۱

نگرانی از آغاز موج جدید ناامنی داعش در افغانستان

حدود بیست روز پیش، در یک حمله انتحاری در ولایت بلخ در شمال افغانستان، محمد داوود مزمل، والی گروه طالبان برای بلخ، کشته شد. مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفت و طالبان به تازگی اعلام کرده که عامل این حمله، تبعه تاجیکستان بوده است.
کد خبر: ۲۷۸۰۵۳
۱۴:۲۰ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۲

به گزارش «شیعه نیوز»، عصر دیروز دومین حمله انتحاری داعش به کارکنان وزارت خارجه گروه طالبان در کابل طی مدت دو ماه گذشته، دست کم 6 کشته و 12 زخمی برجای گذاشت.

این حمله درست زمانی اتفاق افتاد کارکنان وزارت خارجه گروه طالبان در حال خارج شدن از دفاتر کاری شان بودند.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی پولیس طالبان برای کابل اعلام کرده که مهاجم انتحاری، قبل از اینکه به هدفش برسد، شناسایی و از پا درآورده شد.

او افزوده که پس از هدف قرار گرفتن مهاجم، مواد انفجاری همراه او منفجر شد که در نتیجه آن شش نفر غیرنظامی کشته و شماری، به شمول سه نظامی طالبان، زخمی شدند.

تصاویر منتشر شده از محل این انفجار نشان می دهد که انفجار در مقابل دروازه ورودی «مرکز تجارتی داوود زی» که همجوار ساختمان وزارت خارجه است، اتفاق افتاده است.

این انفجار حوالی ساعت یک بعد از ظهر اتفاق افتاد؛ زمانی که کارمندان دولتی افغانستان در ماه مبارک رمضان، کار خود را تعطیل می کنند به خانه می روند.

در اواخر ماه جدی سال 1401 خورشیدی نیز انفجاری در مقابل وزارت امور خارجه گروه طالبان در کابل رخ داد که بیش از 20 کشته و زخمی برجای گذاشت. مسئولیت آن حمله را نیز گروه داعش به عهده گرفت.
نگرانی از آغاز موج جدید ناامنی

در هفته های اخیر، حملات گروه داعش در افغانستان به صورت چشم گیر افزایش یافته است و این گروه در شهرهای بلخ و کابل، اهدافی را مورد حمله قرار داده اند.

حدود بیست روز پیش، در یک حمله انتحاری در ولایت بلخ در شمال افغانستان، محمد داوود مزمل، والی گروه طالبان برای بلخ، کشته شد. مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفت و طالبان به تازگی اعلام کرده که عامل این حمله، تبعه تاجیکستان بوده است.

دو روز پس از آن، در انفجاری که در «مرکز فرهنگی تبیان» رخ داد، دست کم دو نفر کشته و 16 خبرنگار زخمی شدند. مسئولیت این انفجار را نیز گروه داعش به عهده گرفت و گفت که هدف آن «خبرنگاران و شیعیان» بوده است.

حمله انتحاری دیروز در نزدیکی وزارت امور خارجه گروه طالبان، سومین حمله این گروه در دو شهر مهم افغانستان طی حدود بیست روز گذشته است.

این حملات شهروندان افغانستان را در مورد وخامت اوضاع امنیتی این کشور، نگران کرده اند و شماری نیز می گویند که احتمالا کشور با موج جدیدی از ناامنی مواجه خواهد شد.

شهروندان افغانستان می گویند که احتمال آغاز موج جدید ناامنی در این کشور به دلیل «خودکامگی» گروه طالبان و «افزایش حضور گروه های تروریستی» در بخش های مختلف کشور، افزایش یافته است و این مسئله آنها را بیش از هر زمان دیگر، نگران کرده است.
ناکامی طالبان در تأمین امنیت

حملات گروه داعش در کابل و بلخ باعث شده است که انتقادات از گروه طالبان برای تأمین امنیت افغانستان، افزایش یابد و این گروه در تأمین امنیت سراسری «ناکام» خوانده شود.

پس از حمله انتحاری دیروز در نزدیکی وزارت امور خارجه، نمایندگی های سیاسی افغانستان در خارج که تاکنون توسط دیپلمات های حکومت پیشین اداره می شوند، با نشر یک بیانیه مشترک، این حمله را نشان «ناکامی طالبان در تأمین امنیت» خوانده اند.

گروه طالبان در مورد کشته شدن کارمندان و یا دیپلمات های وزارت امور خارجه در حمله انتحاری دیروز، چیزی نگفته اند، اما یک دیپلمات پیشین گفته است که در این حمله دو دیپلمات نیز کشته شده اند.

در بیانیه مشترک نمایندگی های سیاسی افغانستان در خارج از این کشور آمده که وقوع این رویداد حکایت «از قساوت عاملین این حادثه‌ خونین و ناکامی طالبان در تأمین امنیت دارد».

پیش از این نیز و پس از حملات خونین در کابل، شهروندان افغانستان طالبان را به «ناکامی» در تأمین امنیت شهروندان متهم می کردند.

گروه طالبان پس از تسلط بر افغانستان، ادعا کردند که «امنیت سراسری» در این کشور تأمین شده و «جنگ» پایان یافته است.

اما پس از به قدرت رسیدن این گروه، حملات مرگبار گروه داعش علیه شهروندان افغانستان، به ویژه شیعیان هزاره، ادامه داشته است و این گروه در تأمین امنیت و جلوگیری از این حمله، ناکام بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
اینکه تازه اولش هست، داعش خراسان ، طالبان را می بلعد. طالبان برای سربازگیری و اوردن مردان افغانی بخصوص از ایران ، برای جنگ با داعش خراسان تلاش مضاعفی را مدتهاست اغاز کرده