۰
آسوشیتدپرس:

آيا سقوط هواپيماي روسي حکایت از تغيير استراتژی ابوبکر البغدادی دارد؟

به رغم اضافه شدن روسیه به عملیات برضد داعش در سوریه طی روز های اخیر به نظر می رسد این گروه افراطی علیه این کشور صف بسته باشد. با این حال می توان بر شکست ائئلاف آمریکا در جنگ با گروه داعش اعتراف کرد.
کد خبر: ۱۰۴۵۴۹
۱۴:۰۱ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، آسوشیتدپرس در گزارشی از بیروت تحت عنوان «آیا سقوط هواپیمای مسافربری روسی حاکی از تغییر راهبرد داعش است» نوشت: گزارش ها از آمریکا و انگلیس مبنی بر اینکه گروه تروریستی داعش ممکن است باعث سقوط هواپیمای روسی در مصر شده باشد، باعث شده است این موضوع به عنوان زنگ خطری برای کارشناسانی باشد که می گویند این چنین اقدامی می تواند ناشی از تغییر هولناک در تاکتیک های این گروه افراطی باشد.

به رغم اضافه شدن روسیه به عملیات برضد داعش در سوریه طی روز های اخیر به نظر می رسد این گروه افراطی علیه این کشور صف بسته باشد. با این حال می توان بر شکست ائئلاف آمریکا در جنگ با گروه داعش اعتراف کرد.

مقامات روسیه و مصر اعلام کرده اند هر گونه صحبت در مورد بمب گذاری در هواپیما اقدامی شتابزده در این زمینه است و لذا مقامات سازمان هواپیمایی دو کشور در حال کار بر روی همه تئوری های احتمالی در مورد هواپیمای ایرباس روسی که روز یکشنبه 23 دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه در صحرای سینا سقوط کرد، هستند.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد احتمال زیاد وجود دارد که یک وسیله انفجاری باعث سقوط این هواپیما شده باشد.

در صورتی که این موضوع واقعیت داشته باشد و در صورتی که گروه تکفیری-صهیونیستی داعش مسئول سقوط این هواپیما باشد، این موضوع می تواند به عنوان بزرگ ترین اقدام تروریستی این گروه در زمینه هوایی محسوب شود.

در حالیکه گروه تروریستی داعش تاکنون مسئولیت حملات مرگبار را علیه گردشگران در تونس و مساجد شیعیان در کشورهای حوزه خلیج فارس بر عهده گرفته است، اکنون ادعا می کند که این هواپیما را سرنگون کرده است و احتمال می رود که این حمله همانند حملات به سبک القاعده علیه هواپیماهای مسافربری باشد.

گروه تروریستی داعش به جای متمرکز کردن فعالیت های خود در تصرف بخش هایی از سوریه و عراق، بیشترین اهداف خود را در ایجاد شاخه های خود در دیگر کشورها از جمله مصر و لیبی متمرکز کرده است.

این در حالی است که برخی حملات در کشورهای غربی نیز به این گروه منتسب شده است اما تاکنون شواهد روشنی در خصوص اینکه این حملات توسط داعش طراحی شده و یا مستقیما توسط این گروه تروریستی انجام شده باشد وجود ندارد.

بر اساس تجزیه و تحلیل یک شرکت ارزیابی خطر ژئوپولتیک اعلام شده :« حمله صحرای سینا اولین حمله در نوع خود خواهد بود و این موضوع اعلان خطری است مبنی بر اینکه داعش در هر دو مورد (حمله به گردشگران و هواپیمای روسی) علاقه مند است در تروریسم مرگبار جهانی نقش داشته باشد.»

با در نظر گرفتن موفقیت گروه تکفیری-صهیونیستی داعش در ایجاد رعب و حشت در منطقه با استفاده از تاکتیک های وحشتناک خود، این چنین تغییر ماهیت دادن می تواند به یکی از چالش های بزرگ برای سرویس های امنیتی در سراسر جهان تبدیل شود.

داعش در بیانیه، نوار ویدئویی و پیام ویدئویی در اینترنت طی این هفته مسئولیت حمله به هواپیمای مسافربری روسی را بر عهده گرفت.

این گروه تروریستی همچنین اعلام کرد این حمله به تلافی حملات هواپیماهای روسی علیه مواضع داعش و گروههای تروریستی دیگر در سوریه و همچنین حمایت مسکو از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه انجام گرفته است.

گروه تکفیری-صهیونیستی داعش همچنین به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد که حملاتی را در خاک روسیه انجام خواهد داد اما با این حال این گروه افراطی در مورد جزئیات ادعای خود مبنی بر سقوط هواپیمای روسی هیچ توضیحی نداد.

یک مقام آمریکایی در باره این موضوع به اجمال گفت اطلاعات ردیابی شده نشان می دهد که یک گروه وابسته به داعش در صحرای سینای مصر یک بمب را در این هواپیما جاسازی کرده باشد.

این مقام آمریکایی با این حال تاکید کرد این موضوع ممکن است حقیقت داشته باشد و رهبران داعش در سوریه دستور این عملیات را صادر کرده باشند اما با این حال ممکن است یک گروه وابسته به داعش در صحرای سینا این حمله را طراحی کرده و آن را اجرا کرده باشد.

گروه تکفیری-صهیونیستی داعش یک سری مسئولیت ها را برعهده گرفته است و تلاش می کند اعتبار خود را در سطح جهان افزایش دهد.

تاکنون این گروه تروریستی توانسته است در راستای منافع خود بخش های زیادی از خاک عراق و سوریه را به تصرف در آورد.

ایمن التمیمی (Aymenn al-Tamimi)، کارشناس امور گروههای شورشی و افراطی و یکی از اعضای اتاق فکر

خاورمیانه (غرب آسیا) گفت در صورتی که داعش بتواند حملاتی این چنین را انجام دهد به ویژه علیه اهداف روسیه، این موضوع می تواند به گسترش تکفیری ها منجر شود.

این بمب بود که باعث سقوط هواپیمای روسی شد و لذا این موضوع نیز اولین بار برای هدف قرار دادن هواپیماهای روسی توسط ستیزه جویان داعش نخواهد بود.

دو عامل انتحاری در سال 2004 میلادی باعث سقوط دو فروند هواپیمای روسی شد که بر اثر آن 89 نفر کشته شدند و گروه شورشی چچنی نیز مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

گروه های شورشی چچن و دیگر گروههای ستیزه جو در قفقاز شمالی هنوز هم دلیل بی شماری برای حمله به اهداف روسی هستند.

داعش برای ایجاد جنگ روانی معمولا از ویدئوهای تبلیغاتی استفاده می کند از جمله این برنامه های تبلیغاتی نشان دادن تصویر بریدن سر گروگان های خارجی است.

طی روزهای اخیر، داعش برای اولین بار به زبان عبری و با استفاده از یکی از اعضای خود رژیم صهیونیستی را تهدید کرد.

در صورتی گه این گروه افراطی بتواند در زمینه این تهدید خوب عمل کند، پتانسیل تنش ها فوق العاده زیاد خواهد بود.

و لذا چنین اهدافی بر چالش جدی تاکید می کند که ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا با آن روبرو است.

بخشی از این چالش پراکنده بودن این گروه تکفیری به لحاظ جغرافیایی است که شاخه های آن در سوریه و عراق مستقر است و به علاوه اینکه داعش گروههایی در صحرای سینای مصر، افغانستان، لیبی و یمن نیز دارد.

آمریکا و متحدین این کشور در ماه اوت 2014 میلادی اهداف داعش را در عراق بمباران کردند و یک ماه بعد نیز دامنه حملات خود را به سوریه گسترش دادند.

روسیه نیز اخیرا در تاریخ سی ام ماه سپتامبر حملات هوایی خود را علیه مواضع این گروه در سوریه آغاز کرد.

در اقدامی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد واشنگتن تصمیم دارد 50 نیروی ویژه خود را به منظور کمک به مخالفان سوری در مبارزه با گروه تکفیری-صهیونیستی داعش در شمال سوریه مستقر کند.

در حال حاضر سوال این است که آیا بمب گذاری احتمالی در هواپیمای مسافربری روسی توسط داعش به یک محرک جدی تر و اقدامی سخت به منظور نابودی این گروه ستیزه جو منجر خواهد شد یا خیر.

یک مقام ائئلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق گفت بمب گذاری در یک هواپیما یک حادثه مجزا است و ضرورتا منجر به تغییر در تاکتیک ائتلاف نخواهد شد.

ولادیمیر پوتین طی سخنرانی خود تاکید کرده است پیش از این که داعش تهدید بزرگ تری برای روسیه محسوب شود ، لازم است با این گروه ستیزه جو در سوریه مبارزه کرد.

پوتین سوریه را به عنوان فرصتی برای پیشبرد موضع جهانی روسیه با کمترین هزینه و خطر می داند اما وی در حال حاضر به نظریات مردم کشور خود نیز از نزدیک توجه دارد.


انتهای پیام/654
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: