۰
یک رهبرانصارالله یمن:

عربستان ابزار آمریکا در منطقه است

علی العماد از رهبران انصارالله یمن شرکت کننده در مذاکرات گروههای یمنی در ژنو در مصاحبه با «مرکز مطالعات سیاست خارجی» اسپانیا گفت: همانطوری که عربستان سعودی ابزار آمریکا است، القاعده نیز ابزار ریاض برای تسلط این کشور بر منطقه است.
کد خبر: ۱۰۴۳۹۹
۱۱:۳۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، جنگی ویرانگر، 25 میلیون یمنی را در بین دو جبهه مختلف گرفتار کرده است که برای زنده ماندن از تحریم و بمباران ، به دفاع از خود پرداخته ا ند. هزاران نفر کشته، 25 هزار نفر مجروح، 3/1 میلیون نفر آواره و نیمی از جمعیت در معرض قحطی قرار گرفته اند.

فقیرترین کشور خاور میانه که حتی قبل از جنگ هم به سختی می توانست زیرساخت ضعیف خود را حفظ کند، در حال حاضر در آستانه فروپاشی قرار دارد. بسته شدن فضاهای آموزشی، هزاران نفر از کودکان را به جنگجویان کودک تبدیل کرده است.

تراژدی یمن در پشت درهای بسته براثر تحریم رسانه ای تحمیل شده، توسط عربستان سعودی، ثروتمندترین کشور منطقه علیه فقیرترین کشور منطقه اتفاق می افتد.

دو جریان سیاسی، در یک درگیری قبیله ای که از دخالت منطقه ای تغذیه شده ، علیه هم مخالفت می کنند. همانهایی که یکسال پیش دشمن هم بودند؛ امروز بخاطر سیاست واقع گرایانه، در یک سنگر به نبرد مشغولند. «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری سابق یمن که به طور رسمی در سال 2011 پس از 33 سال پشتیبانی ریاض، به طور پنهانی صنعا را ترک کرد، امروز متحد انصارالله است. از سوی دیگر، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری کنونی که در نظر جامعه بین المللی رئیس جمهوری یمن است و به ریاض فرار کرده، در جستجوی حمایت در حزب اصلاح (اخوان المسلمین یمن) است.

درگیری پیچیده یمن میان قبایل محلی مانند حوثی ها و حزب اصلاح، با ورود بازیکنان منطقه ای پیچیده تر شده است. از سال 2004، حوثی ها و دولت متحد ریاض طی شش جنگ در مقابل هم ایستاده اند. تسخیر صنعا توسط حوثی ها در سال 2014 ، باعث بازگشت به اتحادها و ظهور توافقهای شکننده فعلی بین حوثی ها با صالح و هادی با حزب اصلاح گردید. انصارالله شاخه سیاسی و نظامی حوثی ها، نفوذ زیادی بر روی شهروندان و واحدهای ارتش یمن متحد دارد. در مرکز و شمال کشور، انصارالله در تلاش برای کنترل منطقه ای بدون دولت و بدون ساختار می باشد. در واقع ، رهبران قبیله ها هستند که در عمل ، جایگزین دولت مرکزی شده ا ند .

26 مارس، گروه رهبری شده از سوی عربستان سعودی متشکل از 9 کشور (امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر، سودان، مصر، اردن و مراکش، علاوه بر پشتیبانی لجستیکی ایالات متحده و بریتانیا) با ائتلاف جدیدی برای جلوگیری از پیشروی حوثی ها با بمباران سنگین وارد جنگ شدند. آنها در همان هفته اول این حمله، بسیاری از تاسیسات نظامی در این کشور را نابود کردند. ائتلاف به حملات ویرانگر خود همچنان ادامه می دهد و افراد غیرنظامی بیشماری از مردم یمن را هدف بمبهای خود قرار می دهد.

بمباران و تصاویر غیرنظامیان که به دنبال اجساد عزیزان خود در زیر آوار هستند، روزانه فضای غم انگیزی ایجاد می کند که در عین حال با تحریم دریایی، زمینی و هوایی آن را سخت تر می کنند. خاموشی رسانه ای بطور سیستماتیک ادامه دارد. کمبود سوخت تبدیل به یک معضل بزرگی در یمن شده و باعث غیر فعال شدن بسیاری از بیمارستان ها و جلوگیری از حرکت آمبولانس ها و یا وسایل نقلیه برای تخلیه زخمی های غیر نظامی شده است. همچنین کمبود آب، منجر به شیوع تب دانگ، مالاریا و بیماری های دیگر در این کشور عربی شده است.

در ماه ژوییه ، حوثی ها بزرگترین شکست را در پیشرفت خود متحمل شدند. نیروهای اصلاح ، شهرهای 'عدن' و 'تعز' را در جنوب کشور با حمایت نیروهای ارتش عربستان و ارتشهای خلیج فارس باز پس گرفتند. با بن بست در مذاکرات سیاسی و هرج و مرج در حال رشد، گروه "القاعده در شبه جزیره عربستان” در منطقه حضرموت، در مرکز کشور، عرصه را به دست گرفت.

مصاحبه مرکز مطالعات سیاست خارجی اسپانیا با علی العماد به صورت سوال و جواب به شرح زیر است:

سوال: هویت انصار الله از نقطه نظر اجتماعی، سیاسی و نظامی چیست؟
علی العماد: انصارالله یک جنبش اجتماعی و یک پروژه فلسفی است. ما به دنبال تشکیل یک دولت در یمن هستیم. جنبشی که بتواند از کشور خود با تمام ابزار مشروع و به نمایندگی از همه شهروندان خود دفاع کند.

سوال: چه کسی امروز در یمن حکومت می کند؟
العماد: کمیته های انقلاب که در شورای عالی قرار دارند، آنهایی هستند که حکومت می کنند. آنها از چهره های سیاسی انقلابی قبیله ای از همه احزاب تشکیل شده اند.
سوال: در مقابل چه کسانی از خود دفاع می کنند؟

العماد: از تجاوز بین المللی، از جمله ایالات متحده که در حال گسترش سلطه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود در جهان است. آمریکا بازیگر غالب است که از استعمار یمن توسط عربستان سعودی حمایت می کند.

سوال: اما در این مرحله از جنگ یمن، انصار الله با عربستان سعودی می جنگد یا با آمریکا مواجه است؟
العماد: این یک بازی اتحادها است . سعودی ها 25 سال است که در کشور ما مداخله می کنند و این دخالت چیز جدیدی نیست. یک رابطه مستقیم بین عربستان سعودی، آمریکا و "القاعده در شبه جزیره عربستان” وجود دارد. عربستان سعودی ابزار ایالات متحده است ، همانطوری که "القاعده در شبه جزیره عربستان”، ابزار دست ریاض برای تسلط بر کشورهای منطقه می باشد .بسیاری از تروریست های مسوول حملات 11 سپتامبر از اتباع عربستان بودند. خود رسانه های غربی، عربستان سعودی را مسوول ایجاد، تامین مالی و آموزش افراد افراطی می دانند. درحال حاضر عربستان سعودی با حمایت ایالات متحده، با «عبد ربه منصور هادی» همکاری می کند و تحت این اتحاد است که القاعده دارد در شبه جزیره عربستان و یمن مستقر می گردد. هدف اصلی این است که برای خفه کردن اقتصاد یمن، یک سناریوی جنگ در کشور ایجاد نمایند.

سوال: متحدان منطقه ای و بین المللی انصارالله چه کسانی هستند؟
العماد: روابط بین قدرت های جهان تغییر کرده است. دیگر اتحادها بر اساس روابط تاریخی و فرهنگی نیستند، بلکه بر مبنای کسب توافق بر اساس منافع متقابل می باشند. انصار الله روابط را بر اساس احترام متقابل و منافع هر دو طرف ایجاد می کند. در این میان این اتحادها، ایران نیز قرار دارد که گاهی اوقات با این کشور در بعضی از امور، مشترک المنافع هستیم و اوقات دیگر این چنین نیست.

سوال: آیا انصارالله دارای حمایت مستقیم از تهران است؟
العماد: فشار زیادی از سوی رسانه ها صورت می گیرد تا القا کنند که ایران پشتیبانی حیاتی از حوثی ها می کند. در انصار الله ما با اظهارات ایران در مورد یمن موافق هستیم، اما با این حال این بدان معنی نیست که نوعی حمایت مالی دریافت کرده باشیم.

ما سلاح و یا کمکی از ایران دریافت نکرده ایم. ولی ما از هر گونه کمک از هر کشور که بتواند یمن را از این بحران انسانی خارج سازد قدردانی می کنیم.

سوال: در مورد بازیگران دیگر مانند حزب الله لبنان که آشکارا گفته است که نقش مهمی در جنگ یمن در کنار شما ایفاد نموده چه نظری دارید؟
العماد: این نیز بخشی از تبلیغات رسانه ای است. هیچ جنگجوی حزب الله در یمن وجود ندارد. این جا سوریه یا عراق نیست. به همان شکل هیچ جنگجوی انصارالله خارج از یمن فعالیت ندارد.
سوال: در رسانه ها، از یمن به عنوان یک درگیری فرقه ای بین شیعیان (حوثی) و سنی ها (عربستان سعودی) صحبت می شود.
العماد: درگیری یمن صد در صد سیاسی و غیر مذهبی است.

سوال: با توجه به اظهارات شما، به نظر می رسد به تنهایی در حال مبارزه در برابر ائتلافی بسیار قوی تر به رهبری عربستان سعودی هستید. هدف انصار الله چیست؟
العماد: ما به تنهایی نمی جنگیم، ارتش یمن بازیگر اصلی در مبارزه است، و حتی یک ارتشی فرار نکرده و پناهنده نشده است. مشخص شده است که هدف از بمباران ائتلاف عربستان سعودی تخریب زیرساخت های عمومی و نظامی است که انصار الله بر آنها هیچ کنترلی ندارد. عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا سعی در وانمود کردن این دارند که انصار الله هدف این حملات است، در حالی که دارند تمام زیرساخت های یمن را از بین می برند.
در زمان مشارکت انصار الله در مذاکرات ژنو، تمام احزاب یمنی، به جز حزب اصلاح و سلفی ها (محافظه کارانه ترین جریان از اسلام) که در عربستان سعودی بسرمی برند، همه با یک هواپیما به ژنو رفتند. حزب اصلاح و سلفی ها بعد از اتحاد با ریاض، موضع خود را روشن و از بقیه جدا ساخته اند. بقیه احزابی که در آن هواپیما به ژنو رفتند از یک پروژه مشترک پیروی می کنند.

سوال: شما می گویید که ارتش یمن در کنار حوثی ها می جنگد، اما شما نیز مبارزانی دارید. آنها علیه چه کسانی مبارزه می کنند؟
العماد: برای درک ماهیت درگیری ها در یمن باید درک کنید که عربستان سعودی و آمریکا دو پروژه در یمن دارند: یکی، گسترش "القاعده در شبه جزیره عربستان” و دیگری تقسیم کشور به شش منطقه. درگیری های داخلی به علت این پروژه ها و دخالت خارجی است. ما با هر دو پروژه مخالفت کردیم و وقتی عربستان سعودی احساس خطر کرد، تصمیم به مداخله مستقیم گرفت. درگیری های داخلی تا حد زیادی محدود به 'تعز'، 'عدن' و بخشی از حاشیه منطقه 'مأرب' (در شرق پایتخت یمن) است. فراموش نکنید که القاعده حضور گسترده ای در 'حضرموت' دارد.

سوال: با توجه به گفته شما، عربستان سعودی برای گسترش "القاعده در شبه جزیره عربستان " در یمن چه هدفی دارد؟
العماد: بر کسی پوشیده نیست که عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده ایدئولوژی افراطی وهابیت است که تبدیل به سلاحی در دستانش شده است و از طریق آن به نفوذ سیاسی و اقتصادی در کشورهای همسایه می پردازد. با استفاده از این سلاح، در تلاش برای تضعیف این کشورها و ادامه سلطنت است. این چیزی است که در عراق، سوریه و به تازگی در مصر رخ داده است.
با وجود اینکه مصر از پرجمعیت ترین کشورها درخاورمیانه است ، عربستان سعودی در تلاش برای تحت فشار قرار دادن مصر و دخالت در امور داخلی این کشور می باشد. وقتی مصریان از قبول این دخالت ها خودداری کردند، بمب گذاری با خودروها آغاز شد. در حال حاضر همین اتفاق دارد در یمن می افتد. در حال حاضر بسیاری اسناد و شواهد از حمایت مستقیم عربستان سعودی از جنایت در یمن، از جمله حملات بی ملاحظه به میراث فرهنگی ما وجود دارد. این میراث نیز هدف حملات عربستان سعودی قرار گرفته است.

سوال: به گفته شما، درگیری فعلی در یمن تداوم تحولات منطقه ای است. با این حال، حوثی ها از سال 2004 تا کنون در چندین جنگ شرکت کرده اند. آیا شما فکر نمی کنید که دو پروژه مختلف بین بازیگران داخلی یمن وجود دارد؟
العماد: در سال 2004، ما چند جنگ علیه علی عبدالله صالح که توسط ریاض و آمریکا حمایت می شد انجام دادیم. در جنگ ششم، عربستان سعودی به طور مستقیم شرکت نمود. این ثابت می کند که مداخلاتی در پشت پرده وجود داشته است و صرفا یک موضوع داخلی یمن نبود . ما نامه ای از پادشاه عربستان سعودی در اختیار داریم که در آن به وضوح می گوید: 'باید به از بین بردن حوثی ها سرعت بخشید'. تلاش مداوم توسط ایالات متحده و ریاض برای از بین بردن انصار الله وجود دارد. مبارزه داخلی ما، تنها علیه احزاب یا گروه ها از جمله حزب اصلاح و القاعده است که دارای روابط نزدیک با عربستان سعودی، می باشند . اینها تنها دشمنان داخلی ما هستند.
سوال: شما به «علی عبدالله صالح» اشاره کردید. در خیابان های یمن، این احساس دست می دهد که نیمی از کشور وفادار به هادی که امروز در ریاض به سر می برد هستند و نیمه دیگر وفادار به صالح می باشند که ظاهرا در صنعا بسر می برد. حوثی ها نهادهای قدرت قبلی را در اختیار دارند. چگونه دولت فعلی انصارالله می تواند حکومت کند و به شهروندان در قلمرو خود با دولتی دو قطبی خدمات ارائه دهد؟
العماد: سیاست صالح در آخرین مرحله از حکومت نسبت به مردم بسیار ناعادلانه بود. هادی نماینده او بود، و این کشور را در همان مسیر می خواست ببرد که او از دست صالح آموخته بود. در نتیجه بیشتر به جنگ دامن زد و به تعمیق وابستگی خود به حمایت خارجی و تشویق گسترش "القاعده در شبه جزیره عربستان” پرداخت. انقلاب 21 سپتامبر با حضور احزاب مختلف سیاسی، از جمله انصار الله، خواست با ایجاد یک دولت غیر نظامی، به فساد پایان دهد.

سوال: بنابراین اگر صالح و هادی رئیس جمهور مشروع نیستند، نامزد مورد نظر انصار الله برای ریاست دولت چه کسی خواهد بود؟
العماد: ما معتقدیم که در یمن یک حزب نمی تواند حکومت کند. باید ائتلافی بین احزاب سیاسی مختلف وجود داشته باشد . بنابراین ما همه احزاب از جمله اصلاح را برای نشستن دور یک میز و ایجاد یک دولت برای همه مردم یمن و تشکیل یک دولت قوی، دعوت می نماییم.

سوال: شما بعد از یک هفته از مذاکرات ژنو، به کشور بازگشتید. می توانید به طور خلاصه از مشکلات و نتایجی که حاصل شده صحبت کنید؟
العماد: خوب، هر دو طرف شرکت نکرده اند. متاسفانه، جامعه بین المللی فقط در حال فشار آوردن بروی نمایندگان صنعا بود، که 80 درصد آنها از احزاب سیاسی در یمن هستند. فشار به این هدف بود که به زور، آنها را وادار به مذاکره با کسانی کنند که نام 'دولت قانونی هادی' بر خود گذاشته اند واین در حالی بود که به روش ها با سازندگی کمی متوسل شدند .متاسفانه، نماینده اتحادیه اروپا یکی از کسانی بود که برای فشار آوردن به ما ، کمک کرد.

سوال: چه تفاوت های اصلی در گفتگو بین بلوکهای ریاض و صنعا وجود دارد؟
العماد: عربستان سعودی حاضر به قبول این نیست که ما نمایندگان دولت فعلی هستیم و می خواهند تصمیم گیری در قبضه متحدانشان باشد. آنها می خواهند به تجاوزگری خود علیه کشور ما مشروعیت دهند و وانمود کنند که در حال دفاع از کشور در مقابل انصار الله هستند، گویی ما تجاوزکار هستیم و انها مدافع یمن و به این شکل ادامه تحریم و حملات هوایی را توجیه می کنند.

سوال: وضعیت فعلی به نظر می رسد راکد مانده است. به نظر شما مرحله بعدی چگونه پیشرفت خواهد یافت؟ شما راه حل را چگونه ارزیابی می کنید، سیاسی یا نظامی؟
العماد: ما از جامعه بین المللی در ژنو درخواست یک آتش بس بشردوستانه خارج از بحث سیاسی و مشروعیت یا عدم مشروعیت نموده ایم. اما عربستان سعودی و آمریکا از قبول آن خودداری کرده اند. حرفشان این است که برای رسیدن به یک آتش بس بشردوستانه باید دولتی را که ریاض در یمن به رسمیت می شناسد قبول کنیم.

سوال: شما می گوئید که نمایندگان آمریکا یک آتش بس انساندوستانه در یمن را، تا انصار الله دولت مورد نظر ریاض را قبول نکند رد کرده است؟
العماد: بله، همینطور است.

سوال: و این در مذاکرات ژنو اتفاق افتاده است؟
علی العماد: بله. مانع از ورود ما به ساختمان سازمان ملل در ژنو شدند، به طوری که هیات های مختلف ما مجبور به ملاقات در هتل شدند. ولی 'ما در موضع خوبی قرار داریم و امیدوار به حل و فصل این موضوع هستیم'.

انتهای پیام/ 852
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: