۰

عربستان فرصت طلب است

کد خبر: ۱۱۳۸۸۶
۰۰:۳۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، به نقل از نیویورک تایمز اوباما در مصاحبه با نشریه «آتلانتیک» که روز پنج شنبه منتشر شد، گفت برخی از متحدان امریکا در خلیج فارس و همچنین در اروپا، «فرصت‌ طلبانی» بوده‌اند که به کشاندن پای امریکا به نزاع‌های فرقه‌ای ویران‌کننده علاقه‌مند هستند، نزاع‌هایی که گاهی اوقات به حوزه منافع امریکا ارتباطی ندارند.

رئیس جمهوری امریکا گفت عربستان «نیاز دارد تا راهی مؤثر برای سهیم شدن در منطقه (پیرامونی خود) و ایجاد نوعی صلح سرد بیابد.»

دخالت نظامی آمریکا در منازعه عربستان و ایران به نفع هیچ کس نیست
وی با اشاره به موضوع حمایت امریکا از عربستان علیه ایران، گفت: «این به‌ معنای آن است که ما باید وارد میدان شویم و از قدرت نظامی خود برای حل و فصل این موضوع استفاده کنیم. این موضوعی است که نه به نفع ایالات متحده و نه به نفع خاورمیانه است.»

انتقاد اوباما از جهان عرب موضوع جدیدی نیست اما وی به ندرت این گونه آشکارا دست به انتقاد از متحدان عرب خود در منطقه خاورمیانه زده است.

اوباما در این سخنان به مناقشه گسترده‌تر امریکا که خروج از بحران خونین منطقه خاورمیانه و تمرکز بیشتر بر مناطق دیگر جهان از جمله آسیا و آمریکای لاتین اشاره دارد.

مداخله ناتو در لیبی «اشتباه» بود
اوباما در این مصاحبه همچنین مداخله نظامی ناتو در لیبی را «اشتباه» خواند و گفت معتقد است انگلیس و فرانسه باید مسئولیت بیشتری در این عملیات برعهده می‌گرفتند.

وی همچنین با وجود مخالفت جو بایدن معاونش، از تغییر خط قرمز خود درباره لزوم برکناری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پیش از برگزاری مذاکرات برای حل بحران این کشور عربی دفاع کرد و گفت: «ملت‌های بزرگ بلوف نمی‌زنند.»


اذعان اوباما به ناتوانی در برابر روسیه

اوباما همچنین در پاسخ به انتقادها درباره لزوم مقاومت بیشتر درباره مداخله نظامی روسیه در اوکراین گفت اوکراین به عنوان همسایه روسیه، همیشه بیشتر از آنچه برای امریکا اهمیت دارد، برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اهمیت خواهد داشت.

وی تاکید کرد این بدان معناست که در هر گونه درگیری نظامی میان مسکو و غرب، روسیه «تسلط قاطع‌تری» بر اوکراین که پیشتر بخشی از شوروی محسوب می‌شده است، دارد.


انتهای پیام/ .
منبع: HAMSHAHRI
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: