۰

عوارض سیگار کشیدن جدی است

سیگار با بیش از چهار هزار ماده شیمیایی در آن، عوارض خطرناکی برای بدن و اندام های مختلف دارد، به طوری که برای حفظ سلامتی لازم است از مصرف این ماده دخانی خودداری شود.
کد خبر: ۱۰۲۶۹۶
۱۴:۲۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴
به گزارش «شیعه نیوز»، هر سال عادت به سیگار کشیدن حدود شش میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می کشاند و موجب بروز یک سری مشکلات سلامتی می شود. این مشکلات از زرد شدن پوست و شکنندگی ناخن ها تا بیماری روده و مسدود شدن رگ های خونی در پاها متفاوت است.

***صورت
یکی از جدی ترین پیامدهای مصرف سیگار و تنباکو متوجه صورت می شود. افراد سیگاری چین و چروک و آکنه های بیشتر و بازگشت ناپذیر در صورت خود دارند. دندان ها نیز از بخش های تاثیر پذیر از سیگار هستند به طوری که به تدریج تغییر رنگ داده و ضعیف می شوند.

***پوست
به طور کلی سطح کلاژن و تستسترون در زنان کمتر از مردان است و همین امر باعث نازکی و لطافت پوست در زنان می شود. بر این اساس، پوست زنان نسبت به اثرات مضر و به طور خاص پیر کننده مصرف سیگار حساس تر است. عواملی که معمولا با پیری ارتباط دارند مانند چین و چروک پوست، تغییر رنگ چهره و خشکی، در زنان سیگاری زودتر ظاهر می شوند و به صورت دائمی باقی می مانند.

علاوه بر عوارضی همچون پیری زودرس، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست که به هر حال مردان سیگاری نیز از آن در امان نیستند، سیگار کشیدن همچنین موجب ابتلای مردان به پسوریازیس( یک نوع بیماری پوستی)، زردی پوست و تغییر رنگ چهره می شود.

***ریه ها
قرار گرفتن در معرض دود سیگار ساختار عادی ریه را در طول زمان تخریب می کند. این موضوع خطر بروز عفونت هایی را مانند سرماخوردگی، ذات الریه و وضعیت های بالقوه کشنده مانند آمفیزم (یک نوع بیماری مزمن ریه) و سرطان ریه افزایش می دهد.

*** باروری
در زنانی که سیگار می کشند، قدرت باروری ضعیف می شود و اساسا خطر ناباروری در این زنان دو برابر دیگران است. علاوه بر این، سیگار کشیدن زنان باردار، نوزاد آنها را نیز در معرض خطر قرار می دهند. یائسگی زودهنگام نیز از عوارض مصرف سیگار است.

***ناخن ها
سیگار کشیدن ناخن ها را از اکسیژن محروم می کند و باعث خشکی و شکنندگی آنها می شود. افزایش خطر عفونت های قارچی، تهدید دیگری برای ناخن ها است.

***معده
ابتلا به زخم معده و اختلالات شکم مانند بیماری کرون (یک نوع بیماری التهابی روده) با سیگار کشیدن ارتباط دارد. افزایش ابتلا به سرطان معده و شکم نیز خطر دیگری است که سیگاری ها را تهدید می کند.

***پاها
سیگار کشیدن تاثیر مستقیمی بر پاها دارد، به طوری که ورزش کردن را تا حد زیادی دشوار می کند. مصرف دخانیات به رگ های خونی آسیب می زند و باعث می شود که قسمتی و یا کل دیواره رگ ها مسدود شده و باعث بروز بیماری عروق محیطی (PVD) در پاها و بازوها شود.

انتهای پیام/ 852
منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: