۰

طارق الهاشمی و موضع دوپهلوی ترکیه

شبکه الجزیره در گزارشی با اشاره به نگرانی از احتمال تحویل دادن طارق الهاشمی به عراق، از موضع گیری مبهم و دو پهلوی مقامات آنکارا در این باره خبر داد.
کد خبر: ۳۴۸۸۱
۱۵:۰۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از فارس ، همزمان با صدور حکم دستگیری طارق الهاشمی توسط پلیس بین الملل، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی مبهم از یک سو بر ادامه حمایت از الهاشمی تاکید کرده و از سوی دیگر گفته که معاون فراری نخست وزیر عراق پس از دوره درمانی‌اش به عراق بازخواهد گشت.

خبرنگار شبکه الجزیره در گزارشی از استانبول اعلام کرد: تاکنون هیچ موضع مشخصی از مقامات خارجی ترکیه به جز سخنان غیر واضح اردوغان صادر نشده است.

الجزیره تاکید کرد که افکار عمومی به دنبال جزئیات بیشتری از موضع ترکیه هستند و مدعی شد که حکم پلیس بین الملل بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

این درحالی است که براساس کنوانسیون های بین المللی 190 کشور عضو پلیس بین الملل موظف هستند که افراد مجرم را تحویل مراجع مربوط در کشور مقصد بدهند.

الجزیره در دنباله روی از سیاست های مداخله جویانه قطر و عربستان برای ناآرام کردن عراق، تلاش دارد تا مسئله قضایی طارق الهاشمی را مسئله ای سیاسی جلوه دهد.

خبرنگار الجزیره ابراز امیدواری کرد که مقامات آنکار اعلام کنند که الهاشمی را هرگز تحویل نخواهند داد.

الجزیره در ادامه خبررسانی جهت دار برای حمایت از طارق الهاشمی که در اقدامات تروریستی در عراق دست داشته، تاکید کرده که ترکیه می تواند طارق الهاشمی را تحت شرایط خاصی به بغداد تحویل ندهد.

الهاشمی که در ترکیه به سر می‌برد، اعلام کرده که در صورتی که تضمین هایی درباره سلامتی وی داده شود، حاضر است در دادگاه حضور خواهد یافت.

معاون نخست وزیر عراق که متهم به حمایت مالی از تروریست ها برای بمب گذاری ها است، مدعی شده که او را فراتر از قانون نیست و آماده قرار گرفتن در مقابل قضات عراقی عراقی است.

الهاشمی برای دستگاه قضایی عراق شرط گذاشته در صورتی که محاکمه ای عادلانه داشته باشد و سلامتی وی تضمین شود به کشور بازمی‌گردد.

طارق الهاشمی درپی متهم شدن به حمایت از تروریسم و ارتکاب اقدامات تروریستی و صدور حکم جلب برایش در 19 دسامبر به منطقه کردستان در شمال عراق فرار کرد و سپس در یکم آوریل جاری از آنجا با هواپیمای اختصاصی نخست وزیر قطر به دوحه و سپس به ریاض و آنکارا رفت.

موضوع فرار طارق الهاشـمی بە سلیمانیە و عدم تحویل وی بە مقامات قضایی بغداد ، در چند ماە اخیر روابط منطقە کردستان و حکومت مرکزی بغداد را بە شدت تحت تاثیر قرار دادە است.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: