۰
مسئول دفتر برنامه‌ریزی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران خواستار شد

توجه به الزامات پژوهشی در بازطراحی نظام آموزشی حوزه‌های خواهران

مسئول دفتر برنامه‌ریزی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران خواستار توجه به الزامات پژوهشی در بازطراحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران شد.
کد خبر: ۳۴۸۲۸
۱۳:۱۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری در دهمین اجلاس مدیران حوزه‌های علمیه خواهران که در محل مجتمع یاوران مهدی(عجل الله تعالی فرجه) قم برگزار شد، با بیان اینکه از مدت‌ها قبل موضوع تغییر اساسی و دگرگونی در نظام آموزشی مطرح بوده است اظهار داشت: در این زمینه آنچه باید محور باشد، نگاه ایدئولوژیک و دینی است تا نظامی مناسب جایگزین نظام برگرفته از سیستم‌های سکولار شود.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی سکولار یک‌محور است ادامه داد: این نظام مبتنی بر انتقال دانش است و از فیزیک تا الهیات را بر اساس انتقال دانش ارائه می‌دهد.

مسئول دفتر برنامه‌ریزی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه در نظام مکتبی تلاش این است که یک پیرو دین را با همه لوازم آن تربیت کنیم یادآور شد: ما می‌خواهیم یک شیعه تربیت کنیم و معارفی را که به امانت به ما رسیده است به او منتقل کنیم.

وی افزود: اگر چنین است به آموزه‌های دین به عنوان علم نگاه نمی‌کنیم بلکه دو مسئله دیگر را در کنار علم قرار می‌دهیم که آنها شامل مجموعه معیارهای ارزشی مکتب و بینش می‌شود.

حجت‌الاسلام حصاری با بیان اینکه بینش الزاما به معنای دانش نیست گفت: شاید چند نفر در یک کلاس مباحث توحیدی را فرابگیرند اما چه بسا میان بینش توحیدی دو نفر در این کلاس تفاوت‌های بسیار باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر بینش در کار وجود نداشته باشد، بسیاری از دشمنان ما مانند وهابیون و گروه فرقان ادعای توحید دارند.

مسئول دفتر برنامه‌ریزی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه تغییر فعلی در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران بنیادین نیست اضافه کرد: در مرحله بازطراحی نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران باید جایگاه پژوهش و اخلاق، فرهنگ و تربیت مورد توجه قرار گیرد.

وی یکی از لازمه‌های تغییرات نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران را توجه به نگاه دین به مقوله تحقیق و پژوهش شامل تفکر و تعقل دانست و افزود: در مقام آموزش ما محتوا و مواد خام تفکر و اندیشه را در اختیار طلبه قرار می‌دهیم، اما اگر بخواهیم این کار به ثمر برسد باید موقعیتی فراهم کنیم که طلبه بتواند از مجهولاتش،‌ معلومات را کشف کند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: