۰

کره شمالی باز هم دردسر شد

نماینده هسته‌یی ارشد کره جنوبی فردا به اروپا سفر می‌کند تا درباره برنامه هسته‌یی کره شمالی با مقامات عالیرتبه کشورهای اروپایی گفت‌وگو کند.
کد خبر: ۳۷۹۹۷
۱۹:۰۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از ایسنا ، وزارت امور خارجه کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که لیم سونگ نام، نماینده سئول در مذاکرات شش‌جانبه با هدف خلع سلاح هسته‌یی کره شمالی روز یکشنبه سفری شش روزه به فرانسه، آلمان و انگلیس را آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری شینهوا: لیم قرار است در این سفر با پل ژان ـ اورتی، مشاور دیپلماتیک رییس‌جمهور فرانسه، کلمن فون گوتسه عضو ارشد وزارت امور خارجه آلمان و جرمی براون معاون وزیر امور خارجه انگلیس دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

برنامه هسته‌یی کره شمالی مدت‌ها مایه نگرانی کره جنوبی و همسایگان این کشور بوده است و کشورهای دخیل در مذاکرات شش جانبه (آمریکا، چین، روسیه، ژاپن، کره جنوبی و کره شمالی) سال‌ها تلاش کرده‌اند کره شمالی را متقاعد به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌یی‌اش کنند.

تلاش‌های دیپلماتیک برای از سرگیری این مذاکرات در ماه آوریل، پس از این که کره شمالی بی‌توجه به درخواست‌های بین‌المللی پرتاب آزمایشی موشک دوربردش را انجام داد، متوقف شد.

کره شمالی سال‌ها در حال توسعه تسلیحات هسته‌یی بوده و موضع رسمی‌اش این است که به آن‌ها برای دفاع از خود در برابر تهدید هسته‌یی آمریکا نیاز دارد، اما اعلام کرده است که حاضر است تسلیحات هسته‌یی‌اش را کنار بگذارد. برنامه‌های موشکی و هسته‌یی کره شمالی از مدت‌ها پیش مایه نگرانی کشورهای منطقه‌یی و بین‌المللی بوده است. کره شمالی طبق توافق‌نامه سال 2005 با دیگر کشورهای دخیل در مذاکرات شش‌جانبه (آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی) قول داد در ازای دریافت مزایای اقتصادی و دیپلماتیک و ضمانت‌های امنیتی برنامه هسته‌یی‌اش را کنار بگذارد؛ اما این مذاکرات از دسامبر سال 2008 به حالت تعلیق در آمده است.

کره‌شمالی در سال 2006 و چند ماه پس از پرتاب آزمایشی موشک دوربرد تاپودونگ ـ 2 اش اولین آزمایش هسته‌یی‌اش را انجام داد و آزمایش هسته‌یی دومش را در سال 2002، تنها یک ماه پس از پرتاب یک موشک دوربرد انجام داد.

کره‌شمالی در توافق‌نامه‌ای با آمریکا متعهد شده بود که در ازای دریافت کمک‌های غذایی دست از آزمایش هسته‌یی و موشکی و غنی‌سازی اورانیوم بردارد و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازگشت مجدد به مجموعه هسته‌یی یونگ بیون را بدهد. اما به دنبال انجام آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی، آمریکا اعلام کرد که توافق این کشور برای دریافت کمک‌های غذایی لغو شده است و آمریکا کمک‌های غذایی پیونگ یانگ را ارسال نخواهد کرد. کره‌شمالی نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد که دیگر به تعهدات خود در برابر این توافق‌نامه متعهد نیست.

کره شمالی در اوایل ماه میلادی جاری گفت که "فعلا" قصد انجام سومین آزمایش هسته‌یی‌‌اش را ندارد، چیزی که به گفته بسیاری ازمقامات کره جنوبی نشان می‌دهد که پیونگ یانگ منتظر یک "تصمیم سیاسی" درباره انجام دادن یا ندادن این آزمایش هسته‌یی است.
برچسب ها: کره‌شمالی
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: