۰

مادر الشعبانی: از صادق خبر ندارید؟

کسی نمی‌تواند به این سوال مادر صادق پاسخ دهد. کسی نمی‌داند او کجاست؟ برادرانش توانستند، جای او را پیدا کنند، شنیدند که وی بازداشت شده است.
کد خبر: ۶۷۴۷۱
۱۳:۳۹ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، «صادق الشعبانی» اولین کسی نبود که دولت پادشاهی عمان وی را بازداشت می‌کند و تحویل دستگاه اطلاعات و امنیت بحرین می‌دهد، پیشتر نیز حکومت بحرین از طریق دستگاه اطلاعات و امنیت عمان و به طور در ژانویه 2012 اقدام به بازداشت اتباع بحرینی کرد و آنها را با هواپیماهای مشخص اختصاصی مانند جنایتکاران تحت پیگرد بین المللی به منامه منتقل کرد، افرادی مانند «هيثم الحداد» شهروند بحرینی که بعدها و پس از آنکه به عضویت داشتن در یک گروه تروریستی متهم و از محل کارش اخراج شد، بی‌گناهی‌اش اعلام گردید.

این گونه است که شهروندان بحرینی نه تنها در کشور خود تهدید می‌شوند، بلکه در هریک از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حضور داشته باشند، در معرض خطر بازداشت و پیگرد قرار دارند.

صادق الشعبانی کجاست؟
کسی نمی‌تواند به این سوال مادر صادق پاسخ دهد. کسی نمی‌داند او کجاست؟  برادرانش توانستند، جای او را پیدا کنند، شنیدند که وی بازداشت شده است. در تحقیقات جنایی و دادستانی و زندان حوض الجاف دنبال او گشتند، اما مسئولان حکومتی تصمیم گرفته بودند که او را همانند بسیاری دیگر از جوانان بحرینی مخفی کنند.
 
صادق الشعبانی (31 ساله) معاون رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه بحرین و هنرمند بحرینی که تاکنون آثار بسیاری از وی منتشر شده، هم اکنون بیش از 2 سال است که وی از زمان ناپدید شدنش در 26 ژاویه 2012 می‌گذرد.

وی پیش از آنکه از سوی دستگاه اطلاعات و امنیت عمان بازداشت شود، 6 ماه را در این کشور به سر می‌برد و تاکنون اطلاعات موثقی وجود ندارد که نشان دهد، دستگاه اطلاعات و امنیت عمان وی را تحویل دستگاه‌های اطلاعاتی بحرین داده باشد، اگرچه دستگاه‌های اطلاعاتی عمان اظهار می‌کنند که وی 12 ساعت پس از بازداشت در ژانویه 2012 در عمان به مسئولان بحرینی تحویل داده شده است، اما در بحرین هیچ دستگاهی و هیچ مسئولی از وی خبر ندارد.

الشعبانی به خوبی می‌دانست که کشور عمان جای امنی برای بحرینی‌ها به شمار نمی‌آید، چون پیش از او نیز بحرینی‌های دیگری به این کشور سفر کرده و از وی دستگاه‌های اطلاعاتی عمان بازداشت شده بودند، بنابراین غیر منطقی است که تصور کنیم، وی برای فرار یا پنهان شدن کشور عمان را انتخاب کرده باشد، چون نه عمان و نه هیچ یک از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نمی‌توانند، مامنی برای شهروندان بحرینی باشند.
 
اما در عین حال تصور نمی‌شود که وی از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی عمان بازداشت شده باشد. پیگردهای دستگاه‌های اطلاعات عمان پیش از مفقود شدنش هیچ‌گاه او را نترساند. او تلاشی برای پنهان شدن یا فرار نکرد، چون باور داشت که او اقدامی انجام نداده که موجب بازداشت وی شود و با وجودی که ویزایش در یکی از هتل‌های محل اقامتش در بحرین مصادره شد و پیگرد بحرینی‌ها از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی عمان با این حال وی تا زمان بازداشتش در 26 ژانویه 2012 که هنگام خروج از یکی از مساجد عمان صورت گرفت، در این کشور آزادانه حضور داشت.
 
چرا از حضور در دادگاه طفره رفت؟
جستجو پیرامون صادق از زمانی آغاز شد که خانواده‌اش مطمئن شد که وی در عمان بازداشت شده است. به همین منظور راهی تحقیقات جنایی عمان شدند. در آنجا به آنها گفتند که وی تحویل مقامات بحرینی شده است. تلاش کردند، نام و نشانی از او بیابند یا صدایش را بشنوند یا از حضور او در بحرین مطمئن شوند. به آنها وعده‌های بسیار دادند، اما هیچ یک به نتیجه نرسیدند و هیچ اثری از صادق یافته نشد.

بی‌خبری از صادق خانواده او را بسیار آزار می‌دهد. آنها همواره بازداشت و شکنجه و آزار و اذیت دادن‌های وحشیانه او را در ذهن‌اشان ترسیم می‌کنند. پس از ناامیدی از تمام دستگاه‌های حکومتی به سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر بین المللی متوسل می‌شوند تا شاید این سازمان‌ها و نهادها به آنها درباره سرنوشت فرزندشان کمک کنند.

آنچه نگرانی خانواده صادق را دو چندان کرده، آن است که آنها در 28 ژانویه سال‌جاری از دادستانی بحرین احضاریه‌ای دریافت کرده‌اند که اظهار می‌کند، صادق از حضور در دادگاه امتناع دو روز پس از بازداشت و ناپدید شدنش امتناع کرده و او به همراه چند نفر دیگر متهم به دست داشتن در جنایتی هستند که از حیث قانونی تحت تعقیب است، اما ذکر نشده که این جنایت چه جنایتی بوده است؟
 مادر الشعبانی: از صادق خبر ندارید؟
سوال نگران کننده این است که چرا صادق در دادگاه حاضر نشده، در حالی‌که وی در آن زمان در قبضه دستگاه‌های اطلاعاتی بحرین بوده است؟ آنها با وی چه کردند؟ آیا در معرض چنان شکنجه‌های شدیدی قرار گرفته که مانع از آن شده تا به دادگاه آورده شود؟ چرا مانند دیگر افراد بازداشت شده با خانواده‌اش تاکنون تماس نگرفته تا حداقل بگوید که من خوبم؟ چرا پس از این همه مدت وضعیت او مبهم و نامعلوم است؟

بستن پرونده شکایت
وکیل صادق الشعبانی شکایتی را درباره ناپدید شدن اجباری موکلش به دادستانی بحرین ارائه می‌دهد و خواستار اطلاع از وضعیت موکل خود می‌شود، اما درخواست وی رد می‌شود. بعدها دریافته شد که شکایت صورت گرفته از دادگاه گرفته و به دادستانی عمومی عودت داده شده است. وکیل شعبانی در پیگیری‌هایش برای اطلاع از دلیل این امر به وی گفته می‌شود که پرونده‌اش نیاز به تحقیقات بیشتر دارد تا تکمیل و سپس به دادگاه ارجاع داده شود، خانواده شعبانی متوجه می‌شوند که این اقدام به معنای افزودن اتهامات جدید دیگر به صادق است.

همه چیز در قضیه صادق الشعبانی تاکنون مبهم و پیچیده است و هیچ کس نمی‌تواند، در این‌باره با قاطعیت از امری سخن بگوید، در عین حال کسی نمی‌داند، راز نهفته در پس صادق الشعبانی چیست که پس از این همه پرس و جو و تحقیقات و پیگیری‌های حقوقی و قانونی و قضایی کسی حاضر نیست، درباره وی کوچکترین خبری به خانواده‌اش بدهد.
 
در خصوص پرونده صادق الشعبانی تنها دو نکته مورد تاکید است، اول آنکه وی در کشور عمان و به دست دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور بازداشت شد و دوم اینکه پرونده شکایت وی بار دیگر از دادگاه به دادستانی ارجاع داده شده است و در میان این دو داده مورد تاکید صادق الشعبانی در سرداب‌های تاریک نظامی جنایتکار سرگردان است و کسی نمی‌داند که او چه داشته که از مسئولان حکومتی کسی حاضر به سخن گفتن درباره او نیست.

منبع: عرش

انتهای پیام/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: