۰

بحران در سوریه تقصیر پلیس و ارتش است

كوفي عنان، ميانجي بين المللي در بحران سوريه، هفته آخر ماه جاري (مي) به دمشق مي رود. وي به عنوان نماينده دبير كل سازمان ملل متحد مورد استقبال قرار خواهد گرفت و نه به عنوان نماينده اتحاديه عرب.
کد خبر: ۳۵۵۴۸
۱۹:۲۷ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»  انتخاب، رهبران سوريه اتحاديه عرب را در بحران داخلي كشورشان بي‌طرف نمي‌دانند، به‌ويژه كه اين اتحاديه قطعنامه‌اي درمورد بركناري بشار اسد از قدرت و واگذاري اختيارات وي به يكي از معاونانش تصويب كرده است.

دولت سوريه رسما از تلاش كوفي عنان براي پايان يافتن بحران در اين كشور حمايت مي‌كند. تعداد ناظران بين المللي به سقف ۳۰۰ نفر نزديك مي‌شود و فرماندهان آن‌ها مي‌گويند كه آرامش بيشتري در سوريه به چشم مي‌خورد. مخالفان بشار اسد از ابتدا برخورد سردي با مأموريت كوفي عنان و اعزام ناظران به سوريه كردند. به نظر مي‌رسد كه دولت سوريه نيز ابتدا تحت فشار روسيه با مأموريت كوفي عنان موافقت كرده باشد.

بحران سوريه، كه حدود ۱۵ ماه پيش با اشتباه امنيتي و برخورد نادرست پليس و ارتش با اعتراض محدودي در شهر درعا آغاز شد، همواره دو عنصر را در خود داشته است: يكي عنصر حكومت و ديگري عنصر مخالفان.

مخالفان ابتدا از راه‌هاي مسالمت آميز وارد شدند و برخورد شديد نيروهاي دولتي با آن‌ها سبب نشد كه از شدت تظاهرات و خواسته‌هاي مردم كاسته شود. چندي نگذشت كه عوامل خارجي در بحران سوريه وارد شدند و مخالفان بزرگترين اشتباه خود را مرتكب شدند و به سمت مسلح كردن خيزش ضد دولتي برآمدند. اظهارات پياپي مسئولان تركيه درمورد لزوم كناره گيري بشار اسد تنها به مرز حرف محدود نماند و جنوب تركيه به مكاني براي كمك به مخالفان مسلح تبديل شد. گروهي از افسران و مربيان پيمان ناتو كار آموزش اين عده را بر عهده گرفتند و پول سعودي و قطر براي خريد سلاح و ارسال آن به مخالفان بخش ديگر اين پازل را تكميل كرد.

شاهدان عيني مي‌گويند كه هتل‌هاي برخي شهرهاي مرزي در جنوب تركيه آكنده از جنگجوياني است كه از كشورهاي عربي آمده اند و بي‌صبرانه منتظرند كه براي پيكار با ارتش سوريه به اين كشور اعزام شوند. به هر يك از آن‌ها سلاحي نو و دستگاه بيسيم پيشرفته داده مي‌شود. دولت امريكا، در آستانه شروع مأموريت كوفي عنان، اعلام كرد كه دستگاه‌هاي پيشرفته مخابراتي در اختيار مخالفان قرار مي‌دهد.

اينك از تظاهرات گسترده قبلي خبري نيست. راهپيمايي‌هايي در مناطق شهري و روستايي رخ مي‌دهد، ولي بيشتر مردم در آن شركت نمي‌كنند. نه فقط به سبب آنكه از حكومت حمايت مي‌كنند، بلكه بدين علت كه ورود عنصر مسلح به خيزش خود را نگران كننده مي‌بينند.

دولت سوريه آنچه را اصلاحات سياسي مي‌نامد به پيش مي‌برد كه آخرين نمونه آن برگزاري انتخابات پارلماني بود. تقريبا نيمي از مردم در اين انتخابات شركت نكردند. ميزان مشاركت مردم در همه پرسي قانون اساسي نيز چند درصد بيشتر بود. در پارلمان جديد سوريه باز هم حزب بعث اكثريت را در دست دارد. اين تصوير چندان براي اثبات اصلاحات در سوريه قانع كننده نيست.

طبق طرح كوفي عنان، گفت‌وگوي سياسي ميان مخالفان و دولت بايد بعد از آتش‌بس و پايان يافتن در گيري‌ها آغاز شود. يكي از نتايج اين گفتگو برگزاري انتخابات براي تشكيل پارلماني است كه همه مخالفان ـ بر اساس رأي مردم ـ در آن شركت داشته باشند. دولت سوريه نتيجه را در ابتدا قرار داده است و انتخابات پارلماني ـ از اين رو ـ مورد توجه كوفي عنان قرار نگرفت و چندان مشروعيتي براي حكومت سوريه در سطح منطقه‌اي و بين المللي ايجاد نكرد، هرچند كه برخي از شخصيت‌هاي مخالف ميانه رو توانستند نخستين بار به پارلمان راه پيدا كنند.

تنها دولت سوريه درگام‌هاي خود با مشكل روبرو نيست. مخالفان نيز نتواسته‌اند به اتحاد دست يابند. اگر طرح كوفي عنان اجرا شود، مخالفان بايد در جبهه واحدي وارد گفت‌وگو با حكومت شوند. اتحاديه عرب چهارشنبه هفته گذشته قرار بود كه نشستي را با نمايندگان مخالف دولت سوريه در قاهره برگزار كند تا آن‌ها به ديدگاه مشتركي براي مرحله بعدي و مذاكره با دولت دست يابند، ولي نه "شوراي ملي" و نه "هيئت‌هاي هماهنگي" حاضر نشدند در آن شركت كنند.

شوراي ملي، كه بزرگ‌ترين جبهه مخالف خوانده مي‌شود، با انتخاب برهان غليون براي سومين بار به رياست خود بيش از گذشته دچار چنددستگي شده است. اخوان المسلمين سوريه ترجيح مي‌دهد اين فرد غير مذهبي را در تريبون قرار دهد تا نظر غرب را به مخالفان جلب كند. همين حمايت بود كه سبب شد جرج صبرا نتواند در رقابت با برهان غليون موفق شود. دولت‌هاي سعودي و قطر نيز از اخوان المسلمين حمايت مي‌كنند و قرار گرفتن فردي مسيحي در رأس مخالفان را قبول نمي‌كنند.

ادامه بحران در سوريه تنها به تضعيف اقتدار دولت و اقتصاد ملي يا كشيده شدن دامنه درگيري‌ها به شمال لبنان و جنوب تركيه منجر نشده، بلكه فضاي درهم ريخته و باز امنيتي در سوريه موجب ورود عنصر سومي به بحران شده است كه ترديدها را در حاميان خارجي مخالفان بيشتر مي‌كند.

احمد فوزي، سخنگوي كوفي عنان از اتحاديه عرب، سرانجام ناچار شده است اعتراف كند كه سازمان "ديگري" به عنوان عنصر سوم در بحران سوريه فعال است. وي هنوز نمي‌خواهد اسم القاعده را بر زبان براند، ولي وزير دفاع امريكا قبلا چنين كاري كرده است. مفهموم نخست اين اعتراف رد گفته‌هاي مخالفان است كه عمليات انتحاري اخير با تلفات زياد را كار خود دولت سوريه مي‌دانند. ديگر كسي اين حرف را باور نمي‌كند. مفهوم ديگر ورود القاعده به سوريه به معناي ضعيف شدن اقتدار امنيتي حكومت مركزي است.

منبع : پرس تی وی
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: