۰

شكاف ميان سياسيون عراقي در مورد موضع‌گيري برابر مالكي

با ادامه بحران اختلافات سياسي در عراق و با وجود پافشاري برخي گروه‌ها براي طرح عدم اعتماد به دولت مالكي، موضع احزاب و سياسيون عراقي در اين باره داراي شكاف قابل توجهي است.
کد خبر: ۳۶۴۰۹
۲۰:۴۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، در حالي كه اختلافات سياسي در عراق همچنان ادامه دارد، سياسيون عراقي و كارشناسان مواضع متفاوتي در قبال دولت نوري مالكي دارند.

اياد علاوي، رئيس حزب العراقيه كه طي ماه هاي اخير تنش هاي حزبي اش با مالكي به اوج خود رسيده است، در نشستي كه در موصل و با حضور نمايندگان جنبش صدر و اتحاديه ميهني كردستان برگزار شد، بر طرح عدم اعتماد به مالكي تاكيد كرد.

اين در حالي است كه حيدر الملا، سخنگوي العراقيه‌ گفت: تعدادي از اعضاي اين حزب روز گذشته با مالكي ديدار كرده و با طرح عدم اعتماد به وي مخالفت كرده اند.

از سوي ديگر منابع خبري از درخواست مقتدا صدر، رهبر جنبش شيعي صدر براي مداخله سياسي بين المللي به منظور حل بحران داخلي عراق خبر داده اند.

يك منبع نزديك به مقتدا صدر اعلام كرد، وي در نامه اي به بان كي مون، دبيركل سازمان ملل خواستار ايفاي نقش بين المللي سازمان ملل در جهت حل و فصل اختلافات سياسي و حزبي داخل عراق شده است.

در همين حال گروه هاي وابسته به ائتلاف ملي كه دولت مالكي نيز بخشي از آن است، ضمن مخالفت با طرح عدم اعتماد به مالكي، خواستار حل بحران سياسي كشور از طريق گفت و گو و بر اساس طرح جلال طالباني، رئيس جمهور هستند.

نايب رئيس اتحاديه ميهني كردستان عراق نيز با اشاره به اينكه بحران سياسي عراق به مرحله دشواري رسيده است، گفت: نشست ها و گفت و گوهاي برگزار شده در اين باره شفاف و صريح نبوده و طرف هاي مختلف عليه يكديگر اقدام مي كنند.

عدنان سراج، نايب رئيس ائتلاف قانون‌ (به رهبري مالكي) ضمن هشدار درباره عواقب و نتايج ناخواسته طرح عدم اعتماد به نخست وزير گفت: همه چيز در جلسات پارلمان روشن مي شود، اما تخطي از قانون نبايد صورت گيرد.

برخي كارشناسان نيز مي گويند، با وجود پافشاري برخي احزاب براي خروج مالكي از قدرت،‌ شايد وي بتواند با توجه به اختلاف نظرهاي موجود در اين باره همچنان در قدرت باقي بماند، اما نشست هاي اربيل و نجف كه با شركت گروهاي شيعه، سني و كرد و براي گفت و گو درباره موضع در قبال دولت مالكي صورت گرفته،‌ بر كاهش قدرت سياسي وي در داخل عراق موثر بوده است.

يك كارشناس عراقي نيز درباره موضع آمريكا در قبال بحران داخلي عراق گفت: آمريكايي ها در حال حاضر مسائل عراق را به دقت دنبال كرده، اما موضع صريحي در موافقت يا مخالفت با گروه خاصي اتخاذ نمي كنند، بلكه آنان به دنبال ايجاد توازني در عراق هستند كه منافع بيشتري را برايشان تامين كند.

منبع : خبرگزاري دانشجو به نقل از الجزيره
برچسب ها: عراق مالكي
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: