۰

حزب‌الله، خواستار آزادی روحانی شیعه

جنبش مقاومت لبنان (حزب‌الله) بازداشت شيخ نمر النمر، روحاني برجسته شيعه از سوي دولت عربستان سعودي را به شدت محکوم کرده و آزادي فوري وي را خواستار شده است.
کد خبر: ۳۷۷۷۷
۰۹:۵۸ - ۲۰ تير ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از پرس تي‌وي، حزب‌الله روز دوشنبه (۱۹ تير، ۹ جولاي) با صدور بيانيه ‌"از سرکوب وحشيانه معترضان صلح‌جو از سوي نيروهاي امنيتي سعودي در شهر عواميه و منطقه قطيف که منجر به شهادت و زخمي شدن چند تن شد" انتقاد کرده است.

حزب الله همچنین درباره دستگيري شيخ نمر ابراز نگراني کرده و "آزادي فوري اين روحاني برجسته را براي انجام اقدامات لازم جهت کمک‌هاي پزشکي و احترام به شخصيت‌هاي مذهبي" خواستار شده است.

در اين بيانيه آمده است: "حزب الله از مقامات سعودي مي‌خواهد به همه شخصيت‌هاي مذهبي احترام گذاشته و اقدامات غيردموکراتيک در مقابل خواسته‌هاي مسالمت آميز و قانوني شهروندان عربستاني را متوقف کند."

نيروهاي رژيم آل سعود روز يکشنبه (۱۸ تير، ۸ جولاي) به تظاهرکنندگان در منطقه قطيف در استان الشرقيه که عليه بازداشت النمر تظاهرات کرده بودند، آتش گشودند که در نتيجه آن دست کم سه معترض کشته و تعدادي مجروح شدند.

در اوايل همان روز، هنگامي که نيروهاي رژيم خودروي شخصي النمر را در شهر عواميه به آتش کشيدند، مجروح شد؛ تاکنون در رابطه با شرايط يا محل نگهداري وي هيچ صحبتي نشده است.

مردم عربستان سعودي از فوريه ۲۰۱۱ ميلادي تاکنون به طور مرتب با برگزاري تظاهرات مسالمت‌آميز در استان الشرقيه و عمدتا در منطقه قطيف و شهر عواميه، اصلاحات، آزادي بيان و تجمع و نیز آزادي زندانيان سياسي و پايان دادن به تبعيض گسترده را خواستار هستند.

تظاهرات در عربستان بعد از اين که نيروهاي امنيتي نوامبر ۲۰۱۱ ميلادي، ۵ معترض را در استان الشرقيه کشتند و تعداد زيادي را زخمي کردند، شدت يافت و به اعتراضات گسترده عليه رژيم آل سعود تبديل شد.

وزارت کشور عربستان سعودي ۵ مارس ۲۰۱۱ ميلادي با صدور بيانيه‌ برگزاري "هرگونه تظاهرات، اعم از راهپيمايي و يا اعتراضات و حتي فراخوان براي برگزاري آن‌ها را" ممنوع اعلام کرد.

عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود، پادشاه عربستان در ماه ژوئن به علت آن چه "اوضاع متشنج" در منطقه ‌ناميد به نيروهاي امنيتي اين کشور دستور آماده باش داد.

بر اساس گزارش‌‌هاي ارائه شده از سوي ديده‌بان حقوق بشر، رژيم سعودي به طور متداول هرگونه انتقاد نسبت به دولت را سرکوب مي‌کند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: