۳

معجزه آب در قیام امام حسین (علیه السلام)

در این گزارش با معجزه آب در قیام امام حسین (علیه السلام) آشنا می شویم.
کد خبر: ۶۳۲۹۸
۱۰:۰۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۲
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از باشگاه خبرنگاران، واقعه کربلا و بسته شدن فرات به روی امام حسین (علیه السلام) و یارانشان و ایثارگری های سقای کربلا برای رساندن آب به تشنگان و حماسه آفرینی یارانی که با لبانی تشنه، شهد شهادت را نوشیدند بیانگر قداست و جایگاه والای آب در فرهنگ شیعیان به خصوص ایرانیان است. در این بخش از گزارش به ارتباط مراسم و آئین طشت گذاری و جایگاه آب در واقعه کربلا اشاره می کنیم. روز 27 ذیحجه سال 61 هجری قمری امام حسین(علیه السلام) آب مشک ها را در طشت ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب کردند. آئین طشت گذاری در استان های آذری زبان، از ریشه دارترین آیین های ماه محرم است که در روزهای پایانی ماه ذیحجه برگزار می شود.

توجه به اهمیت و جایگاه آب در واقعه کربلا از اهداف اصلی مراسم طشت گذاری است. تاریخچه طشت گذاری از دوران صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چند ساله دارداما در دو سه دهه اخیر این مراسم در سایر شهرهای استان و برخی استان های همجوار از جمله آذربایجان شرقی، غربی زنجان، بناب و تالش و . . .  نیز مورد توجه قرار گرفته است. در چند سال اخیر در استان های غیر از استان های آذری زبان نیز مورد توجه قرار گرفته و طی دو سال گذشته در ورامین، مازندران و . . .  نیز برگزار می شود. مراسم طشت گذاری از 27 ذیحجه تا 30 ذیحجه هر روز در یکی از استان های مذکور و در مساجد مشهور این استان ها برگزار می شود. در این مراسم طشت های بزرگی را در سکوهای ویژه قرار و با مشک درون آنها آب می ریزند.

سپس با برپایی مراسم نوحه خوانی و سینه زنی به عزاداری امام حسین(علیه السلام) و یاران ایشان می پردازند. این مراسم با بیان اشعار مخصوص آیین طشت گذاری و گفتن شعار الدخیل یا ابوالفضل (علیه السلام) برگزار می شود. طشت های این مراسم از جنس برنز و مس است. مراسم طشت گذاری در خانه های بانی این آیین قرار می گیرد و پس از برگزاری این مراسم به مساجد مشهور استان های مذکور انتقال داده می شود.

مراسم طشت گذاری یا طشت گردانی از روز 27 ذیحجه آغاز و تا 30 ذیحجه میان بانیان این مراسم دست به دست می گردد. دسته های زنجیر زنی و سینه زنی با نوحه سرایی و نواختن طبل، شیپور و حمل علم های عزاداری به یاد تشنگان کربلا، مشکی را پر از آب کرده و آن را به همراه طشت طلایی از جنس برنز یا مس که به طور معمول بر دوش ریش سفیدان محله حمل می شود به مسجد می برند و بعد از طواف مسجد طشت ها درجا مخصوص قرار گرفته و با خواندن دعای مخصوص طشت گذاری، پر از آب می شود.

از این طشت ها، بیشتر حاضران و عزاداران مقداری آب به عنوان تبرک و جهت برآورده شدن حاجاتشان بر می دارند. گفتنی است: آب در واقعه کربلا از جایگاه و اهمیت خاص برخوردار است. آب سمبل ایثار،‌فداکاری و وسیله توبه حر و پیوستن او به سپاه امام حسین(علیه السلام) است. در حقیقت معجزه آب در قیام امام حسین(علیه السلام) نقش و اهمیت بسیار دارد.
 
انتهای پیام/ ز.ح
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین.
صلی الله علیک یا ابالفضل العباس.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
ساقی دشت کربلا ابوالفضل ( ع )
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
السلام علیک یا ابوالفضل العباس (ع ) تشنه لب کربلا