۰

ايران بايد عليه گوگل شكايت كند

سايت جستجوي گوگل در بخش نقشه خود (گوگل مپز) اسم خليج فارس را از روي نقشه خود برداشته است و وقتي اسم خليج فارس را به زباني (انگليسي، عربي و... به جز فارسي!) جستجو مي‌كنيم، با يك علامت جاي آن را در منطقه نشان مي‌دهد.
کد خبر: ۳۴۷۱۹
۰۹:۰۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، حسين علايي در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از اقدام سايت گوگل در تغيير عنوان خليج فارس گفت: گوگل اعلام كرده است اين اقدام را به اين دليل انجام داده است كه وقتي در جهان عرب اين منطقه را جستجو مي‌كنند (با عنوان خليج ع‌ ر ب ي‌ جستجو انجام مي‌شود) خواسته‌ايم افرادي كه دنبال اين منطقه هستند بتوانند آن را پيدا كنند. البته اين دليل قانع‌كننده‌ اين نيست؛ زيرا نمي‌توان اسامي تاريخي را به دلايل كاربرد‌هاي غلط از روي نقشه‌ها حذف كرد.

وي افزود: اين اقدام گوگل غيرقانوني و خلاف عرف بين‌الملل است. اسامي تاريخي بايد با همان نامي كه در اسناد و مدارك و نقشه‌ها در گذشته تاريخي ثبت شده است در رسانه‌ها خوانده شوند؛ بنابراين اقدام گوگل از سوي دولت ايران قابل تعقيب و پيگيري حقوقي است.

علايي اضافه كرد: اقدام گوگل، اقدامي سياسي تلقي مي‌شود. برخلاف ادعاي آن‌ها كه ما در مسائل سياسي نمي‌‌خواهيم خود را درگير كنيم، اما عملا اين اقدام سياسي و به نفع كساني است كه به دنبال تحريف‌هاي تاريخي هستند و مي‌خواهند اسامي تاريخي را بنا بر خواست دولت‌ها تغيير دهند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: سال‌هاست بين ايران و برخي از كشورهاي عربي اختلافات سياسي وجود دارد و طبيعتا اين اختلافات سياسي منجر شده است كه اين كشورها از به كارگيري اسامي ايراني خودداري كنند و سعي كنند مناطق درياي مشترك را به نام خود بخوانند؛ در حالي كه ايران تاكنون چنين اقدامي را انجام نداده است و با اينكه ايران بيشترين ساحل را در كنار درياي عمان دارد و كشور عمان كمترين ساحل نسبت به ايران دارد، اما ايران هيچگاه اسم اين دريا را تغيير نداده است؛ بلكه آن را همچنان درياي عمان مي‌‌خواند.

علايي تاكيد كرد: اقدام درستي نيست كه نام خليج فارس را كه نامي تاريخي است، كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس و هم سايتي مانند گوگل و برخي مراكز بين‌المللي در مدارك خود تغيير دهند. اگر به ياد داشته باشيد نشنال جئوگرافي چند سال پيش اين اقدام را انجام داد كه با اعتراض شديد ايرانيان مواجه شد و خوشبختانه اين سايت نام را اصلاح كرد.

وي اضافه كرد: در اين شرايط بايد همه ايرانيان و همه مردم دنيا كه به دنبال حفظ نام‌هاي تاريخي بر اماكن جغرافيايي هستند به اين اقدام گوگل اعتراض كنند و تلاش كنند نام صحيح خليج فارس را بكار ببرند.

علايي گفت: نام خليج فارس نامي است تاريخي و ايران موظف است از اين نام پاسداري كند. همانطور كه از نام اروندرود و اسامي تاريخي بر روي مناطق مختلف حاشيه ايران حفاظت مي‌كند.

 و از نام خليج فارس دفاع كند و در تمام اسناد و مدارك بين‌المللي رايج كند و از به كارگيري ساير اسامي جعلي جلوگيري كند. اين وظيفه آحاد ايرانيان در سراسر جهان است كه به اين موضوع حساس باشند؛ زيرا اگر تغيير اسامي تاريخي باب شود، مبناي اختلاف جديدي ميان كشورها خواهد بود. نبايد اجازه داد چنين اتفاقي رخ دهد.

وي تصريح كرد: زماني كه كشورها با يكديگر حسن همجواري داشته باشند نياز دارند كه اسامي تاريخي را حفظ كنند و به ويژه اسامي جديد باعث اختلاف ميان همسايگان مي‌شود.

علايي در مورد اقداماتي كه ايران مي‌تواند در اين راستا دنبال كند‌، گفت: ايران بايد در اين زمينه اقدامات حقوقي انجام دهد، به مجامع بين‌المللي شكايت كند و باب مذاكره با مسئولين گوگل را باز كند و همچنين فشار رواني،‌ اجتماعي و تبليغاتي عظيمي عليه گوگل سامان دهد. تمام ايرانيان بايد در اين زمينه فعال شوند و به سايت گوگل فشار آورند كه از جعل اسامي اماكن جغرافيايي خودداري كند.
برچسب ها: خليج فارس گوگل
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: