۰
آیت الله جوادی آملی:

کسی که عقلش را به زنجیر کشیده است معصیت عمدی می کند

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر دست و پای کسی بسته باشد و چشم و گوشش باز باشد،‌ خطر را می فهمد ولی قدرت فرار ندارد. عالم بی عمل مشکل علمی ندارد، ‌یعنی آیات و روایات و حلال و حرام را می‌فهمد اما بخش تصمیم، عمل و اراده او در اثر این که نتوانسته در جهاد نفس موفق شود به گناه می‌افتد.
کد خبر: ۳۳۴۳۰
۱۷:۲۹ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، آیت الله جوادی آملی امروز در دومین جلسه سال 1391 در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعرا در مسجد اعظم قم پرداخت.

این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: وحی الهی گاهی به اندیشه انسان کامل و گاهی به بخش انگیزه اوست. همه ما از این دو بخش برخورداریم. با یک بخش می فهمیم که مسئله تصور، تصدیق، جزم،‌ قطع،‌ ظن و شک مال این بخش است. در بخش دیگر تصمیم می گیریم که اراده، عزم،‌ نیت و اخلاص در آن بخش است. این ها هیچ ارتباطی با هم ندارند. با اینکه صدها پیوند عمیق دارند ولی در تحلیل نهایی هر کدام متولی کار خود هستند. مثل این که چشم و گوش متولی دیدن و شنیدن و دست و پا متولی حرکت کردن هستند.

وی ادامه داد: اگر دست و پای کسی بسته باشد و چشم و گوشش باز باشد،‌ خطر را می فهمد ولی قدرت فرار ندارد. عالم بی عمل مشکل علمی ندارد، ‌یعنی آیات و روایات و حلال و حرام را می فهمد اما بخش تصمیم و عمل و اراده او در اثر این که نتوانسته در جهاد نفس موفق شود، طبق بیان نورانی حضرت امیر علیه السلام که فرمود «کم من عقل اسیر تحت هواً امیر»،‌ این عقل اسیر است. یعنی این نیروی اراده که باید تصمیم بگیرد و کار بکند زنجیری است و عالما عامدا خلاف و معصیت می کند.

آیت الله جوادی آملی گفت: ما یک بخش اندیشه داریم که مرزش کاملا جداست و یک بخش انگیزه داریم که اراده و نیت متوجه اوست. وحی الهی گاهی مربوط به علم است که ذات اقدس اله حکم یا إخبار غیبی یا جریانی را به یکی از انسان های کامل؛ انبیاء و ائمه علیهم السلام وحی می فرستد. گاهی هم متوجه بخش عملی اوست و تصمیم، اراده و اخلاص را در قلب او القاء می کند. البته همه این ها حکیمانه و حساب شده است. وحی به مادر موسی وحی فعل است نه حکم. بارز ترین آیه ای که وحی فعل را می رساند این آیه است: «و أوحینا إلیه فعل الخیرات».

وی افزود: وجود مبارک انسان کامل هم کاملا احساس می کند که این انگیزه و اراده به وحی الهی در قلبش حاصل شده است همان طور که علم غیب را احساس می کند.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیاتی که به عبور موسای کلیم علیه السلام و پیروانش از دریا اشاره می کند خاطر نشان کرد: منظور از دریا رود نیل نیست بلکه مراد بحر احمر و دریای قلزم است. زیرا رود نیل در مصر قرار دارد و دو طرف آن تحت سلطه فرعونیان بوده است.

آیت الله جوادی آملی گفت: همان طور که علم حصولی شفاف داریم و می فهمیم که الان روز است، علم شهودی شفاف هم داریم مثل این که انسان تشنگی و گرسنگی را به علم شهودی می یابد نه این که می فهمد. وجود مبارک موسای کلیم علیه السلام هم می یابد که دریا را باید با عصا بشکافد و این کار را انجام داد.

این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: بالا رفتنی که پایین آمدنش سخت است نروید. در روایت آمده است: «إتق المرتقى السهل إذا کان مُنحدره وَعِرا»، آن کار و شغل و پیشنهادی که برگشت از آن مشکل است را قبول نکنید. فرعونیان گمان می کردند که دریا برای آن ها هم خشک و امن خواهد بود در حالیکه این طور نبود و دستور رسید امواج فرو بریزد و این ها را فرو ببرد.

منبع : رسا
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: