۰

تماس‌ها بین اسرائیل و عربستان برای راه اندازی پروازهای مستقیم

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، یک مقام ارشد اسرائیلی گزارش داد که تماس‌های پیشرفته‌ای با میانجیگری ایالات متحده بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با هدف اجازه انجام پرواز مستقیم برای مسلمانان عرب از اراضی اشغالی به استان جده در عربستان سعودی وجود دارد.
کد خبر: ۲۷۹۴۳۷
۱۰:۰۶ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، یک مقام ارشد اسرائیلی گزارش داد که تماس‌های پیشرفته‌ای با میانجیگری ایالات متحده بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با هدف اجازه انجام پرواز مستقیم برای مسلمانان عرب از اراضی اشغالی به استان جده در عربستان سعودی وجود دارد.

این مسؤول ارزیابی کرد که ۶۰ درصد احتمال دارد این اقدام تا اوایل ماه آینده میلادی نهایی شود.

یدیعوت آحارونوت نوشت، تا به امروز مسلمانان عرب در اراضی اشغالی برای انجام فریضه حج و مناسک عمره ابتدا به صورت هوایی وارد امان شده و از آنجا راهی عربستان می‌شدند.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز شب گذشته تایید کرد که در حال حاضر "تماس‌های پیشرفته" بین اسرائیل و عربستان سعودی در مورد توافق برای انجام پروازهای مستقیم بین دو طرف در حال انجام است.

این کانال اضافه کرد که بحث بین ریاض و تل‌آویو حول محور راه اندازی خط هوایی مستقیم بین فرودگاه بن گوریون و فرودگاه‌های عربستان برای انتقال فلسطینیان از داخل اراضی اشغالی برای انجام مناسک حج است.

این کانال افزود: سعودی‌ها تمایل دارند با درخواست اسرائیل توافق کنند. این کانال به نقل از دو مقام اسرائیلی گزارش داد که این تماس‌ها با "حمایت و تشویق عربستانی‌ها" انجام می‌شود.

به گزارش این کانال، اسرائیل پیش از این با هدف انجام پروازهای مستقیم و برای انتقال زائران از فرودگاه بن گوریون به عربستان به خطوط هوایی اردن و بحرین توجه داشت.

به گزارش این شبکه، سعودی‌ها می‌خواهند فلسطینی‌های کرانه باختری بتوانند از پروازهای مستقیم بین فرودگاه بن گوریون و جده استفاده کنند و موافقت با این تمایل اسرائیل به برآوردهای سرویس اطلاعات داخلی «شاباک» بستگی خواهد داشت.

این کانال اضافه کرد که سعودی‌ها تنها به مسلمانان اجازه می‌دهند از پروازهای مستقیم استفاده کنند تا آنها را قادر به انجام مناسک حج کنند.

به گزارش این شبکه، پیش‌بینی می‌شود ۴۵۰۰ فلسطینی از داخل اسرائیل بتوانند از پروازهای مستقیم استفاده کرده و در ماه آینده به حج بروند.

این کانال توضیح داد که این گام می‌تواند اولین گام در مسیر عادی سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل و یک "نقطه عطف" در روابط بین دو طرف باشد.

این کانال به نقل از الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل گزارش داد، انتظار دارد توافق عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل در اواسط امسال یا سال آینده میلادی امضا شود. وی اشاره کرد که تایید پروازهای مستقیم "شرط لازم برای این گام" است.

روز جمعه روزنامه معاریو نوشت، مذاکرات در این باره از یک سال پیش آغاز شد و این مذاکرات اخیرا شاهد نوعی «گشایش» بوده است. این پروازها فقط برای مسلمانان مقیم اراضی اشغالی با هدف زیارت حج در نظر گرفته شده است.

اخیرا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مسؤولان صهیونیستی از جمله الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بارها از نزدیکی دستیابی به توافق عادی سازی روابط با عربستان صحبت کرده‌اند؛ اما ریاض اعلام کرده صلح با رژیم صهیونیستی مشروط به اجرای ابتکارعمل صلح عربی است که بر تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی، بازگشت آوارگان و خروج رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان در ازای به رسمیت شناختن و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: