۲

جنگ قدرت در عربستان آشکار شد

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است درگیری میان خاندان آل سعود برای جانشینی سلمان پادشاه عربستان تا حدی بالا گرفته که مقامات آمریکایی را نگران کرده است.
کد خبر: ۱۲۷۰۰۵
۱۸:۰۶ - ۰۲ مهر ۱۳۹۵
به گزارش «شیعه نیوز»، خاندان آل سعود با توجه به وخامت حال «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور که برخی گمانه‌ها در خصوص ابتلای او به آلزایمر نیز منتشر شده در خصوص آینده حکومت و پادشاهی این کشور اختلاف پیدا کرده‌اند.
به گفته منابع آگاه، اعضای دربار عربستان ضمن اینکه «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولیعهد بی‌تجربه سعودی را مسئول گرفتاری این کشور در بحران جنگ یمن می‌دانند، با رسیدن قدرت به او پس از پدرش مخالف‌اند.
منابع آگاه به المنار گفته‌اند با تشدید اعتراض‌ها علیه محمد بن سلمان، نهادهای امنیتی عربستان عملیات ویژه‌ای برای بازداشت و دستگیری شماری از اعضای خاندان پادشاهی آغاز کرده‌اند و شماری از مخالفان  بازداشت شده و شماری نیز تحت حصر خانگی قرار گرفته‌اند و شماری نیز از عربستان گریخته‌اند.
پایگاه اینترنتی نشریه فلسطینی «المنار » به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مسئولان آمریکایی تأکید کرده‌اند اجازه نخواهند داد اختلافات در خاندان سلطنتی عربستان افزایش پیدا کند.
گزارش‌ها حاکی است واشنگتن از این اقدامات محمد بن سلمان که به گفته آنها ثبات ریاض را برهم می‌زند، راضی نیست و تلاش می‌کند که میزان اختلافات موجود در خاندان آل سعود را کاهش دهد.
به نظر می رسد یکی از نشانه های وجود اختلاف سعودی ها را می توان در مجمع عمومی سازمان ملل دید که محمدبن نایف ولیعهد در این نشست شرکت وسخنرانی کرد که حاوی این پیام بود که جانشین سلمان وی است.
از سویی به نظر می رسد امریکا نیز به دلیل سوابق همکاری با محمدبن نایف در زمینه مبارزه به اصطلاح با تروریسم، با جانشینی محمدبن سلمان موافق نیست و ترجیح می دهد که وی به دلیل تجربه بیشترجانشین سلمان شود. ضمن اینکه امریکایی ها هر چند در ظاهر به انتقاد از سعودی ها پرداخته اند اما هیچ گزینه دیگری که بتواند منافع آنان را به خوبی در منطقه تامین کند در حال حاضر ندارند و ترجیح می دهند که این خاندان با اصلاحات سیاسی و اجتماعی زمینه افراط گرایی در عربستان را کم رنگ کنند چرا که قطعا با توجه به شرایط سیاسی واجتماعی این کشور برای جانشینی سعودی ها گزینه ای جز گروههای افراطی تر  وجود ندارد.
عربستان اکنون دستخوش تهدیدات عمده و مهمی است که اختلافات داخلی و جنگ قدرت یکی از آنهاست.
کاهش قیمت نفت وکسری بودجه 98 میلیارد دلاری، ناکامی در دخالت در عراق، بحرین، سوریه، لبنان و تجاوز نظامی به یمن و گیرافتادن در باتلاق این کشور، احتمال پیگرد قانونی به دلیل جنایت جنگی در یمن، تنش آفرینی در روابط با ایران و متهم بودن به پرورش گروههای تروریستی و دست داشتن در حادثه تروریستی 11 سپتامبر از جمله این تهدیدهاست. 
منبع: IRIB NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
مصمم
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
هر لحظه منتظر سقوط این شجره ملعونه هستیم تا اراده خداوند رحمان کی بر این امر تعلق گیرد
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
الهم العن علی ال سعود