سایر زبان ها

شهروند خبرنگار

صفحه نخست

سرویس خانواده شیعه

سرویس شیعه شناسی

دیدهبان شیعه

سرویس عکس

سرویس فیلم

پادکست

سردبیر

صفحات داخلی

طالبان دستور خاموشی بلندگوهای مساجد شیعیان را صادر کردند

به گفته منابع، دست‌کم ۹۰ عضو طالبان به دفتر تلویزیون تمدن در کابل هجوم برده و پس از اخراج اجباری کارمندان، دروازه‌های این رسانه را پلمب کرده‌اند. منابع افزوده‌اند که این اقدام با برخوردهای خشن و استفاده از زور علیه کارکنان این رسانه همراه بوده است.
کد خبر: ۳۲۳۹۳۹
۱۵:۴۳ - ۰۳ تير ۱۴۰۵

 شیعه نیوز | منابع محلی در کابل می‌گویند که نیروهای طالبان امروز با یورش به دفتر تلویزیون تمدن، نشرات این رسانه دینی را متوقف کرده و فعالیت آن را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

به گزارش «شیعه نیوز»، به گفته منابع، دست‌کم ۹۰ عضو طالبان به دفتر تلویزیون تمدن در کابل هجوم برده و پس از اخراج اجباری کارمندان، دروازه‌های این رسانه را پلمب کرده‌اند. منابع افزوده‌اند که این اقدام با برخوردهای خشن و استفاده از زور علیه کارکنان این رسانه همراه بوده است.

همزمان، منابع دیگری از کابل به خبرگزاری جمهور گفته‌اند که شماری از بزرگان و متنفذان جامعه شیعه به وزارت عدلیه طالبان فراخوانده شده و به آنان دستور داده شده است که بیرق‌های مذهبی از فراز مساجد پایین آورده شده و استفاده از بلندگوها نیز متوقف شود.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نیز منابعی از منطقه افشار دارالامان گزارش داده بودند که عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه طالبان، دست‌کم ۲۸ تن از اعضای هیأت‌های عزاداری شیعیان را بازداشت کرده و دستور جمع‌آوری سقاخانه‌ها را صادر کرده است.

همچنین در روز عید غدیر، نیروهای وابسته به وزارت عدلیه طالبان با ورود به مسجد زینبیه در کارته چهار کابل، مانع برگزاری مراسم این مناسبت مذهبی شده بودند.

در همین حال، گزارش‌هایی از ولایت‌های کابل، هرات، غزنی و بلخ نیز حاکی از آن است که طالبان از برافراشتن پرچم‌های محرم جلوگیری کرده و در مواردی با عزاداران برخوردهای تند و خشونت‌آمیز داشته‌اند.

منابع محلی در ولایت بامیان نیز می‌گویند که مسئولان طالبان در ولسوالی سیغان، پیش از آغاز ماه محرم، در نشستی با باشندگان شیعه مناطق خواجه‌گنج و سیدبابا هشدار داده بودند که از ساخت سقاخانه‌ها، برافراشتن پرچم‌های حسینی و استفاده از بلندگوهای مساجد خودداری کنند.

تا زمان نشر این خبر، مقام‌های طالبان در مورد گزارش‌های مربوط به توقف فعالیت تلویزیون تمدن و محدودیت‌های تازه علیه مراسم و نمادهای مذهبی شیعیان اظهار نظر نکرده‌اند.

تکیه‌خانه یکی از برنامه‌های مهم مذهبی تمدن است که دهه محرم‌الحرام نشر می‌شود، نشراتی که گفته می‌شود خشم وزیر عدلیه طالبان را در پی داشته است

سرانجام طالبان چهره ضد شیعی خود را به نمایش گذاشتند

 طالبان از صبح امروز، فعالیت های ضد شیعی خود را تشدید کردند. به گزارش خبرگزاری جمهور و به نقل از منابع محلی؛ وزارت عدلیه طالبان با صدور دستور اکید، از مأموران ساحوی طالبان خواست تا پرچم ها و نمادهای عاشورایی و عزاداری بر امام حسین(ع) و شهدای کربلا را از روی منابر و معابر و منازل مردم شیعه پایین بکشند.
  
این گروه تروریستی از چند روز پیش با اعزام جنگجویان خود به برخی مناطق شیعه نشین در غرب کابل همچون شهرک دوازده امام، بیرق های عزاداری ماه محرم را از تمام منازل مردم به زیر کشیدند و تعدادی از جوانان معترض را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و یا بازداشت نمودند.
طالبان این روند را در برخی دیگر از مناطق همچون شهرک اتفاق، شهرک مهدیه، کمپنی، ریگریشن و امثالهم نیز تکرار کرده اند.
  
گفته می شود صبح امروز مولوی عبدالحکیم شرعی وزیر عدلیه طالبان تعدادی از بزرگان شیعه که غیر از سیدصوفی گردیزی بقیه اغلب از اعضای کمیسیون عالی شیعیان وابسته به طالبان بوده اند را احضار کرده و دستور می دهد تا تمام مردم شیعه باید بیرق های عزای امام حسین را از بام خانه ها و پارچه های سیاه عزاداری را از سردر منازل شان پایین بیاورند. یکی از اعضای ملاقات کننده با مولوی شرعی به خبرگزاری جمهور گفت که وی با خشم و خشونت این دستور را صادر کرده و دستور داد که صدای تمام بلندگوهای مساجد و منبرهای شیعه ها باید بند شود و هر کاری که می کنید بین هزاره های تان باشد. او سپس از شنیدن دلایل احضارشوندگان خودداری کرده است.
 
به تعقیب این نشست؛ تعدادی از بزرگان شیعه مقیم کابل با صدور پیام کوتاهی گفته اند که:
"به اطلاع همه عزاداران حسینی رسانیده می‌شود که امروز سه‌شنبه دوم سرطان ۱۴۰۵ وزیر محترم عدلیه تعدادی از بزرگان اهل تشیع را در وزارت خواسته و دستور داد که پرچم‌های محرمی از بالای مساجد و حسینیه‌ها پایین آورده شود و صدای بلندگوها در خارج از مساجد و حسینیه‌ها قطع شود. عزاداران محترم مراعات نمایند."
 
همزمان با این برخورد؛ جنگجویان سازمان استخبارات طالبان با هجوم به دفتر تلویزیون تمدن، ضمن توهین به کارمندان و مسئولان این رسانه؛ برنامه های محرمی و عزاداری این رسانه را بدعت دانسته و آنها را متهم به ترویج شرک نموده اند. طالبان همه کارمندان را از دفاتر این رسانه بیرون کرده و تعدادی را مورد اهانت قرار دادند.
به تعقیب این یورش؛ تلویزیون تمدن از امروز نشرات خود را پس از 21 سال فعالیت بی وقفه؛ قطع نمود.

طالبان ضدیت خود با مردم و مذهب شیعه را از محرّمِ امسال عریان کردند. آنها نقاب را از روی خود برداشته و پنهانکاری را متوقف کردند. ضدیت آنها با مردم و مذهب شیعه که ما بارها و بارها گفتیم و نوشتیم و سرسپردگان شیعه طالبان را ملامت کردیم؛ سرانجام خود را نشان داد.

ما وارد فصل تازه ای از نقض آزادی ها مذهبی در افغانستان می شویم و این طبعا باید تبعات زیادی را به دنبال داشته و افق تازه را بر روی مردم افغانستان و فعالان سیاسی-مدنی ما بگشاید و ما را به تصامیم جدیدی برساند.

 انتهای پیام | https://www.shia-news.com/ 

منبع: جمهور

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد