شیعه نیوز | ایران در اواسط اردیبهشت، مقررات تازهای برای عبور از تنگه هرمز اعلام کرد. بر اساس این مقررات، صاحبان کشتیها باید پیش از عبور، از طریق ایمیل با نهاد مدیریت آبراه خلیج فارس تماس بگیرند و هماهنگی لازم را انجام دهند.
به گزارش «شیعه نیوز»، در شرایطی که تهران و مسقط در حال مذاکره برای ایجاد ساز و کار حقوقی مشخص برای نظارت بر عبور و مرور امن و بیضرر از تنگه هرمز هستند، تعدادی از کشورهای عربی جنوب خلیج فارس به این تلاشها اعتراض کردهاند.
به نقل از یورو نیوز؛ در میان نام کشورهای صادرکننده این بیانیه، نام عمان دیدهنمیشود. عمان به عنوان کشور ساحلی تنگه هرمز، در حال مذاکره با ایران برای ایجاد ساز و کار نظارت بر تنگه هرمز است.
پنج کشور عربی حوزه خلیج فارس با انتشار نامهای رسمی با اقدام ایران برای ایجاد «نهاد مدیریت آبراه خلیج فارس» یا PGSA مخالفت کردند؛ نهادی که ایران برای مدیریت و کنترل عبور کشتیها از تنگه هرمز معرفی کرده است.
بحرین، کویت، قطر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در نامهای به آیاماو، سازمان بینالمللی دریانوردی که نهاد وابسته به سازمان ملل در امور کشتیرانی است، اعلام کردند که کشتیهای تجاری و بازرگانی نباید با این نهاد ایرانی همکاری کنند و نباید از مسیر دریایی که ایران برای عبور از تنگه هرمز تعیین کرده استفاده کنند.
انتهای پیام | https://www.shia-news.com/