۰

حزب‌الله عراق وارد خط بحران شد

در پی اوج گرفتن درگیری‌های مسلحانه میان پیشمرگ‌ها و داوطلبان مردمی ترکمانی در شهر طوزخورماتو باعث شد تا شبه‌نظامیان شیعه وارد خط بحران شده و گردان‌های حزب‌الله عراق 1200 نیرو به شهر اعزام کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۵۵۴
۱۵:۲۸ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، در حالی که نیروهای حزب‌الله عراق به این منطقه بحرانی رفته‌اند درگیری‌ها میان نیروهای پیشمرگ و داوطلبان مردمی در شهرستان طوزخورماتو در استان صلاح‌الدین که در طول چهار روز گذشته شاهد تنش و آشوب امنیتی بود، امروز دوباره آغاز شد.

طبق اظهارات یکی از مسوولان کرد عراق، این درگیری‌ها به دنبال کشته شدن دو جوان کرد به دست نیروهای داوطلب مردمی بالا گرفت. در این درگیری‌ها دو طرف از اسلحه سنگین استفاده کردند.

در حالی درگیری‌ها و اختلافات میان داوطلبان مردمی و پیشمرگ‌ها از سر گرفته شده که دو طرف با میانجیگری یک هیات ایرانی که در حال حاضر در طوزخورماتو حضور دارد، به توافقی برای آتش‌بس رسیده بودند اما پس از آنکه داوطلبان مردمی تعدادی از تک‌تیراندازهای خود را در منطقه مستقر کرده و کنترل بیشتر مناطق طوزخورماتو را به دست گرفتند، پیشمرگ‌ها داوطلبان مردمی را به نقض آتش‌بس متهم کردند.

در این راستا نیروهای ضد ترور برای کنترل بحران امنیتی استان صلاح‌الدین خود را به طوزخورماتو رساندند.

جعفر الحسینی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد که این گردان‌ها روز یکشنبه 1200 نیرو را به شهرستان طوزخورماتو که بیشتر ساکنان آن شیعه هستند، اعزام کرده‌اند.

الحسینی ادامه داد: حزب‌الله به نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق 48 ساعت فرصت داده از شهر خارج شوند و در صورتی که شهر را تخلیه نکنند، به زور متوسل خواهد شد.

سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق، پیشمرگ‌ها را «شبه‌نظامیان مسعود بارزانی» (رئیس اقلیم کردستان عراق) توصیف کرد و گفت: گردان‌های حزب‌الله شب گذشته (شنبه) دو گروه از نیروهای ویژه خود را به محل اعزام کرده و این گردان‌ها آماده هستند در صورت عدم خروج پیشمرگ‌ها از طوزخورماتو ظرف 48 ساعت، وارد شهر شوند.

یکی از فرماندهان داوطلبان مردمی با اشاره به ورود برخی از نیروهای گردان‌های حزب‌الله به شهر برای حمایت از خانه‌ها در برابر حملات پیشمرگ‌ها گفت: با اجرای تمامی گزینه‌ها در برابر پیشمرگ‌ها دیگر حزب‌الله چاره‌ای به جز در پیش گرفتن گزینه نظامی ندارد.

جواد الطلیباوی، سخنگوی گردان‌های «اهل الحق» نیز با تاکید بر اعزام یک تیپ کامل و مجهز به مهمات گفت: به پیشمرگ‌ها 24 ساعت برای عقب‌نشینی از طوزخورماتو مهلت داده شده است.

در همین راستا، درگیری‌ها میان دو طرف بالا گرفته و از هر دو طرف دو نیرو کشته شدند. این در حالی است که شبکه تلویزیونی «بلادی» عراق از کشته شدن یک کودک 9 ساله به ضرب گلوله تک‌تیراندازهای کرد خبر داد.

در این راستا فوزی اکرم، نماینده سابق ترکمان‌های عراق از آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق و فواد معصوم، رئیس‌جمهوری این کشور خواست برای توقف این حملات در طوزخورماتو فورا وارد عمل شوند.

مهدی البیاتی، عضو شورای استانداری صلاح‌الدین و وزیر سابق سازمان شیعه «بدر» پیشمرگ‌ها را تهدید کرد در صورتی که از این اقدامات خود علیه ساکنان طوزخورماتو دست برندارند، گزینه نظامی در پیش گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/654
منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: