۳

راز معروف شدن کتاب های شیخ عباس قمی

اگر کسی برای خدا کار کند، کارش می گیرد و چون رضای خدا در آن است، سال­ها و قرن­ها کار او در ذهن و خاطر مردم نسل بعد از نسل می ماند و می چرخد.
کد خبر: ۱۲۴۷۲۰
۱۰:۰۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
شیعه نیوز: اگر کسی برای خدا کار کند، کارش می گیرد و چون رضای خدا در آن است، سال­ها و قرن­ها کار او در ذهن و خاطر مردم نسل بعد از نسل می ماند و می چرخد.

آیه:

«قُلْ إِنَّ صَلاتي‏ وَ نُسُكي‏ وَ مَحْيايَ وَ مَماتي‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين‏» (انعام، 162)

بگو به درستی نماز و عبادات و زندگی و مرگ من برای پروردگار جهانیان است.

آینه:

حکایت؛ آیت الله العظمی شبیری زنجانی نقل می کند من اين قضيه را از آقاى واله، از منبرى ‏هاى متّقى مشهد شنيدم. او مى ‏گفت: بعضى از كتاب ‏فروش ها با مرحوم حاج ميرزا على محدّث زاده [فرزند مرحوم شیخ عباس قمی] قرار گذاشته بودند كه بعضى از نواقص مفاتيح الجنان را تكميل كنند. (در ذهنم هست كه آقاى واله، کتاب مفاتيح را می گفت، ولى از شخص ديگرى شنيدم كه کتاب منتهى الآمال را گفت.)

براى مثال اگر شعرى نوشته شده، ولى اسم شاعرش ذكر نشده است، اسم شاعر ذكر شود يا اگر در جايى گفته: «براى اين مطلب به اقبال رجوع شود»، همان ‏جا دعا نقل شود تا نيازى به مراجعه نباشد؛ چون همۀ اشخاص به اين كتاب ها دسترسى ندارند. آقاى حاج ميرزا على هم قبول كرد.

حاج ميرزا على شب، خوابِ پدرش را مى ‏بيند. مرحوم شيخ عباس قمی به وى مى‏گويد: اين كار را نكن. من عمداً اين كار را كرده ‏ام.

اينكه من اسم آن شاعر را ذكر نكردم و فقط به نقل شعر بسنده كردم، بدان جهت بود كه شعرش خوب بود، ولى شاعر، درويش و صوفى يا منحرف بود. خوب بودن شعر، مصحّح اين نيست كه از شاعر ترويج كنم؛ لذا عمداً نخواستم اسم شاعر مطرح شود.

علت عدم نقل كامل آن دعاها اين است كه صاحبان كتب دعا، برگردن ما حق دارند و بايد حقوق آنها محفوظ بماند. من حس كردم اگر اين كتاب منتشر شود، ممكن است آن كتب ادعيه به انزوا كشيده شود و كم كم منسوخ شوند. لذا عمداً اين كار را كردم تا اگر كسى دسترسى داشت، به آن كتب مراجعه كند.

علت اينكه كتاب هاى مرحوم شيخ عباس قمی شيوع پيدا كرده است، اخلاص ايشان و مراعات كردن اين نكات است.

رضوان الله علیه.

با اقتباس و ویراست از کتاب «جرعه ای از دریا»
منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
در اخلاص اين مرد همين بس كه :
آيت الله مجتهدي تهراني مي فرمود:
روزي پدر حاج شيخ عباس قمي، پاي منبر حاج شيخ غلامرضا نشسته بود.
حاج شيخ غلامرضا داشت از روي کتابي که حاج شيخ عباس قمي نوشته بود، مسأله مي گفت. پدر حاج شيخ عباس نمي دانست که اين کتاب را پسرش نوشته و حاج شيخ عباس هم چيزي به او نگفته بود.

حاج شيخ عباس آمد در گوش پدرش چيزي بگويد، ناگهان پدرش جلوي مردم سر او داد زد که بيا و بنشين ببين حاج شيخ غلامرضا چه مي گويد؟ بيا و بنشين و بفهم! حاج شيخ عباس قمي به پدرش گفت: پدرجان! دعا کن بفهمم. نگفت اين کتاب را من خودم نوشتم، نرفت به مادرش بگويد پدرم جلوي جمع آبروي مرا ريخت، خيره خيره به پدرش نگاه نکرد، فقط آهسته گفت:
پدرجان! دعا کن بفهمم!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
اخلاص چنين عالماني بوده است كه حافظ تشيع علوي در همه زمانها بوده است
موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
عجیب مرحوم محدث قمی( شیخ عباس قمی) از درجات عاله تقوی و تهجد و اخلاص برخوردار بود که نگاران تنها یک دورغ انهم تعارفی در طول حیاتش بوده!
نقل شده در یکی از سفرهایش به عراق در مرز مامور عراقی گذرنامه او را بهمراه اهل وعیالش بررسی می کن و متوجه می شود یکنفر از تعداد ثبتی فرزندان داخل گذرنامه اضافی سات رو می کن به خانواده شیخ عبای مامور عراقی که این جوان که نامش داخل گذرنامه نیست نمی شود داخل عراق اجازه ورود شود خانواده مروم شیخ عباس التماس می کنند از مامور که این مورد از قلم افتادگی عادی است واین فرد جِئ فرزندانش حاج شیخ است.تا به نحوی مامور سختگیری نکند ولی از قضاء مامور قبول نمی کرده( در این مرحوم محدث قمی هم طبق معمول رفته بوده کناری و مشغول مطالعه و تحقیق و نوشته جات خودش در همان مرز شده بلاخره پس مدتی که خانواده اصرار و از مامور انکار می گذرد ماور عراقی رو به خانواده مرحوم می نمایند ومی گوید اگر ان شیخ شما بگوید این جوان فرزند شماس من هم قبول می کنم اهل و عیال شیخ سرارسیمه نزد او می روند که مشکل مامور عراقی با تایید شما مبنی بر اینکه اینهم جزء فرزندادن ما قلمداد گردد بریا مامور عراقی حل می گردد. مرحوم محدث قمی تا این پیشنهاد را می شنود از این شهادت دروغ طفره می روند و به اهل و عیاش می گویید هرگز بنده شهادت دروغ نمی دهم که خانواده هم نامید از نتیجه ماندند مامور عراق نزدیکشان می گردد که بلاخره نظر شیخ چیست شیخ عباس می گوید به مامور عراق که این فرد در واقع جزء فرزندانش نیست و به سفارش خانواده ای از داخل ایران جهت روانه شدن به نجف و عتبات عالیات جهت تعلیم ودرس حوزی داخل مجموعه خانواده خودشان ملحق شده و (بنده شیخ عباس قمی جهت یک امر مستحب زیارت عتبات عالیات در عراق یک دروغ حرام را هرگز نمی گویم وقتی مامور عراقی این حد صداقت شیخ را می بیند اجازه ورود به ان فرد اضافی را هم می دهد