۲۷۱

نظر مراجع تقلید در خصوص رویت هلال ماه شوال 1441

کد خبر: ۲۲۸۰۰۷
۰۰:۰۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، نظر مراجع تقلید در خصوص رویت هلال ماه شوال به شرح زیر است :

رهبر انقلاب : فردا ۴ خرداد ۱۳۹۹ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است.

آیت الله سیستانی : فردا یکشنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان و دوشنبه عید سعید فطر است .

آیت الله وحید خراسانی : ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین، به اطلاع می رساند: بنابر شهادت شهود موثق، غروب شنبه ۳ خردادماه ۱۳۹۹ هجری شمسی، مطابق با ۲۳ مه ۲۰۲۰ میلادی، هلال ماه شوال رؤیت شده است. بنابر این یکشنبه، اول ماه شوال ١۴۴١ هجری قمری، و عید سعید فطر می باشد.

یادآور می شود تا ساعت ۹ صبح روز یک شنبه هلول ماه شوال بر ایشان ثابت نشده بود.

آیت الله صافی گلپایگانی : به اطلاع مؤمنین خداجوی می‌رساند که رؤیت هلال ماه در شامگاه شنبه سوم خرداد برای آیت الله صافی ثابت نگردیده است.

آیت الله مکارم شیرازی : بر اساس اطلاعات به دست آمده، امروز چهارم خرداد 99 روز عید فطر است.

آیت الله سید سعید حکیم : رویت هلال ماه شوال برای ایشان ثابت نگردیده است و فردا آخر ماه مبارک رمضان است.

دفتر آیت ‌الله‌ شبیری زنجانی : ملاک برای اثبات شروع ماه قمری، دیده شدن ماه با چشم عادی است.
بنابر این اگر برای هر کدام از مقلدین، قابلیت رؤیت هلال ماه با چشم عادی، آن هم برای منطقه مکلف و ارتفاعات نزدیک و طبق گزارش‌های قابل اعتماد ثابت شود، عید فطر برای آنها ثابت شده است و کسانی که برایشان ثابت نشود فردا را باید روزه بگیرند. همچنین اندازه هلال ماه و بزرگی آن هنگام غروب فردا شرعا اثبات نمی‌کند که آن روز، اول ماه بوده است.

آیت الله سید صادق شیرازی : فردا یکشنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان و دوشنبه عید سعید فطر است .

 

آخرین بروز رسانی ساعت 15:30 

 

نظر مراجع تقلید در خصوص رویت هلال ماه شوال / بروز رسانی میشود

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آقای محقق کابلی که فوت شدند.
محسن صفرنورالله
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
با نظر یک مرجع زنده میتوان بر تقلید مرجع مرحوم باقی ماند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
همه از امام خامنه ای که احتمال اعلمیشون هم قوی است تقلید کنید و خیال خودتون را آسوده کنید و راحت زندگیتون را بکنید.
ناشناس
France
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
دیشب که به وضوح هلال شب دوم ماه شوال در تمام نقاط کشور روئیت شد.پس همان روز یکشنبه روز اول شوال صحیح بود.
ناشناس
United States
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
هلال ماه شوال 1441 برای آقایان؛ سیستانی؛ وحید؛ دوزدوزانی، شبیری؛ مکارم؛ صافی؛ شیرازی ثابت نگردیده است.
بهامین
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ملاک رؤیت هلال
س۲. رؤیت ماه نو با ابزار چه حکمی دارد آیا رویت تصویر هلال ماه با استفاده از دوربین مخصوص و انعکاس نور و بازخوانی اطلاعات ضبط شده توسط رایانه، برای اثبات اول ماه کفایت می کند؟
ج. رؤیت با وسیله، فرقی با رؤیت به طریق عادی ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤیت محفوظ باشد. پس رؤیت با چشم و با عینک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رایانه که درآن صدق عنوان رؤیت معلوم نیست محل اشکال است.
بعد اینکه این قضیه تقلیدی نیست ، یعنی وقتی مقام معظم رهبری عید اعلام کرده میتوانیم به ایشان اکتفا کنیم دیگه و نیاز به مرجع دیگری نیست .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اصلا به توچه تو چی کاره ای ؟
منبعت کجاست ؟ زنگ میزنن بهت میگن یا تو دایرکت اینستا یا پی وی تلگرام ؟
مگه خودشون سایت اطلاع رسانی ندارن ؟
سر پیازی یا ته پیاز ؟
ملایری
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
برای آیت الله وحید خراسانی محرز شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
تا این لحظه برای آقایان وحید خراسانی و صادق روحانی اثبات شده است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اقایان وحید خراسانی و مکارم شیرازی عید رو یکشنبه اعلام کردن
ناشناس
Netherlands
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
شیرازی از کی تا حالا مرجع شده
ناشناس
Netherlands
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بی ادب !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مرجع تقلید منه
ناشناس
United Kingdom
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بی عقل !
ناشناس
Singapore
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
واقعا بیسواد و بی تقوایی و دیگر هیچ !
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نظر نده داداش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بالاخره انسان ابله هم نیاز به پیشوا و مرجع تقلید داره
صالح
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بی تربیت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
واقعآ که
من
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
واللو ...همینو بگو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
احسنت به فهم و شعورت
سید بودن هم زیادشه
سعید
Russian Federation
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
والا به خدا. همینو بگو
سیدمرتضی
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
رویت ماه تقلیدی و این موضوع صحیح هست اما تعیین روش رویت تقلیدی است،بعنوان مثال ملاک بعضی از مراجع صرفا رویت ماه با چشم عادی است نه با چشم مسلح.با یک استدلال عقلی هم میشه به این نتیجه رسید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
همینو بگو ، دمت گرم !
سید
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
برخیز از خواب گران
برخیز
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خدا شفا بده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بیشتر علما روز دوشنبه را عید اعلام کردن
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
به نظرات همدیگر احترام بگذارید وبه کسی توهین نکنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ایت الله مکارم شیرازی
نه شیرازی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کاملا درسته ...
اخوند معمولی هم نیست چه برسه به مرجع...
میخواستن خلع لباسش کنن از ترس فرار کرد به عراق و با کمک انگلیس یه دفعه اعلام مرجعیت کرد....
حقوقش الان از انگلیس میگیره ....
سلام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
انسان بی ادب حداقل ادب نسبی را داشته باش
نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
هیچ موقع بدون دلیل منطقی قضاوت نکن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
واقعا پدر و مادرت همینو یادت داده که با هر کی شوخی نکنی و بی ادبی کنی
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نخیر چه کسی این حرف را قبول نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
قرار نیست چون هر چیزی را متوجه نشدیم توهین کنیم .
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ایشون مرجع خیلی از افراد هستند از نظر من که فتواهاشون خیلی عالیه ، حق توهین ندارین
ناشناس
United States
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خودتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
از همون موقع ک تو نفهمیدی
ناشناس
United States
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ممنون بابت اطلاع رسانی
ناشناس
United States
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
طاعات و عبادات مقبول حق
موفق و پیروز باشید
ناشناس
United States
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
هلال ماه شوال 1441 برای آقایان؛ سیستانی؛ وحید؛ دوزدوزانی، شبیری؛ مکارم؛ صافی؛ شیرازی ثابت نگردیده است.
ناشناس
Turkey
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
یعنی شما نظر مجتهد اعلم و ولی فقیه و حاکن شرع رو ول میکنید میرید نظر مراجع تقلید حجره نشین رو قبول میکنید؟؟ من که باورم نمیشه
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام. آقای مکارم شیرازی اعلام فرمودن که ثابت نشده برای ایشان. اگر نخواهیم تو این مورد از ایشان اطلاعت کنیم و بر من ثابت شده رویت انجام شده با چشم مسلح، آیا اشکال دارد؟ آخه این چه مسخره بازیه که یه محله عیده یه محله روزه ان؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کاش اونطوری که توی درباره ما نوشتید هدفتون تحکیم وحدت شیعه بود
نشون دادید از همه بدترید و دارید تفرقه میندازید
خدا ازتون نگذره
ناشناس
Netherlands
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خیلی بی سوادی !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بی سواد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ربطی به تفرقه نداره، نظر مراجعین مختلف درمورد هرچیزی متفاوته، برای همین همیشه میگن ببین مرجع تقلیدت چی میگه، درمورد عید فطر هم همینطوره، اکثر مراجع ماه رو رؤیت نکردن
حالا هرکسی یه عقیده ای داره، نباید ب اعتقادات همدیگه تهمت بزنیم یا توهین کنیم، بخاطر اطلاع رسانی ها بازخواست کنیم.
سید علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خداروشکر هنوزم آدمای عاقل و بصیر پیدا میشن و هستن !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سیاسی کردن بحث رویت هلال اصلا کار درستی نیست. این یک اختلاف فتواست که معلوم نیست کی ما می خواهیم این را درک کنیم. رهبری هم حکم حکومتی نکردند که برای غیر مقلدینشون لازم الاجرا باشه بلکه صرفا تشخیص موضوع دادن. پس اگر میگید این بحث تقلیدی نیست لطفا دلیلش رو هم بگید تا مردم بفهمن! ما که هیچ مسئله فقهی رو نمیشناسیم که تقلیدی نباشه!
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ببخشید یعنی وقتی مرجع تقلید میگه فردا عید نیست ولی حاکم شرع میگه عیده تکلیف ما چیه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
به فتوای مرجع عمل شود
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
واقعا حرف حساب زدید دوست عزیز نمی دونم مگه ماه یکی نیست پس چرا یکی می بینه ویکی نمی بینه توی یک شهر دیده می شه توی شهر دیگه دیده نمی شه انگار هر شهر یک ماه داره
کریم
United States
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اجماع قریب به اتفاق مراجع شیعه بر اینه که دوشنبه عید هست. عربستان یک روز زودتر از ما شروع کردن پس قاعدتا باید یک روز هم زودتر تموم کنن. نمیشه که شروع رو با معیار چشم غیرمسلح گرفت و پایان رو با معیار چشم مسلح. اگر یکشنبه عید باشه پس باید قبول کنیم که یه روز در اول اشتباه شده. این اولین بار نیست که طی 4 دهه اخیر این اتفاق میفته. بنابراین به نظرم باید به حکم عقل مراجعه کرد و عقل حکم میکنه که دوشنبه عید هست و اکثریت مراجع هم اینو تایید میکنن. اجماع فقها در شیعه بر اینه که رویت ماه باید با چشم غیر مسلح باشه.
علی حقجو
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
طبق نظر همه مراجع عظام، حضرات نظرشون را درباره عید میفرمایند ولی در آخر این مقلدین هستند که اگر از مجموع گزارشات، اطمینان حاصل کردند که فردا عیده پس حرام هست روزه بگیرند و اگر اطمینان حاصل نشد واجب تست فردا روزه بگیرند. برای مثل من که مقلد آقای سیستانی مد ظله العالی هستم، به گزارشان ولی فقیه و ملاک و مناط ایشون بیشتر اطمینان میکنم و مطابق واقع می بینم و در نتیجه فردا را عید می گیرم. مبارک باشه
محسن صفرنورالله
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نظر مرجع شما مقدم بر نظرخاکم است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
حاکم شرع همان مجتهد جامع الشرایط است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
از حرف هرکدام براتون اطمینان حاصل شود اون حجت است باید به اون عمل شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
به فتوای مرجع هست
بعضی مراجع نظرشان را میگویند بعد که حاکم شرع چیز دیگری هم بگوید همان نظر حاکم شرع را می پذیرند.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کریم جان
شما خیلی زیبا استدلال کردی
دست همه علما رو عربستان و ایران و هند و خلاصه همه جا بستی.
یه دفتر فتوا بزنی کارت میگیرها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بله ماه یکی است اما در این مساله که ایا دیدن ماه با دوربین و چشم مسلح هم کافی است یا خیر نظر مجتهدبن متفاوت است.
مخمدزارعلی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
عید فطر تقلیدی نیست مهم یقین شماست وامکانات حاکم شرع قطعا وسیع تر است ومیتونی افطارکنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
به نظر من از لحاظ عقلی نظر حاکم ارحجه، چون حاکم ابزار و امکانات وسیعتری برای رؤیت هلال در دسترس داره و اگر براش ثابت شد دیده شده میشه یقین حاصل کرد که حتماً دیده شده و همه مراجع هم گفتن چنان چه بر خود شخص ثابت شد دیده شده باید طبق اون عمل کنه/ حالا اگر کسی براش جور دیگه ای ثابت شد طبق اون عمل میکنه. در واقع اصلا بحث فقهی و شرعی نیست کاملا بحث منطقی و علمی و عقلیه. ما حکم به العقل، حکم به الشرع
کریم به علی
United States
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
معیار هر مرجع تقلیدی مشخص هست بر اساس اونم نظرش رو میگه. اما برای تشخیص اول و آخر هر ماه که دو تا معیار به کار نمیبرن. سیاست نیست که استاندارد دوگانه اعمال کنی. اونوقت یا اولش میلنگه یا آخرش. از اینجا رونده از اونجا مونده میشی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
میدانید معنای حاکم شرع چیست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
وای اینطور که نمیشه یا همه فردا میکردن عید یا نه یعنی چی که دو تا عید داشته باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ایجوری دودستگی ایجاد شده دربین مراجع
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چه دو دستگی دو نظر فقهی هست چرا فقط همه نگاه منفی دارید دو دیدگاه فقهی درباره رؤیت وجود دارد و هیچ اختلافی بین مراجع عزیزمان نیست
محسن صفرنورالله
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
در مسایل فقهی هر مرجع برمبنای خود و ادله اثبات شده برای خودش فتوا می‌دهد و در مسایل فقهی به خاطر تفاوت مبنای تفاوت فتوا عادی است .
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بعد از چهل سال ديگه عادي شده ديگر .فوقش مقلدان يك سفر بروند بعدا قضا كنند كه روزه شك دار هم نگيرند
مهدیه
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام من که مرجعم آقای مکارم هستن میتونم از حکم رهبری تبعیت کنم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سوال منم هست...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
حکم رهبری در جایگاه مرجع بودنشون هست ، و نظر ایشون که ماه رو دیدن نظر مرجع بودنشون هست نه نظر حاکم بودن شما فقط باید ببینین مرجعتون چی میگن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
هرکسی باید از مرجع تقلید خودش پیروی کنه
علی حقجو
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بله، ملاک اطمینان شخصی است
مخمدزارعلی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نظر من بله
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بله می تونید
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
دفتر ایت اله مکارم گفتند امروز عیده
علی نقی کشاورز چرخلو
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
صدرصد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
عجب...
محمد صادق نوری
United Kingdom
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام .
خدمت عرض شود ما مقلید آیت الله محقق کابلی استیم و روز جمعه را بری احتیاط روز گرفتیم که اگر اول ماه روزه است که وگرنه برای ثواب .
وحال ما چی وقت عید کنیم ؟؟؟
موقعیت ما ایران، لرستان، خرم آباد .
با تشکر
محسن صفرنورالله
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بزرگوار در این مسیله به فقیهی که با اجازه ایشان بر تقلید از مرحوم کابلی باقی مانده آید رجوع و مطابق نظر ایشان عمل کنید موید باشید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نظر آیت الله صانعی را هم منعکس بفرمایید
بابک
United States
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله صانعی ثابت نشد و بر این اساس، یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ روز سی ماه مبارک رمضان و روز دوشنبه عید سعید فطر و برابر با اول شوال المکرم ۱۴۴۱ می‌باشد.
حسن
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آیت الله صانعی فردا دوشنبه را عید فطر اعلام کردند
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام از نظر ایت الله صانعی روز دوشنبه عید است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آیت الله علوی گرگانی و نوری همدانی یکشنبه را عید فطر اعلام کردند چرا نظرات یکشنبه را درج نمی کنید؟
سید
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ایول
محسن صفرنورالله
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اسامی مراجعی که دوشنبه را عیداعلام کردند نشان می‌دهد که اعلم و الله فقها رای به عید فطر در روز دوشنبه دا ه اند و فقط ولی فقیه معزز نظرشان عید یک شنبه است حال با این تفاصیل آیا رواست که مقلدین دیگر فقها پس فردا در روز غیر تعطیل نماز عید بخوانند چون ولی فقیه گفته دوشنبه دوم شوال است و آیا این تحمیل رای یک فقیه بر دیگر فقها نیست لطفاً روشنگری بفرمایید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
دوشنبه هم تعطیله شما غصه نخور
بهادر
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ولی فقیه گفته عیده مرجع تنها نیست که ولی فقیهه الهی فداش بشم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اولا کی گفته اونایی که مبگن یکشنبه عید نیست اعلمند ثانیا به هرحال باید مبنای یکی از علما مدنظر قرار بگیرد وچه کسی بهتر از ولی فقیه ثالثا اگه نمی‌دونید بدونید که دوشنبه هم تعطیل است چون دو روز به مناسبت عید سعید فطر تعطیله
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چند سال دیگه همینی که شما میگین میشه و فقه رو حکومتی میکنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اگر مشکل نماز خوندن تو روز تعطیله باید بگم نگران نباشید دوشنبه هم تعطیله
عقل حکم می کنه که حکومت نیاز به یک تصمیم گیرنده نهایی داره مانند اینکه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هر دو در جایگاه ولایت و امامت هستن ولی در عین حال امام حسن(ع) بر برادرشون ولایت دارند و امام حسین(ع) همواره تابع دستورات امام حسن (ع) بودند
پس جایگاه فقیه با جایگاه ولی فقیه تفاوت زیادی داره
در عین حال هیچ مرجعی نظرش رو تغییر نداده، پس کلمه "تحمیل" در اینجا هیچ کاربردی نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آقای مغرض اولا تا این لحظه علاوه بر رهبری آقایان وحید خراسانی، نوری همدانی، علوی گرگانی، صادق روحانی، کاظم حائری یکشنبه را عید اعلام کردند ثانیا دوشنبه نیز تعطیل رسمی است
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خیلی خنده داره که این پیام به روزرسانی نمیشه تا همه بدونن که مکارم و وحید خراسانی یکشنبه رو اعلام کردن و خیلی خنده دار تر که نظر مراجعی که از همون غروب، یکشنبه رو عید اعلام کردن نمیزارن از جمله همدانی و گرگانی
به فرموده ی قرآن : اکثر الناس لایعقلون
بصیرت ، این عمار ...
کریم به ناشناس
United States
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بحث تعطیل بودن یا نبودن یا در دو روز نماز خوندن نیست. انگار متوجه مطلب نشدید. تشخیص اول و آخر ماه رو با دو معیار متفاوت نمیشه گرفت. کشورهایی که امروز یکشنبه عید گرفتند ماه رمضون رو 30 روز گرفتن چه جوری شما با 29 روزه یکشنبه رو عید میگیرید؟ اونوقت باید قبول کنید که یک روز از اول اشتباه کردید. هرجوری بچیچونید یه طرف کارشما میلنگه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اقا چیکارکنیم بلاخره فردا تعطیلیم یانه
محسن صفرنورالله
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
تعطیل که هستید فقط روزه را بگیر
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بهترين كار اي است كه بعد از اذان صبح چيزي نخوريد و از محل زندگي 22 كيلومتر دور بشيد و افطار كنيد و بعدا قضاي روزه را به عنوان ما في الضمه بگيريد
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چند سال دیگه همونجوری که مراجع عظام سنتی کنونی که حکومتی ها جرات اشکال به علمشون رو ندارن فوت کنند فقه شیعه رو تبدیل میکنند به یک رای و همه رو مطابق رای حاکم و هر کسی هم خلافش رو بگه کافره، مثلا آقای خویی و اکثریت مراجع قائل به ولایت مطلقه فقیه و حکم حکومتی نیستند ولی الان مردم رو مجبور به اطاعت از قانون مصوب شورای نگهبان که همه حکومتی هستند ولو اینکه مخالف نظر مرجعشون باشه باید از قانون اینها اطاعت کنی و طبق اون مجازات بشی و تازه میگن اسلامی هم هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
منکه فردا روزه میگیرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
من ک نمی گیرم مسخره کردن ملتووو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
والا منم اول بنظر تلویزیون اعتماد کردم و گفتم فردا عیده حتما اما ولی دیدم بیشتر مراجع مثل سیستانی و صانعی گفتن نه واقعا دوبه شک شدم حالا باید چیکارکنم؟اون اطمینان اولیه رو باید بهش عمل کرد یا این شک ثانویه و روزه گرفت؟تورو خدا کمک:(
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نظر آیت الله العظمی روحانی چی شد ؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ایشون اعلام کردن فردا عیده نطرشون با رهبر یکیست
بابک
United States
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برحضرت آیت الله العظمی روحانی ثابت نشده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ایشون در کانالشون اعلام کردن که تا ساعت یک نیمه‌شب برای ایشون رویت محرز نشده.بعد از اون هم مطلب جدیدی نگفتن.اینکه دوستمون میگن نظر ایشون با رهبر یکیه درست نیست
بابک
United States
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
تا این لحظه رویت هلال ماه شوال برحضرت آیت الله العظمی روحانی ثابت نشده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خواب هستن فردا صبح متوجه موضوع خواهند شد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
جانم فدای این فقیه بزرگ فقه صادقی (علیه السلام )
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
حیف بودجه ای که هدر میدن برای چنین برنامه ای، سالهاست همینطور درگیر چنین موضوعی هستیم، من یه نفر اگه ریالی در این بودجه سهیم باشم حلال نمیکنم،
سعید
Russian Federation
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
دوست عزیز بحث سر مبنای فقهی مشاهده ی هلاله. ستاد استهلال درست رصد کرده. ماه با چشم مسلح دیده شده.
بعضی از مراجع تقلید نظرشون دیدن ماه با چشم مسلحه و بعضی نظرشون دیدن ناه با چشم غیر مسلح.
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
رویت هلال هزینه خاصی نداره . فقط هزینه رفت و آمد هست . شاید هم به افراد یه هدیه ای بدن . اگر این کار انجام نشه اونوقت بر ما واجب میشه که هلال ماه رو پیدا کنیم . خب اگه همه بخوان اینکار رو بکنن خیلیا هم به دلیل مشغله فرصت پیدا نمیکنن و خیلیا میمونن که آیا عید هست یا نه ؟ / پس بهترین کار اینه که یه گروهی اینکار رو بر عهده بگیرن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چرا نظر من ثبت نشد؟! من جواب ی سری سوالهارو دادم توهین یا چیزی توش نبود، چرا ثبت نشد؟؟!
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آقای بهامین عزیز،با نظرات کارشناسی نسنجیده خودت رو مدیون دیگران نکن،رویت هلال تقلیدی هست یعنی اینکه وقتی آقای سیستانی یا وحیدخراسانی که مشهور به اعلمیت هستن گفتن ماه باید باچشم غیرمسلح دیده بشه تا وقتی که نتونی ماه رو باچشم غیرمسلح ببینی یا افراد مورداعتمادت باچشم غیرمسلح ببینن نمیتونی افطارکنی وباید روزه بگیری!درحالی که آقای خامنه ای عقیده دارن باچشم مسلح هم اول ماه ثابت میشه!حالا بستگی داره شما مقلد چه کسی باشین تا بدونین که باچشم مسلح(تلسکوپ)اول ماه براتون ثابت میشه یانه!دوست آیات عظام:سیستانی،وحیدخراسانی،شبیری زنجانی،مکارم شیرازی،جوادی آملی،صافی گلپایگانی،سیدصادق شیرازی ومرحوم امام خمینی همه اعتقاد دارن که ماه باید باچشم غیرنسلح دیده بشه ودیده شدن ماه با چشم مسلح هیچ اعتباری نداره!حالا خودت قضاوت کن که فردا عید هست یاآخر رمضان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
موافقم....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
احسنت
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام دوستان عزیزم فردا از نظر اکثر مراجع ماه رمضونه حالا خود دانید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اینجا یک سوال پیش میاد
اینکه میفرمایید چشم غیر مسلح، اگر کل آسمان دوروز ابری باشد (مثلا زمستان یا همین بهار) آنوقت تکلیف چیست؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
این که نمیشه جنابعالی تشریف بیارید اینجا بگید فلان آقا و قلان آقا مشهور به اعلمیت هستند (چون من مقلدشون هستم یا خوشم میاد از ایشان) هر کسی مرجع تقلیدش رو اعلم میدونه اگر اعلم نمیدونست که تقلیدش اشکال داره و باطله! آنهایی هم که از رهبر انقلاب تقلید می کنن ایشان را مشهور به اعلمیت می دانند. آنهایی که از آقای نوری تقلید می کنند و بقیه هم هم هکذا. ولی درست نیست مثل جنابعالی بیایند اینجا بگویند مرجع ما اعلم از بقیه هست. تبلیغ کاندیدای مجلس و رئیس جمهوری که نمی کنید. در همه چی حب و بغض را دخالت می دهید!
بهامین
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
من پرسش کردم که جواب بگیرم، این مطالب خودم نیست از رهبری هست که کپی کردم ، واینکه مردم به مراجعشون مراجعه میکنن و منکه مرجع نیستم ، فقط پرسشگرم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کپی پیست ز سایت آیت الله مکارم:
رؤیت هلال حکم شرعی نیست تا نیاز به تقلید داشته باشد بلکه تشخیص موضوع است که باید برای مکلف ثابت شود و از قول هرکسی برای اوثابت شد می تواند طبق آن عمل کند، مگر این که بداند مستند حاکم یا مرجع تقلید اشتباه بوده، در این صورت عید حتی با حکم حاکم نیز ثابت نمی شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اولا کی گفته حتما آقایان وحید و سیستانی اعلم هستند ثانیا به فتوای آقای شبیری زنجانی و برخی فقها رویت هلال تقلیدی نیست
ستاره
Australia
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
برادر عزیز وقتی تکنولوژی کل زمین رو فرا گرفته.ما مطمئنیم که ماه شوال حلول کرده و رمضان تمام شده ایا منظقیه که بگیم من چون با چشم غیر مسلح ندیدم پس حلول ماه شوال رو منکر میشم؟وقتی مطمئنیم ماه رمضان تمام شده چرا خودمون رو باید بزنیم به اون راه
محمد
Ukraine
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آخرش تکلیف چیه
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
درود بر کشوری که اسمانش یکیس اما تاریخش متفاوت یادمان باشد تفرقه معنای ساده ای دارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اخوی آسمان یکی هست اماتاریخ بسته به رویت هلال ماه هست که اماباچشم مسلح دیده بشه کافیه یالازمه با چشم عادی غیرمسلح دیده بشه،این یک فتوا هست وبس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اقا الان ما چیکار کنیم بین علما اختلاف افتاده فردا روزه بگیریم یانه یادمه ده سال پیش هم بین تهران و قم اختلاف بود یه روز پس و پیش نماز عید خوندن .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بهترین کار اینه فردا از شهر خارج بشیم افطار کنیم بعد ماه رمضان یه روز روزه بگیریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ببین مرجعت چی میگه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
دوستان عزیز کسی دقیق می داند که امام خمینی رحمت الله علیه روءیت با چشم عادی را ملاک می دانستند یا با چشم مسلح را هم قبول می‌کردند؟
جباری
Singapore
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آقای بحرینی من 10 ساله میام تو سایتتون چرا عکسی ازتون نیست؟
نه اینجا نه هیچ کجای دیگه !
محسن
United Kingdom
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اتفاقا من ایشون رو دوستدارم چون دنبال دکان و دستگاه و شهرت نیست ... خداوقت آقای بحرینی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بگردی تو همین سایت میتونی پیداشون کنی
علیرضا
United States
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام مرجع بنده ایت الله سیستانی هست،بنابراین فردا روزه میشم انشالله
ناشناس
United States
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
دوستانی ک میگین با به نظر رهبری اکتفا میکنیم و فردا عید میگیریم این حرف غلط وقتی شما مرجع تقلید دارین و هنوز عید اعلام نکرده شما نمیتونین بگین اکتفا میکنیم به نظر رهبری ، رهبری در جایگاه مرجع بودن گفتن عید نه در جایگاه حاکم بودن سخنشون بر مبنای حاکمیت نیست بر مبنای مرجعیت خودشون هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اجتهاد در مصادیق با خود فرد مکلفهه

یعنی احکام استهلال رو مرجع میگه
اما این که مکلف چه جوری به وسیله اون احکام به نتیجه برسه بستگی به خودش داره
آیا خودش استهلال می‌کنه
یا بنظر یه مرکز استهلال مورد اعتمادش عمل می‌کنه (مثل مرکز استهلال دفتر مقام معظم رهبری)
یا به نظر دو نفر عادل توجه می‌کنه

اصلاً قابل تقلید از مراجع نیست
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اصلا اعلام عید از شوون ولی فقیه و حاکم شرع هست. اگر تا حالا میدونستی بدون این رو! حالا اگ ایشان نجابت به خرج می دن و چیزی نمیگن و بقیه هم فتوای خود را آزادانه می دهند این یه بحث دیگه هست.
تو فیق
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
قران در. زمان پیامبر نازل شد و حکم آن مقرر گر دید. در ان زمان تلوسکپ. نبود پس عقل حکم. مکنه که با چشم غیر مصلح ماه روباید دید که.اکثر. فقحا ان رو تایید میکنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اگه از جایگاه حاکمیت نیس پس چرا ابزارهای حکومتی مثل صدا و سیما روی اون مانور دادن؟ همه که به اینترنت و ... دسترسی ندارن که بخوان نظر مرجعشون را جویا شون و از طریق همین صدا و سیما مطلع میشن
ناشناس
Australia
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
در زمان پیغمبرهواپیما هم نبود و مردم باشتر میرفتن حج با این تفاسیر الان حجی که مامیریم هم جای اشکال داره. مرجع تقلید رو برای این قرار دادن تا حکم به روز صادر کنه وگرنه همون احکام سابق رو یجا مینوشتن همه باهم ازش پیروی میکردن
سعید
United Kingdom
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام دوستان
مرجع من آقای صافی گلپایگانی ...
کسی میدونه تکلیف چیه؟ ممنون
بابک
United States
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
رویت هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی محرز نگردید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام ایت الله گلپایگانی هم گفتن دوشنبه عیده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
رویت هلال ماه شوال برای آیت الله صافی گلپایگانی محرز نگردید.

به گزارش شفقنا، دفتر آیت الله صافی گلپایگانی در اطلاعیه ای آورده است:

به اطلاع مومنین خداجوی می رساند که رؤیت هلال ماه در شامگاه شنبه سوم خرداد برای حضرت آیت الله العظمی صافی ثابت نگردیده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
یعنی الان نمیشه منی که مثلا ایت الله صافی گلپایگاتی مرجع تقلیدمه فقط تو این موضوع از نظر اقای خامنه ای یا نوری همدانی تبعیت کنم فردا عید فطرم باشه ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خیر نمیتونین دوست عزیز فقط و فقط مرجع تقلید خودتون
کریم
United States
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نه نمیشه.
ناشناس
Germany
۰۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
حالا من با علما صحبت میکنم شما عید بگیر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خیر نمیشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خیر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اونوقت به نظرتون کار شما "منفعت طلبیِ صرف "نیست؟ اینکه نمیشه هر جا به نفعتون بود به دلبخواه از یک مرجع تقلید کنید
صابر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
در مواردی مثل زمان بعد پیامبر گرامی اسلام که امامت و انتصاب علی (ع) را انکار کردن و مسلمین خلیفه تعیین کردن ولی حفظ وحدت امت اسلامی و حفظ اسلام واجب تر از امامت علی بود علی سکوت کرد و ظاهرا به خلافت و انتخاب مردم با سکوت کردن گردن نهاد اگه میخواس اقدام کند اصل اسلام از بین میرفت امروز هم وحدت امت واجب تر از یکی از واجبات و محرمات خداس پس باید به حکم رهبری گردن نهاد و وحدت را حفظ کرد و بهانه به دست دشمنان از وهابیت و یهود و استکبار و بی دینان جاهل نداد آخه این قضیه مثل جهاد می مونه اگه یه مجتهد و مرجع تقلیدی دستور جهاد بدند همه باید تابع باشن حتی دیگر مراجع. البته می تونید به حکم احتیاط هم عمل کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بنظر مياد ما بدنبال وحدت سني وشيعه بيخود ميگرديم
مراجع ما در يك كشور با هم اتحاد ندارند
هنوز نميتوندد يك روز عيد فطر را تعيين كنند ومردم را سر در گم نكنند!!!
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
به دفتر ایت اله مکارم زنگ زدیم گفت امروز عیده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
متاسفانه باید امروز روزه میگرفتید
بابک
United States
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
این تعبیر که «عقل، حجت باطنی است» به طور ضمنی از خیلی از آیات قرآن قابل برداشت است، چه اینکه در بسیاری از آیات، خدای متعال بندگانش را به تعقل و تفکر دعوت نموده و با دلایل عقلی بر آنها استناد می کند و عقل را راهنمای درونی آنها معرفی می نماید؛ یک نمونه:

إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْكِ الَّتي‏ تَجْري فِي الْبَحْرِ بِما يَنْفَعُ النَّاسَ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَّ فيها مِنْ كُلِّ دابَّةٍ وَ تَصْريفِ الرِّياحِ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (بقره/164)
در آفرينش آسمان ها و زمين، و آمد و شد شب و روز، و كشتي هايى كه در دريا به سود مردم در حركت اند، و آبى كه خداوند از آسمان نازل كرده، و با آن، زمين را پس از مرگ، زنده نموده، و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (همچنين) در تغيير مسير بادها و ابرهايى كه ميان زمين و آسمان مسخر اند، نشانه‏ هايى است (از ذات پاك خدا و يگانگى او) براى مردمى كه عقل دارند و مى‏ انديشند!

عقل ناقص بنده میگه امکان ندارد در همه کشورها ماه رمضان 30 روز باشه و ماه رو رویت نکنن اما در یک کشور 29 روز. از دوحالت خارج نیست. یا عید دوشنبه هست یا طبق معمول روز اول رو اشتباه کردیم. چیزی که عقلانیت میگه و اکثر مراجع هم با معیار تشخیص مورد تایید خودمون میگن اینه که ماه رمضان 30 روزه و دوشنبه عیده. اما کسانی که میخوان رفع تکلیف کنن 29 روز گرفتن برای یه روز دبه دربیارن و گناهش رو بندازن گردن رهبری که ایشون گفتن به خوذشون مربوطه اما به نظر منطقی نمیاد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
۱۴۰۰ سال پیش تلسکوپ نبوده اسمان پاک بوده دود نداشته اونموقع با چشم غیر مسلح میدیدن الان علم پیشرفت کرده همه ابزار الات استهلال هلال هست نمیدونم چرا اصرار بر غیرمسلح بودنه اونجوریه اصلا نباید لقاح خارج از رحم داشت ۱۴۰۰ سال پیش لقاح خارج از رحم بوده ؟؟؟؟تو عربستان با هلی کوپتر میرن بالا با تلسکوپ میبینند و عید فطر اعلام می کنند من موندم ۱۱ ماه قمری طبق تقویم درسته اما این ماه رمضون جور درنمیاد چرا خدا میدونه ؟؟؟؟؟
بابک
United States
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
با توجه به اینکه رویت هلال ماه شوال در روز شنبه با چشم غیر مسلح نزد آیت الله العظمی جوادی آملی ثابت نگردید بنابراین فردا یکشنبه سی ام ماه مبارک رمضان و دوشنبه ۵ خرداد اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
قضیه خیلی ساده س. هر کی ماه رو ببینه یا یقین کنه ماه دیده شده براش عیده والا باید روزه بگیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
1400 سال پیش نه تلسکوپی بوده ونه تکنولوژی هوا صاف بوده بدون دود با چشم غیر مسلح میدیدن الان با اینهمه امکانات و تکنولوژی نمیدونم چه اصراری بر این دارند که باید غیرمسلح باشه .۱۴۰۰ سال پیش مگه لقاح مصنوعی بود یا چیزای دیگه نمیدونم چرا ۱۱ ماه قنری همیشه طبق تقویم درست درمیاد این یه ماه رمضان یا اولش مشکل داریم یا اخرش عربستان با هلی کوپتر میرن بالا با تلسکوپ میبینند و عید بدون هیچ مشکلی اعلام می کنند
فقیهی
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
با سلام خدمت اهالی دین
به نظر بنده حقیر بایستی فردا رو برای خودمون یوم الشک قراربدیم.
بهترین کار رفتن به مسافت دور و از حد ترخص گذشتن و خوردن روزه هست...
اگر عید باشد که روزه نبودیم، واگر عید نباشد که روزه ما مشکلی ندارد و کفاره جمع هم ندارد..
پس به بحث ها پایان دهیم، درست است که تمام مسایل فقهی را نمی دانیم و بایستی از مرجع تقلید کرد، اما عقل هم داریم، در بعضی مسایل اینچنینی می توانیم تکیه به عقل خودمان کنیم..
بهر صورت پیشاپیش عید همگان مبارک...
عبدالرسول تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مقلد امام خمینی ره هستم . فردا برا من عیدفطر هست یا نه ؟
ح پ
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
حالا تکلیف ماایرانیان چیست ایا یکشنبه عید است یا نه
حجت خان
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نظر آیت الله سیدصادق روحانی درمورد عید فطر چیه
راحله
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام من الان فهمیدم که آیت الله مکارم امروز رو سی ام اعلام کردن و روزه ندارم چیکار کنم
سعید
Japan
۰۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نظر آیت الله صافی چیه؟
سید حسین حسینی
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام بعضی احکام هست که میشه رجوع کنی به یه مرجع دیگه،رویت هلال جزو اونا نیست؟
محمد
Netherlands
۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نظر آیت الله بیات زنجانی را هم منعکس کنید
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ماه دیده یا ندیده باشد امروز فطر است وسلام
محسن صفرنورالله
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام با کدام استدلال چنین محکم نظر میدهید بز گوار فقه و مسایل آن گود زور خانه نیست
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام
مقلدین مراجع ای که عید برایشان محرز نشده اگر بعد از اذان ندانسته غذا بخورند بعد با نظر مرجعشان درباره روز آخر رمضان آگاه بشه باید چکار کند؟؟؟
Mo
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خب الان یه مشکل پیش میاد که . اینجوری کلا تاریخ قمری دو دسته میشه و تا ماه رمضان بعدی ممکنه روز اول ماه رمضان برا دسته اول متفاوت باشه با دسته دوم
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
باسلام توشهرتهران اکثریت روزه شون رو افطار کردندوامروز یکشنبه رو عیدگرفتندمابه حتماً باید روزه مون رو بگیریم اگه جواب بدین ممنون میشم
محسن صفرنورالله
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام به نظر مرجع تقلید خود عمل کنید بدون اظطراب
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بعضی مراجع نهایتا نظر حاکم شرع را می پذیرند مثل آیت الله مکارم. پس برای مقلدین ایشان یکشنبه میشود اول ماه.
ح جهرم
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
میشه مرجع تقلید را عوض کرد
فرید
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام. در ایران نظر قابل اجرا نظر حاکم شرع یعنی ولی فقیه است. با احترام به نظرات دیگر مراجع، هر کس میتواند به تکلیف خود عمل کند. البته از دفاتر مراجعه اطلاعیه ای منتشر نشده این سایت از طرف انان اظهار نظر کرده که قابل تامل و تحقیق هست. بهر حال هر مرجعی هر نظری داشته باشه بعنوان تکلیف اعلام میکنه ولی در فضای عمومی نظر حکومتی قابل اعتنا و اجراست . مصلحت اسلام هم جز این نیست.
محسن صفرنورالله
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
لطف کنید دلیل مدعای خود را بر مبنای فقه شیعه ارایه دهید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
من ازفتوای رهبرپیروی می کنی ولی سابق براین فقط ضمنی چندسال پیش ازآیت الله مکارم تقلید میکردم الان نمی دونم چه کنم وقصددارم ازمرجع تقلیدم حضرت ایت اله خامنه ای شه تکلیفم چیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
من ازفتوای رهبرپیروی می کنی ولی سابق براین فقط ضمنی چندسال پیش ازآیت الله مکارم تقلید میکردم الان نمی دونم چه کنم وقصددارم ازمرجع تقلیدم حضرت ایت اله خامنه ای شه تکلیفم چیه
همایون
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سوال از محضر آیت الله العظمی مکارم و پاسخ ایشان:
پرسش :در مورد رویت هلال ماه باید از مرجع، تقلید کرد یا از ولی فقیه ؟
پاسخ :رؤیت هلال حکم شرعی نیست تا نیاز به تقلید داشته باشد بلکه تشخیص موضوع است که باید برای مکلف ثابت شود و از قول هرکسی برای اوثابت شد می تواند طبق آن عمل کند، مگر این که بداند مستند حاکم یا مرجع تقلید اشتباه بوده، در این صورت عید حتی با حکم حاکم نیز ثابت نمی شود.
محسن صفرنورالله
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
نکته کلیدی مبنای مورد قبول برای رویت است که باید یکسان باشد یعنی اگر مرجع تقلید شما رویت با چشم غیر مسلح را معتبر میداند نمی تواند از منبعی که رویت با چشم مسلح را قبول دارد کسب تکلیف کنید مسیله واضح است و ابهامی ندارد
رحمان
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام
یکشنبه عید هست ایا
مقلد ایت الله مکارم
ا
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ببخشید خب الان من مرجع تقلیدم آیت الله مکارم است و امروز باید روزه بگیرم؟
Moradi
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
واااای من الان اینارو خوندم بعد نماز صبمم ی لیوان آب خوردم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چرا این طوری اعلام میکنند ما با تصور اینکه امروز عید فطره سحری نخوردیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
جای بسی تاسف است که نام صادق شیرازی در زمره مراجع تقلید آورده شده است
مرتضی
Kuwait
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام آیا میتوان در مورد عید فطر به نظر حاکم توجه کرد یاحتما باید به نظر مجتهد عمل کرد؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
لطفا نظر آیت الله صادق روحانی را درج نمایید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چقدر آیه الله خامنه ای روشنفکر و به روز و آپ دیت هستند که با توجه به مقتضای زمان که عصر تکنولوژی است، فتوا میدهند. بنازم به این رهبر عالم عادل فقیه
محسن صفرنورالله
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
این چه جای نازیدن است عزیز دل برادر یعنی شما بقیه مراجع را ضد این صفات میدانی بدنیست کمی تامل و خودداری از تعصب بیجا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
با سلام در صورت اختلاف به نظر حاکم شرع رجوع میکنن
مهدی
Germany
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام . بنده آن شاالله امروز رو مسافرت می روم که خیالم جمع باشه .

در مسافرت می خورم .و بعد بر می گردم به منزل
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام ببخشید نظر آیت الله مظاهری چیه؟
N
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
وای من و خواهرم مقلد آیت الله وحید خراسانی هستیم نمیدونستیم امروز از نظر ایشون عید نیست چون توی تلوزیون اعلام کرد یکشنبه عیده روزه نگرفتیم حالا چکار کنیم؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
جالبه توی سایت آیت الله مکارم هیچی ننوشته اونوقت همه خبرگزاری ها به نقل از دفتر ایشون خبر زدن
مقلد ایت اله مکارم
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام شما باید اطلاع رسانی کامل انجام میدادید چرا زیر نویس تلوزیون انجام ندادبد که یکسنبه عید نیست ان گسی که اینترنت ندارد ومنتظر خبر تلوزیون یا رسانه است از کجا بداند جناب مکارم عید اعلام نکردند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کاش اقای مکارم اونقدر اقتدار عمل داشتن که توی سایت رسمیشون یک اطلاعیه درج میکردن و حکمشون رو تایید میکردن . یا حداقل تلفن های دفترهاشون پاسخگو بودن .
نصير أميري
Afghanistan
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
تمام مشتهدين اگر بدانند كه شير سفيد است اما با وجود آن هم ميگويند كه شير سياه است همه ملت و جامعه مسلمانان را به هم ميزنند .
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
۳ خرداد ۱۳۹۹
دفتر آیةالله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی
رؤیت هلال ماه شوال المکرم ١٤٤١ قمری

بسم الله الرحمن الرحيم
أسعدالله أيّامكم
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین، به اطلاع می رساند: بنابر شهادت شهود موثق، غروب شنبه ۳ خردادماه ۱۳۹۹ هجری شمسی، مطابق با ۲۳ مه ۲۰۲۰ میلادی، هلال ماه شوال رؤيت شده است. بنابر این یکشنبه، اول ماه شوال ١٤٤١ هجری قمری، و عید سعید فطر می باشد.
http://wahidkhorasani.com/
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اقای وحید هم عید امروز4خرداد اعلام کرد
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
یعنی حیف این همه بودجه و پول که خرج تحصیل این علما و طلاب میشه.آخه این چه مسخره بازی که هر سال سر رویت هلال ماه در میارید؟تو یه مملکت حاکم شرع میگه عید هست و بقیه علما میگن عید نیست.جمع کنید این مسخره بازی‌ها تون!
آقای سیستانی و بقیه علما هروقت عرضه اداره یه مملکت داشتن بیان درباره بقیه مسائل اظهارنظر کنند،در غیر این صورت باید تابع حاکم شرع باشند و خفه خون بگیرند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بسم الله الرحمن الرحيم
أسعدالله أيّامكم
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین، به اطلاع می رساند: بنابر شهادت شهود موثق، غروب شنبه ۳ خردادماه ۱۳۹۹ هجری شمسی، مطابق با ۲۳ مه ۲۰۲۰ میلادی، هلال ماه شوال رؤيت شده است. بنابر این یکشنبه، اول ماه شوال ١٤٤١ هجری قمری، و عید سعید فطر می باشد.
دفتر آیةالله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی
==========
لطفا سایت رو بروز بفرمایید. وبسایت رسمی آقای وحید خراسانی امروز رو عید فطر اعلام کرند.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
تو بحث رویت ماه و عید سعید فطر ربطی به نظر مرجع و تقلید از اون نداره اگه دو نفر عادل و معتمد رو دیدین که گفتن ماه رو دیدیم و عید هست بایستی عمل کرد
بابک
United States
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
این چه ماهی هست که هیچ جای دنیا مسلمین و مسلمات با چشم مسلح و غیر مسلح موفق به دیدنش نشدن و ماه رمضان رو 30 روز گرفتن اما اینجا دیده شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام نظر برخی تغییر کرده بروز رسانی کنید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آقای وحید یکشنبه رو عید اعلام کردند
لطفا اصلاح کنید تا دیگران به اشتباه نیفتن
صابر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام؛ تکلیف هر کسی اینه که به فتوای مرجع تقلید خودش عمل کنه، اما برا حفظ وحدت جامعه اسلامی اشخاص می تونن به احتیاط عمل کنن آخه امروز یا عید هس یا نیس، اگه باشه روزه گرفتن حرامه و گناه هس اگه عید نباشه باید اداء تکلیف کرد و روزه گرفت، پس خوبه به احتیاط عمل کنیم و خوبه قصد سفر کنیم و تا مسافت ۲۲.۵کیلومتر از شهر خارج و اونجا چیزی میل کنیم و مراجعت کنیم اگه کسی هم امکان سفر نداره و بخواد احتیاط کنه بهتره امروز رو نیت روزه نکنه ولی کاری که روزه رو باطل میکنه انجام نده و بعد از عید فقط یه روز روزه قضا بجا بیاره ولی دیگه کفاره نداره. بدرود التماس دعا
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
رؤیت هلال ماه شوال المکرم ١٤٤١ قمری
23 May 2020
۱ شوّال المكرّم ۱۴۴۱
۳ خرداد ۱۳۹۹
دفتر آیةالله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی
رؤیت هلال ماه شوال المکرم ١٤٤١ قمری
بسم الله الرحمن الرحيم
أسعدالله أيّامكم
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین، به اطلاع می رساند: بنابر شهادت شهود موثق، غروب شنبه ۳ خردادماه ۱۳۹۹ هجری شمسی، مطابق با ۲۳ مه ۲۰۲۰ میلادی، هلال ماه شوال رؤيت شده است. بنابر این یکشنبه، اول ماه شوال ١٤٤١ هجری قمری، و عید سعید فطر می باشد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
وحید خراسانی عید اعلام کردند،چرا بروز نمیکنید خبرها رو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آقا خواهشا اصلاح کنید.
دفتر حضرات آیت وحید خراسانی و سید صادق روحانی امروز یکشنبه را عید فطر اعلام کردند.
Lkh
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مرجع تقلید من آیةالله مکارم هستند.آیا میتوانم درمورد استهلال ماه شوال به آیةالله وحيد كه نظرشون با استفداءرهبر یکیست وامروز 4 خرداد رو عید اعلام کردن رجوع کنم؟
خواهشمتدم سریعا پاسخ دهید
سعید صیادی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
شرایط روئیت هلال ماه ایت الله مکارم



حكم حاكم شرع، به اين صورت كه براى مجتهد عادلى اوّل ماه ثابت شود و سپس حكم كند كه آن روز اوّل ماه است، در اين صورت پيروى از او بر همه لازم است، مگر كسى كه يقين به اشتباه او دارد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
از خواب بیدار شید، برای حضرت آقای وحید ثابت شد!!!
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
حاجی این یعنی دو دست گی یعنی تفرقه ....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
دفتر آیت الله وحیدخراسانی صبح اعلام کردند که شهادت موثقان به حد کافی رسیده و ایشان عید اعلام کردند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آیت الله وحید برایشان محرز شد و عید اعلام کردن امروز یکشنبه را
م
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
واقعا ناراحت کننده است که به دلیل اختلاف با رهبری آقای مکارم مردم را بازیچه ی خود قرار داده اند مایه ی تاسف و تاثر است
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کدوم اختلاف ؟؟ آیت الله مکارم کی مردم رو بازیچه خودشون قرار دادن؟
لطفا در این موضوع با آگاهی صحبت کنین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مرگ مغزی ها
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آیت الله وحید خراسانی هم ساعتی قبل امروز رو اول شوال و عید سعید فطر اعلام فرمودند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام آیت اله وحید عید اعلام کردند
احمد
Germany
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اصطلاح "رویت ماه" توسط علم قابل محاسبه دقیق برای هر عرض و طول جغرافیایی بر روی کره زمین است.
چرا تشیع با این همه ادعای به روز بودن، از همه نظر در ۱۵۰۰ سال پیش گیر کرده؟
هرچقدر علم پیشرفت میکنه، ساختگی بودن ادیان بیشتر به چشم میاد...
حمید
United States
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
به‌نظر من باید علمای عظام با ولی فقیه هماهنگ باشند همانطور که در دهه 60 بودعلت ماندگاری شیعه به روز بودنش هست اگه دین اسلام دین علم و دانش هست و قرآن مجید دلیلش میباشد پس باید از ابزار علم استفاده شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کسانی که روزه شونو خوردن چه کنن؟
معصومه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
الان من انروز روزه ام امکان رویت هلال ماه شوال برای امروز هست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اخ جون
امروزم برام عیده.
فرادا هم عیده
یعنی پس فردا هم تعطیله دیگه
هورا بزن کف قشنگه رو
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام
امروز ما حكم اقاي مكارم وونميدونستيم و روزه نيستم
الان حكم چي هست واسه من
ناشناس
United Kingdom
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
خوب یک نکته
فرض بگیرم واقعا امروز عید نبود و من هم مرجع تقلیدم مکارم است و ندانسته روزه نگیرم و بعدش بفهمم اول حکم چیه ؟
دوم اگر واقعا عید بوده و روزه گرفتم و روز عید روزه باطله این دفعه حکم چیه ؟
فکر کنم باید کمی مراجع ما بیشتر فکر کنن
گناه روزه گرفتن و نگرفتن هردو گردن کیه ؟ اگر 1 درصد اشتتباه کردند ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آیت اله وحیدخراسانی امروز یکشنبه را عید اعلام کرده اند
فرشته
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
من مقلد اقای مکارم هستم وامروز عید گرفتم حکم روزهام چیست
سید حکیم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ایاامروزراایت عیدهست
سید حکیم
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ایاامروزراایت عیدهست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
من روزمو امروز خوردم نمدونستم نظرآقای مکارم فرداس چون هرسال فقط آقای سیستانی یروز بیشترمیگرفتن حالا تکلیف من چیه فقط صبحونه خوردم بعضیا میگن چون نمدونستی دیگ نخور تاافطار درسته روزت ...ممنون میشم جواب بذین
یک کسی ...
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اگر اشتباهاً روزه رو خورده باشیم باید چه کنیم ؟ من فکر میکردم نظر مرجعم به رهبری نزدیکه الآن چه کنم ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
واقعا متوجه نمی‌شم اینقدر جانبداری رو! شما مسلمانید و باااید مرجع تقلید داشته باشید و در این موارد به مرجع تقلیدتون مراجعه کنید! تلویزیون فقط نظر حاکمیت رو اعلام می‌کنه نه سایر مراجع تقلید شیعه رو. دوستان پس دست بردارید که وااای نمی‌دونم و ... . ببینید حکم مرجع تقلیدتون هرچی هست، اون درسته و لازم الاجرا برای شما.
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
عید سعید فطر را بر عزیزان بزرگوارمان در این وب سایت شریف و عموم کاربران محترم تبریک و تهنیت عرض میکنم و امید وارم که خدای مهربان برهمگان طول عمر پر برکت و سعادت دارین و سلامتی عطا فرماید .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام کوتاهی از مراجع تقلید است وقتی صداو سیم اعلام عید فطر کرد باید با اعلامیه به صدا و سیما اعلام نظر می‌کردند حداقل یک زیر نویس رد می شد نظر ‌مراجع چی هست نه اینکه سکوت کنند ما الان متوجه نظرشون شدیم وروزهامون را خوردیم گناهش چه عید باشه چه نباشه هر دوش بر گردنشونه
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
فکر نکنم که بر مراجع واجب باشه که اعلام کنن عید هست یا نه . بر شما واجب هست که ببینی عید هست یا نه (بری هلال ماه رو ببینی یا تحقیق کنی ( دو نفر عادل شهادت بدن که ماه رو دیدن) یا . تشخیص بر عهده شماست . شما اگه ماه رو دیدی اما نظر مرجعت چیز دیگه ای بود باید بر طبق یکی خودت عمل کنی ( باید یقین داشته باشی) . در ضمن دیشب صدا و سیما گفت که به احتمال زیاد فردا عید فطر هست نگفت که حتما فردا عید فطره . اگر صدا و سیما اعلام نکرده باشه مقصر خود صدا و سیماست نه مراجع.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام اگر امروز را به تبعیت از حاکم شرع عید فطر در نظر گرفته باشیم و ظهر متوجه نظر آیت الله مکارم شده باشیم حکم روزه چیست؟
محمدرضا رضایی
Iraq
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آیت وحید واقعا نظرش تغیر کرده
سم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مارو مسخره کردن, وحید دیشب گفت عید نیست الان تو سایتش زده عیده... خدا اخر عاقبت شیعه رو بخیر کنه...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چرا اصلاح نمی کنید، برای آیت الله وحید خراسانی اثبات شده است، زحمت بکشید سایتش را ببینید
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آقای وحید خراسانی یکشنبه رو عید اعلام کردند اصلاح کنید
تقی معمولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
یکی از راه‌های ثابت شدن اول ماه که در رساله همه مراجع هست ونسبت به آن اتفاق نظر دارند دو مرد عادل بگویند ماه را دیده اند آیا نعوذ بالله رهبری عادل نیست یا آیت الله وحید خراسانی عادل نیست که گفته اند ماه را دیده اند واز گفته این دونفر اطمینان حاصل شود که امروز عید است؟
ناشناس
France
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
بحت ذیذن با چشم عادی یا با تلسکوپ هست
حقیر سراپا تقصیر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
کسی نگفته این بزرگواران عادل نیستند تفاوت سر معیار رویت با چشم مسلح و غیرمسلح است. ضمنا بعید است بزرگواران با توجه به سنشان خودشان دنبال رویت بروند. آنها هم براساس نظر شاهدان نظر میدهند
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
متاسفانه باید در این زمینه به مرجع خودت رجوع کنی ونظر ایشان را جویا شی.
اشکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام دوستان. حال اگر فردا به حکم اکثر مراجع عید باشد. اگر کسی امروز روزه اش را قضا کرده باشد. حکمش چیست. کفاره ای دارد ایا
م
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
من کوتاهی کردم و متوجه نظر مرجع تقلیدم نشدم و امروز رو اول شوال و عید فطر فرض کردم و نماز عید خوندم ،کسی میدونه حکم شرعی کارم چیه؟
روزه قضای عمد به گردنمه یا روزه غیر عمد ؟
حامد
United Kingdom
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
سلام
عدم توافق علما در موضوع عید اگرچه اگر چه برای خودشان از نظر فقهی میتونه دلیل باشه ولی به اتحاد جامعه شیعه ضربه جبران ناپذیری وارد میکنه که نزد خداوند متعال مسئولیت سختی داره
حقیر سراپا تقصیر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
اگر توافق میکردند که خیلی خوب بود ولی حالا که اینطور نیست خود مذهبی ها نباید به این اختلاف دامن بزنند. اگر دائم از این حرفها نزنیم و اختلاف نظر فقهی را بپذیریم لطمه ای هم به شیعه وارد نمیشود
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
آقای مکارم چند ساعت قبل از افطار اعلام عید کردند حیف نماز عید که نخواندیم عید خراب شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
منم موافقم اخه باهم ماها میدید .....نماز عیدو کلا عیدمون را خراب کردید .... اخه وقتی ابر با چشم غیر مسلح چطوری میخواید ببینید...
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
مکارم عید فطر اعلام کرده.
خبر رو برزورسانی نمیکنید و مردم رو گمراه میکنید شایدم عمدی درکاره.
M
Turkey
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
با سلام ایت الله فیاض چی اعلام کردند امروز عید هست یا نه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ماکه درآن حد نيستيم که بخواهيم در امور فقهي نظر بدهيم و يا در کار علما و فقها دخالت نماييم ولي با توجه به پيشرفت علوم آيا امکان هم انديشي بين علما و فقها وجود دارد يانه ؟ تاخداي ناکرده شبهه اي ايجاد نگرددو افراد قليلي سوء استفاده نموده و بخواهند آزآب گل ماهي بگيرند.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چه وضعی شده ، جواب روزه ای که امروز خوردیم کی باید بده ، یک ماه تو این کرونا روزه گرفتیم ، برای یه روز هر کی یه چیز میگه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
منم تقلیدم ایت الله سیستانی هست بهش خیلی اعتماد دارم‌ و امروز روزه گرفتم
محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
منم امروز را عید فطر اعلام می کنم پس افطار نمایید
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ما که مطلع نشدیم از نظر مرجع خودمان و ایشان دوشنبه را عید اعلام کردند و امروز روزه نگرفتیمرچه باید بکنیم
ماه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
چرا نظر ایت الله مظاهری را بیان نمیکنید....اوشون یکشنبه را عید میدونستند......نظرات ایشان به مقلیدین انتقال پیدا نمیکند...
علی کاظمی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
من ساعت ۱۹:۴۰ با چشم خودم ماه رو رویت کردم،پس امروز اول ماه شوال است ،ولی ایت الله سیستانی امروز را عید اعلام نکردن
من روزه ام را کامل گرفتم چون مرجع تقلید من ایشان هستند
امروز عید بوده و من روزه داشتم ،گردن خود ایشان است
چون روز عید روزه حرام است
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
شما که به یقین رسیدید هلال را دیده اید تبعیت مجدد ساقط است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
شما در احکام تابع مراجع هستید ولی در موضوعات مرجعتان ملاک نیستند.
اینکه مراجع اعلام می کنند ثابت شد یا نه، برای خودشان است نه مقلیدنشان. البته از آنجا که عموما مقلدین به کلام مرجع و رأی او اطمنینان میکنند، لذا به آن عمل می کنند.
اما در اینجا شما باید طبق قطع خود عمل میکردی و نظر آقای سیستانی شامل شما نمیشه و روزه گرفتنان هم برگردن ایشان نیست!
hosna sadat
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
من مقلید آیت الله شیرازی هستم آیا فردا دوشنبه عید سعید فطر هس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
غروب دیروز چهارم خرداد هلال ماه به قول قدیمیها خیلی بالا بود پس امروز دوم ماه شوال است
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
سلام عیدهمگی مبارک
به نظرمن مملکتی که توسط یه مشت به اصطلاح خودشون عالم اداره بشه ازاین بهتر نمیشه که هیچ دعاکنین ازین بدترنشه....
عزیزان من راه حل فقط مهدی (عج)است
به خودمون بیاییم
میدونیدکه اول ماه رمضان رو روزه نگرفتیدوخوردید؟؟؟؟؟؟