۰

بازداشت زنان، فعالان اجتماعی و فرهنگی در منطقه شیعه نشین کابل

روز یکشنبه هفته جاری جنگجویان گروه طالبان در منطقه شیعه نشین غرب کابل با برهم زدن تظاهرات زنان در اعتراض به تداوم ممنوعیت آموزش دختران، سه زن معترض را بازداشت کردند و یک روز بعد آنها را «به قید ضمانت» و با «وساطت بزرگان محلی» آزاد کردند.
کد خبر: ۲۷۸۰۷۴
۱۶:۰۹ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۲

به گزارش «شیعه نیوز»، گروه طالبان در هفته جاری، در سه مورد اقدام به بازداشت زنان، فعالان اجتماعی و فرهنگی کرده اند.

روز یکشنبه هفته جاری جنگجویان گروه طالبان در منطقه شیعه نشین غرب کابل با برهم زدن تظاهرات زنان در اعتراض به تداوم ممنوعیت آموزش دختران، سه زن معترض را بازداشت کردند و یک روز بعد آنها را «به قید ضمانت» و با «وساطت بزرگان محلی» آزاد کردند.

دومین مورد، بازداشت مطیع الله ویسا، فعال حق آموزش زنان در کابل بود. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه طالبان آقای ویسا را روز دوشنبه و زمانی که پس از ادای نماز عصر در حال بیرون شدن از یک مسجد در کابل بوده بازداشت کرده است.

علاوه بر این، روز سه شنبه، عطاءالله ویسا، برادر آقای ویسا با نشر ویدیویی در شبکه های اجتماعی ادعا کرد که گروه طالبان خانه آنها را «محاصره» کرده و دو برابرش را «لت و کوب کرده، به مادرش «حرف های رکیک» گفته و تلفن های همراه مطیع الله را «با زور» گرفته اند و برده اند.

سومین مورد، بازداشت رسول پارسی، استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی است. خبربازداشت او روز گذشته رسانه ای شد و گفته می شود که از حدود بیست روز قبل ناپدید شده و در بازداشت استخبارات گروه طالبان است.

«هیچ کس در افغانستان امروزی امن نیست»
آغاز روند جدید بازداشت ها از سوی گروه طالبان در کابل، با واکنش های گسترده شهروندان افغانستان و جامعه جهانی مواجه شده است.

از جمله این موارد، بازداشت مطیع الله ویسا که برای دسترسی دختران به آموزش دادخواهی می کرد، واکنش بسیار گسترده را در پی داشته است.


هدربار، معاون بخش زنان دیده بان حقوق بشر با اشاره به بازداشت زنان معترض از غرب کابل و آقای ویسا، نوشته است که پیامی که گروه طالبان با این بازداشت ها می ‌فرستد این است که «هیچ‌کدام از کسانی که برای بهبود وضعیت زنان و دختران تلاش می ‌کنند، در افغانستان امروزی در امن نیستند.»

سازمان عفو بین الملل نیز با نشر بیانیه ای، گفته است که گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، افرادی را که را به صورت «مسالمت آمیز» خواستار «حفظ حقوق» خود بوده اند، به صورت «خودسرانه» بازداشت و «شکنجه» کرده اند.

گروه طالبان هنوز به صورت رسمی به بازداشت آقای ویسا و رسول پارسی، واکنش نشان نداده اند، اما یک مقام طالبان گفته که مطیع الله ویسا به دلیل «فعالیت مشکوک» بازداشت شده است.

عبدالحق حماد، رئیس نظارت بر رسانه ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان در پی واکنش های گسترده جهانی به بازداشت آقای ویسا نوشته است که «از این‌ که بازداشت یک فرد واکنش‌ های وسیع را در پی‌داشت، معلوم می‌ شود که به همان اندازه از دسیسه جلوگیری شده است.»

«سرکوب مخالفان کارساز نیست»

بسیاری از شهروندان افغانستان روند جدید بازداشت ها را، ادامه سیاست سرکوب گروه طالبان می دانند و می گویند که این گروه در تلاش است که سرکوب را بیشتر کند.

شماری از مقامات کشورهای جهان نیز به این مسئله واکنش نشان داده اند و گفته اند که سرکوب کسانی که «صدای مردم» هستند، در هیچ جای جهان کارساز نبوده و در افغانستان نیز کارساز نخواهد بود.


رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر و زنان در افغانستان، در تویتی گفته است که گزارش های زیادی از بازداشت زنان و مردانی که از دسترسی زنان به تحصیل حمایت می کنند، منتشر شده است.

او افزوده که «خفه‌کردن صدای مدافعانی که منعکس‌کننده‌ اراده‌ی مردم است، در جاهای دیگر کارساز نبوده و در افغانستان هم موفق نخواهد بود.»

گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، بارها اقدام به بازداشت منتقدان این گروه و فعالان حقوق زن، فعالان فرهنگی و مدنی کرده است.

بر اساس گزارش تحقیقی که سازمان عفو بین الملل منتشر کرده، افراد بازداشت شده در زندان طالبان با «بد رفتاری» و «شکنجه» مواجه بوده اند.

با وجود اینکه سازمان ملل و جامعه جهانی بارها از گروه طالبان خواسته است که روند بازداشت منتقدان و فعالان اجتماعی – سیاسی را متوقف کند، اما این گروه در سال جاری خورشیدی این روند را با جدیت بیشتر آغاز کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: