۰

واکنش لندن به توافق ایران و عربستان

انگلیس پس از گذشت نزدیک به یک ماه، سرانجام درباره توافق میان ایران و شریک دیرینه خود عربستان سعودی در فضای عمومی اظهار نظر کرد. سخنگوی ریشی سوناک در یک نشست خبری، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در لندن این طور پاسخ داد که اگر توافق بدست آمده منجر به تنش‌زدایی شود، استقبال می‌کنیم.
کد خبر: ۲۷۸۱۰۵
۰۹:۰۱ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲

 

به گزارش «شیعه نیوز»، سخنگوی نخست وزیر انگلیس با ادبیاتی محتاطانه از توافق میان ایران و عربستان استقبال کرد و در عین حال حاضر به محکوم کردن ماجراجویی‌های نظامی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات صلح آمیز هسته‌ای ایران نشد.

انگلیس پس از گذشت نزدیک به یک ماه، سرانجام درباره توافق میان ایران و شریک دیرینه خود عربستان سعودی در فضای عمومی اظهار نظر کرد. سخنگوی ریشی سوناک در یک نشست خبری، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در لندن این طور پاسخ داد که اگر توافق بدست آمده منجر به تنش‌زدایی شود، استقبال می‌کنیم.

به نظر می‌رسد که این پاسخ دو پهلو، از آنجا نشات می‌گیرد که انگلیس نه مایل به عقب‌نشینی از مواضع خصمانه علیه ایران و چین است و نه تمایل دارد که با اظهارنظر منفی درباره این توافق، عربستان را به عنوان یکی از طرف های قرارداد و شریک دیرینه خود برنجاند.

دولت لندن تا حدی در واکنش به این تحول دیپلماتیک احتیاط به خرج داد که وزارت امور خارجه انگلیس، به رغم موضع‌گیری کاخ سفید و تعدادی از کشورهای اروپایی، پرسش مکتوب ایرنا درباره ارزیابی لندن نسبت به توافق صورت گرفته و نقش تسهیل‌گری چین را بی‌پاسخ گذاشت تا سرانجام سخنگوی نخست وزیر، استقبالی مشروط را حواله این توافق کرد.

این سخنگو که طبق رویه‌های مرسوم دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، مدعی شد: «این وظیفه ایران است که به تعهدات خود برای احترام به اصول حاکمیت و عدم مداخله احترام بگذارد.»

وی بدون اشاره به تحرکات ماجراجویانه و سیاست‌های شکست خورده غرب در منطقه غرب آسیا ادعا کرد: «ثبات خلیج فارس برای همه ما مهم است.»

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اسفند ماه گذشته برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

روایت پشت پرده این توافق، نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است. ناظران معتقدند که فروپاشی تدریجی نظام تک‌قطبی، غرب را ناگزیر به درک واقعیت‌های جدید در عرصه بین‌الملل و تغییر در سیاست‌های خود خواهد کرد.

پاسخ دو پهلوی لندن به ماجراجویی‌های نظامی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات صلح‌آمیز هسته ای ایران

سخنگوی ریشی سوناک در ادامه نشست بریفینگ، به پرسش ایرنا درباره موضع لندن نسبت به ماجراجویی‌های نظامی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات صلح آمیز هسته‌ای ایران، این طور پاسخ داد: هیچ توجیه غیرنظامی برای غنی سازی در سطوحی که آژانس در ایران گزارش کرده است وجود ندارد. غنی‌سازی اورانیوم ایران تا این حد نشان‌دهنده یک پیشرفت بی‌سابقه و بسیار بزرگ است.

وی با چشم‌پوشی از زرادخانه‌های مملو از تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، مدعی شد:‌ تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید و نظام جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند.

سخنگوی سوناک سپس ادعا کرد: ما مصمم هستیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند و در همین پیوند، در حال بررسی گام‌های بعدی با شرکای بین المللی خود هستیم.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که ریشی سوناک جمعه هفته پیش در بحبوحه بحران سیاسی در فلسطین اشغالی و انتقادهای بین‌المللی از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و به رغم مخالفت‌ احزاب سیاسی انگلیس، میزبان بنیامین نتانیاهو در لندن بود و دو طرف - طبق بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس - درباره همکاری نزدیک فی‌مابین برای مدیریت آنچه خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای توسط ایران نامیدند، توافق کردند.

نتانیاهو تاکنون بارها تهدید کرده است که با، یا بدون هماهنگی با آمریکا و متحدانش ممکن است تاسیسات اتمی ایران را هدف حمله قرار دهد. این درحالی است که اولا مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هرگونه تهدید نظامی علیه تاسیسات اتمی کشورها را محکوم و غیرقانونی خوانده و در ثانی، خود نتانیاهو می‌داند که دست زدن به هرگونه ماجراجویی احمقانه علیه ایران و محور مقاومت چه پیامدهای سنگینی برایش به همراه داشته و برچیده شدن رژیم جعلی صهیونیستی را به جلو خواهد انداخت.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس با این حال، حتی حاضر به تکرار مواضع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره نشد و ادعا کرد: ما درباره فرضیات گمانه‌زنی نمی‌کنیم و به کار با سایر شرکا مطابق با قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه موضع لندن درباره اهمیت از سرگیری اجرای برجام را تکرار کرد اما از پاسخ به این پرسش که آیا سوناک در جریان دیدار با نتانیاهو، کسی که رسما خواستار نابودی برجام است، موضع انگلیس را مورد تاکید قرار داده است، طفره رفت و گفت که جزئیات جلسه هفته پیش، در بیانیه مطبوعاتی مورد اشاره قرار گرفته است.

بر اساس دیدگاه ادعایی دولت لندن، توافق نهایی برای از سرگیری اجرای برجام روی میز است و ایران که در ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات برجامی خود عمل کرد، مقصر تعلل در جمع‌بندی گفت‌ وگوها است.

این درحالیست که مذاکرات وین برای ازسرگیری اجرای برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه، بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده و تجربه نشان داده که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ علیه ایران ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: