۶

سونامی چک های برگشتی در دوران جنگ

عوارض جانبی حمله و تجاوز نظامی اسرائیل در صبحگاه ۲۳ خرداد اکنون خود را در ابعاد دیگری به رخ می‌کشد، ابعادی که شاید در بسیاری موارد تنها منحصر به خود و دوران معاصر است و نمی‌توان چندان معادلی برای آن در دوران جنگ تحمیلی ۸ ساله ایران و عراق یافت. از جمله این موارد مساله قطع اینترنت جهانی احتمالا به دلایل امنیتی در ایران و هم چنین مساله کارت‌های بانکی و اختلال دستکم در سامانه دو بانک دانست.
سونامی چک های برگشتی در دوران جنگ
کد خبر: ۳۱۰۸۲۱
۱۵:۳۶ - ۰۱ تير ۱۴۰۴

شیعه نیوز | رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تاکید داشت که با توجه به این شرایط و نظر به این که بخشی از شعبات بانک‌ها در سراسر کشور در حال فعالیت و ارائه خدمات به مردم هستند، در نتیجه بخشی از طلبکاران و افرادی که از مردم و فعالان اقتصادی چک دارند، بدون هیچ ملاحظه‌ای و بدون درک شرایط ویژه کشور و وضعیت خاص مردم به بانک‌ها مراجعه و خواهان وصول چک هایشان هستند و در صورت کسری موجودی، خواستار برگشت چک از طرف بانک‌ها هستند پرسنل بانک‌ها هم مجبور به تمکین و برگشت زدن چک‌ها می‌شوند.

به گزارش «شیعه نیوز»، عوارض جانبی حمله و تجاوز نظامی اسرائیل در صبحگاه ۲۳ خرداد اکنون خود را در ابعاد دیگری به رخ می‌کشد، ابعادی که شاید در بسیاری موارد تنها منحصر به خود و دوران معاصر است و نمی‌توان چندان معادلی برای آن در دوران جنگ تحمیلی ۸ ساله ایران و عراق یافت. از جمله این موارد مساله قطع اینترنت جهانی احتمالا به دلایل امنیتی در ایران و هم چنین مساله کارت‌های بانکی و اختلال دستکم در سامانه دو بانک دانست.
مواردی که هیچکدام مشابه و معادلی در تجربه ایرانیان در دوران جنگ ۸ ساله ایران و در زمان تجاوز عراق وجود نداشت.
مساله چک‌های برگشتی در بازار‌های ایران

به گزارش اقتصاد ۲۴، در این میان یکی دیگر از مواردی که البته باید مورد توجه قرار بگیرد، مساله گردش حساب‌های شهروندان و خدمات اینترنتی در شبکه بانکی کشور است.

هر چند که مساله و موضوع پرداخت با چک‌های بانکی دستکم از دهه ۴۰ در میان ایرانیان وجود داشت، اما سامانه‌های یکپارچه‌ای همچون صیاد و چکاوک و پیشرفت خدمات اینترنتی بانکی حالا این موضوع را با روندی متفاوت رو به رو کرده است.

به گزارش اقتصاد ۲۴، اگر پیش از این و در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰، طرفین می‌توانستند با گفت‌و‌گو و شاید مذاکره تاریخ چک‌ها را با توافق تغییر بدهند و یا چک را بنا بر اعتبار طرفین نزد خود نگاه دارند، اما اکنون همه چیز به صورت سيستماتيک در سیستم بانکی کشور ثبت می‌شود و این بدان معناست که امکان هیچ نوع تغییر دستی وجود ندارد و از آن نیز مهم‌تر این که در این سیستم ثبت یکپارچه بانکی، مجازات‌های جدی برای عدم وصول چک وجود دارد و از جمله آن سوءاثری است که بر تمامی حساب‌های یک بازرگان، کاسب، بازاری و یا کارمند می‌تواند بگذارد.
درخواست برای جلوگیری از برگشت خوردن چک‌های شهروندان

در چنین شرایطی رئیس مرکز تجارت جهانی ایران اخیرا گفته است که از رئیس کل بانک مرکزی درخواست داریم در این ایام حساس و جنگی همچون دوران کرونا، دستور دهند بانک‌ها از برگشت زدن چک‌های مردم خودداری کنند. 

«محمدرضا سبزعلیپور» رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش به مشکلاتی که طی هفته گذشته برای جمع زیادی از مردم، کسبه و فعالان اقتصادی پس از حمله وحشیانه اسرائیل به وجود آمده، خطاب به فرزین رئیس کل بانک مرکزی گفته است:  چنان که اطلاع دارید طبق دستورالعمل دولت محترم، تمامی ادارات به غیر از بانک‌ها و دستگاه‌های امدادی تعطیل و دور کار شده‌اند و در این راستا بازارها، مال‌ها و مراکز خرید و همچنین بخش زیادی از کسبه در غالب شهر‌های کشور بویژه در تهران و شهر‌های بزرگ نیز به حالت تعطیل درآمده و جمعی از مردم هم عازم شهر‌های دیگه شده و در مسافرت به سر می‌برند.

این سخنان البته همراه با تاکید بر این بوده که عدم حضور مردم در محل کارشان و تعطیلی کسب و کار‌ها و همچنین حملات سایبری دشمن به برخی از بانک‌ها و صرافی‌ها باعث کُند شدن مبادلات مالی، توقف خرید و فروش‌ها و به دست آوردن منابع مالی و همچنین اختلال در جابجایی پول شده و به همین خاطر جمع زیادی از مردم و فعالان اقتصادی، ممکن است ناخواسته و علیرغم میل باطنی خویش از ادای دیون مالی خود و بازپرداخت بدهی و نهایتاً پاس کردن چک‌هایشان عاجز و ناتوان شوند و شرمنده طلبکاران خود باشند.
آیا سونامی چک‌های برگشتی در راه است؟

 رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تاکید داشت که با توجه به این شرایط و نظر به این که بخشی از شعبات بانک‌ها در سراسر کشور در حال فعالیت و ارائه خدمات به مردم هستند، در نتیجه بخشی از طلبکاران و افرادی که از مردم و فعالان اقتصادی چک دارند، بدون هیچ ملاحظه‌ای و بدون درک شرایط ویژه کشور و وضعیت خاص مردم به بانک‌ها مراجعه و خواهان وصول چک هایشان هستند و در صورت کسری موجودی، خواستار برگشت چک از طرف بانک‌ها هستند که پرسنل بانک‌ها هم مجبور به تمکین و برگشت زدن چک‌ها می‌شوند.

البته نباید در این میان ناگفته بماند که برخی از طلبکاران و دارندگان چک، اوضاع خاص کشور و شرایط مردم را درک می‌کنند و با بزرگواری به بدهکاران خود تا پایان این وضعیت فرصت داده و یا می‌دهند، اما این روند اکنون نیازمند یک روند سیستماتیک و قانونمند برای جلوگیری از سونامی چک‌های برگشته در کشور است.


ویرانی بسته شدن حساب‌های اشخاص پس از برگشت خوردن چک

سبزعلیپور، اما تاکید نیز داشته که با برگشت خوردن چک‌ها نه تنها درگیری‌های قضایی طلبکاران و بدهکاران آغاز می‌شود بلکه تمام حساب‌های صاحب چک در همان لحظه در تمامی بانک‌های کشور هم مسدود می‌شود و مردمی که در این روز‌های تعطیل و خاص در منزل و یا در مسافرت بسر می‌برند، با حساب‌های مسدود شده و بدون پول چگونه باید زندگی بکنند؟

در همین راستا نیز سبزعلیپور و بسیاری دیگر از کارشناسان پولی و بانکی تاکید دارند که دولت و رئیس کل بانک مرکزی باید به سرعت تمهیدی بیاندیشند تا در این لحظات و ایام حساس و جنگی همچون دوران کرونا، به صورت ویژه و سریع تصمیمی اتخاذ شود که همزمان با ارائه خدمات بانک‌ها به مردم در این روز‌های خاص از برگشت زدن چک‌های مردم خودداری شود و آرامش به کاسبان و بازاریان و فعالان اقتصادی هدیه داده شود.

بیشتر بخوانید: کارزار شهروندان خطاب به بانک مرکزی؛ درخواست تعویق اقساط بانکی در شرایط اضطراری جنگی/ تکلیف قسط‌ها در هاله‌ای از ابهام

باید توجه داشت که این مساله اکنون تنها برگشت خوردن و وصول یک برگ چک نیست بلکه می‌تواند منجر به صدماتی جدی به اختلال در همه حساب‌های شهروندی شود که به دلیل شرایط جنگی کشور نتوانسته است، حساب خود را تامین کند.

در این شرایط دستکم سیستم بانک مرکزی باید شرایطی فراهم کند که همه چک‌ها از ۲۳ خرداد تا ۳۰ تیر مشمول شرایط ویژه شوند، برای آنان مهلت ویژه پرداخت لحاظ شود و از همه مهم‌تر این که سوء اثر این چک‌ها در وضعیت حساب‌های شهروندانی که اکنون زیر فشار جنگ هستند نیز لحاظ نشود.

 

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
captcha
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی:
غیر قابل انتشار:
نظرات بینندگان
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۴/۱۲/۱۹
در شرایط الان که جنگ هست هم برگشت زدن و هم مسدود کردن و هیچکس هم جوابگو نیست
باران
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۴/۱۲/۲۶
دقیقا هم برگشت و هم تمام حسابها مسدود شدن و هیچکس جوابگو نیست در حالیکه پیام از بانک مرکزی ارسال شده مبنی بر
بانک مرکزی: افرادی که چک آن‌ها از تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۴ به بعد برگشت خورده است، همچنان می‌توانند از خدماتی مثل افتتاح حساب، دریافت وام، صدور ضمانت‌نامه و ثبت چک جدید بهره‌مند شوند.
و وقتی پیگیری کردم گفتن بانک مرکزی مسدود کرده
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۱/۲۲
کار خوبی نکردن اصلا بفکر کردم نیستن یکی کثل من چک رو ک برگشت کردن همه ی حساب هارو هم مسدود کردن اخه تو این شرایط جنگی با یه بیمار بدون پول چیکار کنم کارشون خیلی زشت بود متاسفم یراشون
نوری
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۵/۰۱/۰۳
۲۸اسفند بخاطر شرایط جنگی و نبود بانکهای دیگه نتونستم پول واریز بکنم به حسابم و چک رو پست بانک برگشت زده و روز اول عید۴۰۵ تمامی حسابهایی که پول تو حسابهایی بود رو مسدود کرده بانک مرکزی، و اول عید و سال جدید شرمنده زن و بچه شدم و کسی جوابگو نیست همه جا بسته و پشتیبانی هم تعطیل، پس من میگم اینها حرفهاشون همش کشک هست از طرف بانک مرکزی، رفاه بماند مردم رو انداختن تو مشکل جدی تر و عواقب جدی تری رو داره برای شهروند رقم می‌زند با این کار سیستم بانک مرکزی
امین
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۵/۰۱/۱۲
سلام ببخشید بنده ساکن تهرانم 9 اسفند روز اول جنگ بود که 14 دهم چک داشتم مبلغی نبود یک ملیون 700 هزار که تاریخ 14 اسفند بود بنده روز 14 دهم حسابم شارژ کردم بیشتر از مبلغ چک که تا 18 از حسابم برداشت نشد چون از تلویزیون اخبار هم شنیدم که چکی بانک نمیره و برگشت نمیخوره اما متاسفانه روز 19 دهم بدون اخطار که 600 از حسابم کسر بود برگشت زدن و مستمری بهزیستی چون تحت پوشش هستم برام مبلغ ناچیزی واریز شد عیدمو راه بندازم مبلغ یک ملیون 700 هزار بلوکه کردن خداوکیلی گناه من چی هست کارگر ساختمانی الان از اول جنگ تا الان 13 فروردین بیکار یه خانواده 4 نفره چکار باید کنم با ماهی 10 ملیون کرایه خونه رفتم بانک توضیح دادم گفت اخبار گفته چک برگشت میخوره اما میتونید خدمات بانکی انجام بدین
خودشون دیر برداشت کردن حسابم مسدود کردن نه اونا به پول رسیدن نه من تونستم پول کرایه خونه پرداخت کنم کسی هست جوابگو باشه
Bir giz
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۱/۱۵
سلام دوستان
لطفا یک طرفه قضاوت نکنید مثلا من پولی رو به کسی دادم چهار ماه پیش باسود خیلی کم به توافق رسیدیم باهم برام چک نوشت پول منو برد طلاخرید یک ماه بعدش طلاشد دوبرابر ولی پول من همون مبلغ مونده والانم از شرایط سواستفاده میکنه و چکو پرداخت نمیکنه گناه من چیه تمام دارایی من همون چک هس که اونم باپول وام جورش کردم که هرماه قسطشو میدم در هر مااز اول همه شعب بانکی کار میکنه ولی طرف مبلغو پرداخت نمیکنه الان من باید یقه کیو بگیرم هزاران نفر توشرایط من هستن و بعضی ازصادرکننده های چک کاملا بیخیال اگه این کار درسته بانکها چرا ازمون قسط هاشونو میخوان ؟دولت چرا از جیب مردم مایه میزاره اگه خوبه بانکها ۶ماه فرصت بدن قسط پرداخت نکنیم تا شرلیط مساعد بشه