۰

اعلام حمایت معارضان سنی سعودی از جنبش شیعی قطیف

معارضان سنی عربستان سعودی با اعلام حمایت از جنبش مردمی‌-‌شیعی استان قطیف از تحرک و فداکاری جوانان این استان شیعه‌نشین عربستان تقدیر کردند.
کد خبر: ۲۸۶۱۶
۱۹:۳۶ - ۱۰ آذر ۱۳۹۰
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» ، با وجود آن که رژیم سعودی تلاش بسیار دارد تا جنبش جوانان قطیف در شرق این کشور را جنبشی معزول و جدا از دیگر مناطق معرفی کند که جایگاهی میان مردم این کشور ندارد، معارضان سنی سعودی حمایت آشکار خود را از این جنبش اعلام کردند.

"کساب العتیبی"، معارض سنی سعودی در گفتگویی تاکید کرد: برای رژیم عربستان نه مذهب و نه هیچ چیز دیگر اهمیت ندارد، آنچه برای این خاندان مهم می‌نماید، حفظ قدرت است.

این معارض سنی سعودی ادامه داد: دستگاه دادگستری در عربستان به آلت دست آل سعودی تبدیل چه اگر غیر از این بود،‌هیچ‌گاه دکتر " سعود الهاشمی" را به 30 سال زندان محکوم نمی‌کرد، چرا که وی مرتکب جرمی نشده بود و به همین دلیل ما معتقدیم که رژیم درباره حوادث قطیف نیز دورغ پردازی می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: رژیم همواره دروغ پردازی می‌کند و ما به این شیوه خو گرفته‌ایم، به همین دلیل نمی‌توانیم ادعاهای آل سعود درباره حوادث قطیف را بپذیریم.

العتیبی گفت: ما می‌دانیم جوانانی که در القطیف بپا خواستند، دارای خواسته‌های مشروعی هستند، آنها خواهان آزادی بیان و مساوات و برابری و تقسیم عادلانه ثروت نفت میان مردم است که همه مردم عربستان جدای از شیعه و سنی به آن اعتقاد و باور دارند.

العتیبی در ادامه تاکید کرد: چنین آینده‌ای برای دیگر مناطق عربستان نیز قابل پیش‌بینی است و فقط باید در انتظار گذر اندکی زمان و فرصت بود تا این اعتراض‌ها سراسر عربستان را دربرگیرد.

اما جنبش "اسلامی اصلاح طلب" عربستان که رهبری آن را دکتر "سعد الفقیه" برعهده دارد، با انتشار بیانیه‌ای با اعلام حمایت از جنبش القطیف اعلام کرد که عدل و مساوات صرف نظر از شیعه یا سنی بودن حق مسلم تمام شهروندان سعودی است.

در این میان دکتر "مضاوی الرشید" روزنامه‌نگار و نویسنده معارضان سعوی نیز در مقاله‌ای تاکید کرد که جنبش مسالمت‌آمیز شیعی قطیف مورد تایید و حمایت سعودی‌هاست.

به گفته الرشید رژیم سعودی از اوضاع جاری در کشور نگران است، چون خاندان آل سعود تا کنون با تکیه بر سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن میان قبایل و طوایف مختلف سعودی و همچنین فتنه انگیزی میان شیعیان و سنی‌ها توانسته به حاکمیت خود بر کشور ادامه دهد.

این درحالی‌ است که سیاستمداران سعودی هم تاکید بسیار می‌کنند که آل سعود به شدت از ابراز حمایت سنی‌های این کشور از جنبش مناطق شیعی ابراز نگرانی می‌کنند و می‌دانند اگر چنین امری رخ دهد، طومار حکومت آنها نیز مانند حسنی مبارک در مصر و زین العابدین بن علی در تونس در هم پیچیده خواهد شد.

منطقه شیعه نشین قطیف در شرق عربستان قرار دارد و با وجود منابع سرشار نفت که در این منطقه وجود دارد، با این حال ساکنان آن در فقر مطلق بسرمی‌برند و مقامات سعودی از 10 ماه پیش تاکنون این منطقه را به شدت در محاصره امنیتی خود قرار داده‌اند تا مانع بروز هرگونه اعتراض‌ها در آن شوند.


منبع: فارس
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: