۰

پیامدهای توهین اردوغان به شیعیان

ˈسدات ارگینˈ روزنامه نگار ترکیه ای خواستار عذرخواهی ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه از شیعیان این کشور شد.
کد خبر: ۶۹۶۶۴
۱۴:۳۵ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، اردوغان به تازگی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ˈ24 ترکیهˈ در سخنانی در باره ˈجماعت گولنˈ گفته بود: اینها دروغگو ، فتنه گر و مفسد هستند. اینها ˈتقیهˈ می کنند و در تقیه کردن از شیعیان نیز پیشی گرفته اند.

ارگین در مقاله ای در روزنامه ˈحریتˈ نوشت: اگر این سخنان در کشوری دیگر با محتوای مشابه در مورد مسلمانان سنی به زبان آورده می شد، نمی توان تصور کرد که چه جار و جنجالی در ترکیه بر پا می شد.

وی با اشاره به اینکه شیعه یکی از بزرگ ترین مذاهب جهان اسلام است، افزود: از زمانیکه اردوغان این سخنان را به زبان آورد، شیعیان ترکیه به پا خاسته اند.

به نوشته ارگین ، ˈاتحادیه علمای جعفریˈ ترکیه جمعه گذشته با برپایی یک کنفرانس مطبوعاتی خواستار عذرخواهی اردوغان شد و ˈسینان قلیچˈ رییس ˈجمعیت جعفریˈ ترکیه نیز گفت: نخست وزیر باید با تمامی دیدگاه های مذهبی در این کشور یکسان برخورد کند و قوانین بین المللی و داخلی ترکیه نیز تحقیر و حقیر شمردن هر دیدگاه مذهبی و تبعیض مذهبی را ممنوع کرده است و دین اسلام نیز این امر را جایز نمی شمارد.

قلیچ گفت: به زبان آوردن و استفاده از بسیاری ادعاهای موجود علیه شیعیان که ریشه سیاسی دارند، اشتباه و مایه تاسف است و درخواست شیعیان ترکیه تفرقه نیست، بلکه شیعیان تنها عدالت ، آزادی و تساوی می خواهند.

سدات ارگین با تاکید بر اینکه سخنان اردوغان شیعیان ترکیه را رنجیده خاطر کرده است، نوشت: صدها هزار شهروند شیعه ترکیه علاوه بر مناطق شرق در منطقه ˈمرمرهˈ خصوصا استانبول سکونت دارند و شمار شیعیان در ترکیه سه میلیون نفر عنوان شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد اعضای یک جامعه که با سخنان نفرت بار از آنان نام برده می شود، اهمیت چندانی ندارد، افزود: در ˈحب علیˈ ( ع ) ، به رغم تفاوت ها علوی ها و شیعیان به یکسان برخورد می کنند و علوی های ترکیه نیز به دلیل سخنان اردوغان آزرده خاطر هستند.

ارگین با اشاره به اینکه این مساله بعد خارجی نیز دارد، نوشت : سخنان نخست وزیر ترکیه مایه ناخرسندی و نارضایتی تمامی شیعیان جهان شده و نمی توان انتظار داشت که مردم ایران و عراق از این سخنان ناخرسند نشده باشند.

وی با اشاره به شرکت اردوغان در مراسم عاشورای شیعیان ترکیه در منطقه ˈهالکالی ˈ در سال 2010 میلادی اضافه کرد: اردوغان در ماه مارس سال 2011 به عراق رفته و از شهرهای نجف و کربلا دیدار کرده و با دست اندرکاران امور دینی شیعه نیز دیدار داشته است .

ارگین با اشاره به سخنان اردوغان در مراسم روز عاشورا در سال 2010 میلادی نوشت: سخنان توهین آمیز نخست وزیر ترکیه علیه شیعیان بعد از سه سال و نیم مایه تاسف است چرا که برتر قرار دادن یک مذهب نسبت به مذهبی دیگر نمی تواند به صلح اجتماعی کمک کند .

ارگین نوشت: این سخنان خصوصا بعد از طرح ادعاهای در پیش گرفتن یک سیاست مذهبی در سوریه توسط دولت آنکارا این ادعاها را تقویب می کند و در زمانیکه بحران بین مذاهب در خاورمیانه تشدید می شود، بکار بردن لحنی که در آن به حساسیتهای مذهبی توهین شود، بی بصیرتی است و حتی اگر اردوغان عذرخواهی نیز کند، یک نقطه شکست که تلافی آن دشوار است در ترکیه و منطقه ایجاد شده است.

ارگین افزود : اردوغان هرچه می خواهد بگوید، ولی وظیفه ما این است که به هموطنان شیعه خود این نکته که مذهب آنان بسیار قابل احترام است و قلوب ما به روی آنان باز است را مجددا و با تاکید اعلام می کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ح . ا
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: