۱

5 هزار زن در سوریه مشغول جنگیدن اند

هفته نامه آمریکایی نیوزویک نوشت: 5 هزار زن در سوریه مشغول جنگیدن اند و خطر مهمتر این است که جذب زنان برای عملیات تروریستی به لبنان هم گسترش یافته است.
کد خبر: ۶۸۹۰۲
۱۶:۱۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، در گزارش هفته نامه آمریکایی نیوزویک آمده است:

سالها قبل یک دختر دانش آموز فلسطینی به نام ˈایات الاخراص ˈ که مقادیر متنابهی مواد منفجره به خود بسته بود؛ خود را در بازاری در ˈبیت المقدسˈ منفجر کرد .این دختر 18 ساله جوان ترین بمب گذار انتحاری فلسطین به شمار می رفت.

آن هنگام, دوران ˈانتفاضه دوم ˈ و خشونتهای خونین در سراسر فلسطین اشغالی بود.

در خاورمیانه زنان بسیاری با الهام گرفتن از ˈایات الاخراصˈ جذب گروههای جهادی می شوند که در میان آنها دانش آموزان دبیرستانی هم دیده می شوند.

ماه گذشته یک زن سوری به نام ˈام جمال ˈ در لبنان در شهر ˈالنبی شیثˈ واقع در ˈدره بقاع ˈ لبنان به اتهام همکاری با ˈجبهه النصرهˈ مهمترین سازمان تروریستی مشغول جنگ در سوریه بازداشت شد.

ˈجبهه النصرهˈ از شاخه های ˈالقاعدهˈ است و تهاجمی ترین و موفق ترین نیروی تروریستی در سوریه به شمار می آید.

ˈام جمالˈ در بازجویی هایش اعتراف کرد که تصمیم داشته زنان دیگری را برای عملیات خرابکاری در لبنان جذب گروه خود کند.

چند روز بعد از بازداشت این زن، ˈجبهه النصرهˈ یک حمله انتحاری به دره بقاع انجام داد که موجب کشته شدن دو سرباز سوری در یک پاسگاه ارتش در شهر هرمل لبنان شد.

جنگ سوریه که از سال 2011 با اغاز اعتراضات مردمی شروع شد از مرز هزار روز هم گذشته است. در این جنگ گروه های معارض متحد نیستند بلکه رقیب یکدیگر و چهل تکه اند. پاره ای از آنها زیر سلطه اسلامگرایان افراطی و تحت حمایت نیروهایی خارج از سوریه قرار دارند.

شورشیان ˈحمله بهاری ˈ را برای حمله گازانبری به دمشق تدارک دیده اند.

این عملیات، جذب نیروهایی بیشتر هم مرد و هم زن را نیازمند است. به خصوص مبارزان خارجی برای این حمله جذب این نیروها می شوند.

گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است برآورد کرده است که در حال حاضر 5 هزار زن در سوریه مشغول جنگیدن اند و مشخص نیست چه تعدادشان خارجی اند.

روزنامه انگلیسی ˈدیلی میلˈ هم در ماه ژانویه گزارش داد که دو زن انگلیسی که با خود مقادیری پول قاچاق می کردند و عازم خاورمیانه بودند تا در عملیات جهادی مشارکت جویند در فرودگاه ˈهیتروی ˈ لندن بازداشت شدند .

مرکز خاورمیانه بنیاد ˈکارنگیˈ در بیروت هم گزارش داده است که ˈجبهه النصرهˈ به تازگی از زنان برای انتقال مواد انفجاری به داخل خاک لبنان استفاده می کند. دلیل این امر در آن است که نیروهای امنیتی حاضر در مرزهای لبنان - سوریه که از استحکامات ˈحزب اللهˈ بشمار می رود به زنان کمتر از مردان شک می کنند. این نقاط از اهداف اصلی ˈالنصرهˈ در لبنان است.

نیوزویک افزود: جذب مبارز زن در ˈالنصرهˈ تازگی ندارد. تازگی این پدیده در آن است که برای اولین بار زنان مبارز جنگ سوریه به درون خاک لبنان سرریز شده اند.

این پدیده ثابت می کند که النصره وارد شیوه های جدید عملیاتی داخل خاک لبنان علیه اهداف حزب الله شده است تا آن را وادار به خروج از سوریه سازد.

* علل ریشه ای جذب زنان به میادین ستیزه و جنگ در چیست؟

ˈشادی حمیدˈ از اعضاء موسسه ˈبروکینگزˈ در این باره توضیح می دهد:ˈ جنگ یکی از مظاهر برابری زنان و مردان است. در هر مبارزه و یا هر عملیات شورشی مآبانه که در راه آزاد سازی انجام می گیرد زنان معمولاˈ نقش بسزایی برحسب ضرورت ایفا می کنندˈ.

این نقش می تواند در هر کجا که امکان آن وجود داشته باشد ایفا شود: در میدان رزم ، حمایتهای لجستیکی، کارهای تبلیغاتی برای گروه ذینفع و یا جذب نیرو.

گاهی هدف در مبارزه به حدی عزیز می شود که جنسیت فرد مبارز اصلاˈ مطرح نیست حتی برای گروههای رادیکال اسلامگرایی همچون ˈجبهه النصرهˈ.

در انقلاب سوریه، در همه ابعاد آن زنان با ظرفیتهایی متفاوت حضور دارند از برپایی تحصن ها گرفته تا برپایی تظاهرات و یا عملیات امداد رسانی و جنگیدن در خط مقدم جبهه.

بسیاری از زنان در لوای پوشش اسلامی خود سلاح قاچاق جابه جا می کنند.

نیوز ویک در ادامه در باره تشکل مسلح معارضان سوریه موسوم به ˈارتش آزاد سوریهˈ می نویسد: در ارتش آزاد سوریه از همان اوان شورشهای سوریه در سال 2011 زنان هم به عضویت گروه درآمدند. در این گروه زنان حتی گردانهای نظامی مختص به خود را دارند.

در برخی از نواحی ˈحلبˈ مبارزان زن کرد نقش محوری در تامین امنیت محل دارند. آنها تحت آموزشهای تیراندازی و مبارزه درون شهری قرار می گیرند.

اما سازمان مرگبار ˈالنصرهˈ دستور کارش متفاوت است . آنها با این هدف می جنگند که شریعت ناب اسلام را در کشور سوریه حاکم سازند.

ˈکفاˈ از شهروندان زن 32 ساله شهر ˈحمصˈ می گوید :ˈ اگر النصره قدرت را در کشور بدست گیرد دیگر اثری از زنان در سطح جامعه نخواهد بود. همه ما مجبور خواهیم بود مانند زنان افغانستان از فرق سر تا پاشنه پایمان را بپوشانیم اجازه ترک خانه و یا فرستادن دخترانمان به مدرسه را هم نخواهیم داشتˈ.

نیوزویک در ادامه می افزاید: از تبعات مهم جنگ سوریه این است که جذب زنان برای کارهای تروریستی به لبنان هم تعمیم داده شده است.

لبنان خانه ˈحزب اللهˈ حامی ˈاسدˈ است . تا همین اواخر ترکیه دروازه سنتی نفوذ جهادی های خارجی به منطقه بشمار می رفت.

ریشه های ˈالنصرهˈ در لبنان به حدی عمیق شده است که حتی در این کشور اعانه های مردمی هم جمع آوری می کند.

پول، سلاح و مبارز سه عنصر اصلی بقاء هریک از طرفین جنگ سوریه است.

زنان در هردو سوی جبهه جنگ سوریه حضور دارند . اسد نیز اقدام به جذب شبه نظامیان زن برای اداره پاسگاههای پلیس و بازرسی های کارکنان بخشهای دولتی کرده است.

موضوع به خدمت گرفتن زنان در میادین نبرد ریشه در جنگهای منطقه ای آمریکای لاتین، آسیا، خاورمیانه و اروپا دارد. جنبش های سیاسی انقلابی این مناطق همیشه زنان را برای وظایف گوناگون در استخدام داشته است .

زنان در این جنبشها در پستهای مختلف از مامور اطلاعاتی گرفته تا پیک (پیغام رسان) مبارز در قالب های گوناگون و بمب گذارهای انتحاری انجام وظیفه کرده اند .

در چچن رهبران این جمهوری به این ارزیابی رسیده اند که در مبارزه زنان بهتر از مردان می توانند در قالب آدم کش به خدمت گرفته شوند .

این خطر در بازیهای المپیک ˈسوچیˈ روسیه هم احساس شد. خطر این بود که زنانی که شوهرانشان در مبارزه استقلال چچن جان خود را از دست داده اند به عنوان ˈبیوه های سیاه پوشˈ جذب فعالیتهای تروریستی شوند.

در جنگهای چچن و بوسنی زنان تیرانداز هم حضور داشتند و از توانایی و قابلیت، درنده خویی و حتی مهارت بیشتری هم برخوردار بودند .

حتی در دهه 1960 امریکا سازمانهای رادیکال مانند ˈ پلنگ های سیاه ˈ Black Panthers و ˈ هواشناسانˈ Weathermen هم اقدام به جذب نیروهای زن می کردند.

در ایتالیا هم ˈتیپ های سرخˈ و ˈاوسکادی تا آسکاتاسوناˈ وابسته به جبهه جدایی طلب ˈباسکˈ هم زنان مبارز داشت.

در کشورهای عراق، مصر، لبنان، چچن ،سریلانکا، مغرب و فلسطین یک چهارم حملات مرگبار به دست زنان انجام می گیرد.

تا نیمه سال 2008 زنان در قالب بمب گذار انتحاری 21 بار در بازار عراق و سایر مناطق پرتردد شیعیان عملیات انتحاری انجام دادند.

از سال 2002 زنان 50 درصد حملات انتحاری در سریلانکا، ترکیه و چچن را انجام داده اند.

منبع :ایرنا

انتهای پیام/ ح . ا
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
لعنت به القاعده