۰

سد اتیوپی باعث تخریب کعبه می شود

یک گروه از کارشناسان طرح الحاق رودهای نیل و کنگو در آفریقا از خطرات قطعی بنای سد رنسانس یا "النهضه" بر کشورهای عربی، به ویژه مصر و کعبه مشرفه خبر داد.
کد خبر: ۶۸۲۱۲
۱۰:۲۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، «احمد عبدالخالق الشناوی» کارشناس سدسازی مصری، تأکید کرد: ساخت سد (رنسانس یا النهضه) بر روی رود نیل در اتیوپی برای مقدسات مسلمانان در عربستان سعودی و به ویژه کعبه مشرفه بسیار خطرناک است. زیرا این سد، باعث شکاف در زمین منطقه حرمین شریفین خواهد شد.شناوی افزود: سطح پوسته زمین در مکه عبارت از یک گسل است که در صورت هر گونه اخلالی در توازن لایه های زمین در این منطقه دچار اختلال خواهد شد و زمینه وقوع زلزله های مکرر و فوران آتشفشان ها را فراهم خواهد کرد.

پایگاه اطلاع رسانی روزنامه الوفد مصر نوشت: کارشناس مذکور با اشاره به اینکه زمین منطقه بنای سد رنسانس در حالت توازن استاتیکی قرار دارد، خاطرنشان کرد: سد اتیوپی در منطقه گسل بزرگ افریقا بنا شده است که به علت حجم فراوان این سد و میزان فراوان آب جمع شده در پشت سد، فشار بسیار فراوانی بر طرفین گسل وارد خواهد کرد.از سوی دیگر، ابراهیم فیومی، رئیس کارگروه کارشناسی طرح مذکور تصریح کرد: شرکت بنا کننده سد از روش انفجار صخره ها در داخل زمین بدون توجه به خطرات این اقدام، استفاده می کند و چنین انفجارهایی باعث به وجود آمدن خلأ بزرگی در گسل های زمین خواهد شد.

فیومی با اشاره به اینکه قرار است 74 ملیارد متر مکعب آب در این سد آبگیری شود گفت: 15 تا 20 میلیارد متر مکعب از این آب در گسل زیر سد و گسل های اطراف آن نفوذ می کند و با توجه به قدرت فشار فراوان آن در نتیجه نیروی جاذبه زمین و میزان فراوان آن، باعث کنار زدن صخره های حد فاصل گسل ها خواهد شد.وی با تأکید بر اینکه گسل زیر سد با گسل عبوری از زیر منطقه «نجران» و «جازان» تداخل دارد، افزود: به دنبال جابجا شدن توده های زیر سد بر اثر فشار آب، زمین لرزه هایی روی خواهد داد و تأثیر انفجار در منطقه احداث سد، به صورت وقوع 27 زمین لرزه در مدت پنج روز، در منطقه بنای سد و مناطق نجران و جازان عربستان خود را نشان داد.

فیومی تأکید کرد: بر اثر زلزله ای که در گذشته در مکه روی داده است، در این منطقه مقدس، گسلی مشاهده می شود و زمانی که در زمینه توازن طبقات زمین اختلالی روی بدهد این امر به تعمیق و فاصله گرفتن لبه های گسل از یکدیگر خواهد انجامید و باعث وقوع زلزله های انفجاری در منطقه حرم مقدس مکه خواهد شد. از سوی دیگر، نقشه های زلزله در منطقه، ارتباط منطقه شاخ افریقا و مرکز این قاره با منطقه خلیج فارس را نشان می دهد.قرار است با احمد قطان، سفیر عربستان در مصر دیدار و نتایج به دست آمده درباره زیان های بنای سد رنسانس و تأثیر آن بر منطقه حرم مقدس مسلمانان در مکه مکرمه و کعبه مشرفه را به وی ارائه کنیم.از سوی دیگر عبدالله حسن، کارشناس زمین شناسی نیز در این باره گفت: ساخت سد النهضه، تأثیر منفی فراوانی بر بسیاری از کشورها، از جمله مصر، عربستان، سومالی، سودان، اریتره، جیبوتی و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد گذاشت.

وی افزود: زمانی که در معیار توازن لایه های زمین، تغییری به وجود می آید، زمین تلاش می کند با لرزش هایی توازن خود را بازیابد. از این رو، روزانه شمار بسیار زیادی زمین لرزه اتفاق می افتد که 27 هزار مورد از آنها در طول روز با قدرت کمتر از سه ریشتر اتفاق می افتد.پس از آبگیری کامل سد رنسانس، در صورت وقوع زلزله ای حتی با قدرت یک ریشتر، این سد با خطر تخریب مواجه خواهد شد.از سوی دیگر شناوی در این باره تصریح کرد: سد رنسانس در اتیوپی، بر روی یک گسل بنا شده است که این امر زمینه نفوذ آب سد به گسل ها و اقیانوس و دریای احمر را فراهم خواهد کرد و به اختلال در معادله آبهای منطقه خواهد انجامید.

وی تأکید کرد: به علت فاصله گرفتن گسل های زیر سد رنسانس، اتیوپی در معرض جدا شدن از قاره افریقاست و بی تردید پس از آبگیری کامل این سد اتفاق مذکور روی خواهد داد و هر گونه زمین لرزه قوی، باعث جدایی شاخ افریقا از سرزمین اصلی و حرکت آن به طرف اقیانوس خواهد شد و معلوم نیست پس از این اتفاق، شاخ افریقا در کجا ثابت خواهد شد؛ دقیقا مانند اتفاقی که دهها هزار سال پیش برای ماداگاسکار اتفاق افتاد.

شناوی تأکید کرد: ساخت سد اتیوپی، باعث خشکسالی در مصر و نابودی بخشی از کشورهای شاخ افریقا خواهد شد. همچنین سنگینی ناشی از آبگیری این سد، به تشدید زمین لرزه های این منطقه خواهد انجامید.این کارشناس مصری خاطرنشان کرد: طرح سد النهضه، یک توطئه امریکایی اسرائیلی در خاک اتیوپی است و در صورت بنای کامل این سد، رود نیل به طور کامل خشک و کشور اتیوپی ویران خواهد شد.

عصام الدیب، مشاور قانونی این کارگروه نیز بیان کرد که پیمانکار ساخت این سد، یک شرکت فرانسوی است که در شهرک های صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی سرمایه گذاری کرده است.این کارشناس مصری خاطر نشان کرد: درصد هستیم تا زیان های بنای این سد بر کعبه به عنوان مهم ترین اثر دینی و فرهنگی تاریخی این منطقه و جهان برای مسلمانان را به سازمان یونسکو اعلام کنیم.ابراهیم الفیومی، رئیس کارگروه این طرح، با اشاره به نشست های آن با مقام های وزارت آبیاری مصر برای تکمیل مراحل الحاق رودهای نیل و کنگو به یکدیگر، گفت: ممکن است ملت اتیوپی از خطرات ساخت این سد اطلاعی نداشته باشند.

منبع: العالم

انتهای پیام/ ز.ح

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: