۰

استقبال مجلس از پیشنهاد آیت الله سیستانی

سخنگوی "سلیم الجبوری" رییس مجلس عراق، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این فراخوانِ مرجعیتِ دینی، سندی در خصوص پشتیبانی از اصلاحات پارلمانی و ضرورت عدمِ مغایرتِ آن با قانون اساسیِ عراق به شمار می رود
کد خبر: ۱۰۴۵۴۳
۱۳:۳۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، به دنبال درخواست مرجعیت از قوه مقننه برای تبدیل نشدن به ابزاری برای تاخیر در اجرای اصلاحات، رئیس مجلس عراق از حمایت مراجع از اصلاحات استقبال کرد.

 رییس مجلس عراق، از تاکیدِ مرجعیت تقلید بر ضرورت همخوانی اصلاحات حکومتی با قانون اساسی و سایر قوانینِ کشور و بازنگری در امتیازاتِ مصوبِ مجالسِ پیشین، قدردانی کرد.

 "عماد الخفاجی" سخنگوی "سلیم الجبوری" رییس مجلس عراق، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این فراخوانِ مرجعیتِ دینی، سندی در خصوص پشتیبانی از اصلاحات پارلمانی و ضرورت عدمِ مغایرتِ آن با قانون اساسیِ عراق به شمار می رود که آیت الله سیستانی از نخستین کسانی بود که تدوینِ آن را خواستار شده بود.

الخفاجی تاکید کرد: رییس مجلس، قصد دارد نزد مراجع در نجف اشرف برود و از آن ها بخواهد فتواهایی صادر کنند که بر اساس آن ها، مساجد و عبادتگاه ها، به روی آوارگان و مهاجران گشوده شود تا در این شرایط نابسامانِ آب و هوایی امکان پناه دادن به آن ها فراهم شود.

بر پایه این گزارش، سخنگوی رییس مجلس عراق همچنین به منظور حمایت از تلاش های صورت گرفته در زمینه به ثمر نشستنِ آشتی ملی، در مرکز و جنوب عراق با برخی از شخصت ها دیدار خواهد کرد.

 مرجعیت دینی، روز جمعه از قوه مقننه این کشور درخواست کرده بود از تبدیل قانون اساسی به ابزاری برای دور زدن اصلاحات یا تاخیر و وقت کشی در اجرای آن استفاده نکند و اجازه دهد که اصلاحات مسیر طبیعی و قانونی خود را طی کند.

 براساس طرح اصلاحات حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، که مجلس این کشور نیز با اجماع آن را تصویب کرده است، کلیه پست های معاونت رییس جمهوری و نخست وزیر حذف و همچنین دستور لغو کلیه امتیازات ویژه برای ریاست کلیه نهادها و شوراهای عالی رتبه حکومتی و بازنشستگان صادر شده است.

نخست وزیر عراق همچنین شمار نیروهای حفاظتی همه مسوولان عراقی از جمله رئیس جمهوری، نخست وزیر، رییس پارلمان، وزرا، نمایندگان پارلمان، مقامات عالی رتبه نظامی، مدیران کل، استانداران و اعضای شوراهای استان ها و سایر مقامات هم رتبه آنها را کاهش داد.

عبادی همچنین دستور داد سهم خواهی حزبی و فرقه ای و مذهبی در انتخابات کلیه مقامات عالی رتبه اعم از اعضای شوراهای عالی رتبه مستقل، قائم مقام ها و معاونان وزارتخانه و مشاوران و مدیران کل نهادهای مختلف کنار گذشته شود و کارگروه ویژه تخصصی انتخابی از سوی وی نامزدهای این پست ها را براساس معیار صلاحیت و حسن سابقه انتخاب نماید.

 انتهای پیام/654
منبع: AL.ALAM
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: