۰

طرح ابتکاری اردن برای حل پرونده سوریه

اردن به صورت شفاف از مضمون حرکت خود به سمت سوریه خبر داد و ابتکاری را برای راه حل سیاسی بحران سوریه ارائه کرد. ابتکاری که از زبان «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن عنوان شد و دارای ماهیت مشترک عربی با هماهنگی و تایید سازمان ملل منطبق بر اصل «گام به گام» است.
کد خبر: ۲۷۷۹۴۹
۱۲:۳۰ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲

به گزارش «شیعه نیوز»، اردن به صورت شفاف از مضمون حرکت خود به سمت سوریه خبر داد و ابتکاری را برای راه حل سیاسی بحران سوریه ارائه کرد. ابتکاری که از زبان «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن عنوان شد و دارای ماهیت مشترک عربی با هماهنگی و تایید سازمان ملل منطبق بر اصل «گام به گام» است.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، وزیر خارجه اردن گفت که کشورش در حال هماهنگی با سازمان ملل است تا آن را از مضمون طرح عربی که قبلاً کشورش برای یافتن راه حلی برای پرونده سوریه مطرح کرده بود، مطلع کند.

وی پس از دیدار با «گیر پدرسون» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه که به اردن سفر کرده بود، گفت که در این دیدار در مورد روند سیاسی از طریق کمیته قانون اساسی سوریه رایزنی شد. الصفدی طی نشست خبری توضیح داد که ابتکار پیشنهادی کشورش با هدف ایفای نقش مستقیم عربی برای تعامل با دولت سوریه در گفت‌وگوی سیاسی با هدف حل بحران این کشور و رسیدگی به پیامدهای انسانی، امنیتی و سیاسی آن ارائه شده است.

وی افزود که اردن مذاکراتی با کشورهای عربی در خصوص جزئیات این طرح ابتکاری و زمان اجرای آن و سازوکارهای آن داشته است.

الصفدی بدون اشاره به نام کشورهای عربی شرکت‌کننده در این ابتکار گفت: «این اقدام با هدف حرکت به سوی حل بحران سوریه بر اساس اسلوب گام به گام صورت می‌گیرد. یافتن این راه‌حل سیاسی نیازمند تلاش همه ما است و ما به‌ عنوان عرب‌ها، باید در صف مقدم میز گفت‌وگو برای حل این بحران باشیم، زیرا سوریه یک کشور عربی و ملت برادر سوریه، مردمی عرب هستند و پیامدهای این بحران بیش از آن‌که بر دیگران تأثیر بگذارد، بر ما تأثیر می‌گذارد».

وی در خصوص هماهنگی با سازمان ملل در خصوص این ابتکار گفت که مقامات مسئول سازمان ملل در جریات جزئیات این طرح هستند و از آن حمایت می‌کنند.

روزنامه رأی الیوم با انتشار این خبر به نقل از منابع آگاه نوشت که ایده‌های اردن برای حل بحران سوریه که الصفدی از آن سخن می‌گوید، چیز جدیدی نیست و پیشتر نیز از سوی امان ارائه شده بود، اما به نظر می‌رسد که فضا و بستر سیاسی منطقه‌ای کنونی، به ارائه این ایده‌ها در قابل طرح ابتکاری کمک کرده است.

به گفته این منابع، در جریان سفر اخیر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به مسقط، عمان نیز دیدگاه‌های مشابهی را ارائه کرد و انتظار می‌رود عربستان سعودی نیز از این ابتکار حمایت کند و آن را پیش ببرد تا مبنایی برای راه حل در سوریه باشد.

بر اساس این گزارش، شاید این ابتکار که حمایت سازمان ملل را نیز به همراه دارد، همان چیزی باشد که رئیس جمهور اسد را بر آن داشت تا در روند احیای روابط با ترکیه تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه می آینده، تعلل کند.

به موازت این امر، برخی منابع اعلام کردند که عربستان سعودی مسیر ارتباط با دمشق را فعال کرده و بر اساس آن، سفر مقامات عالی رتبه سوری به ریاض یا سفر وزیر خارجه عربستان به دمشق تایید شده است.

پاییز ۱۴۰۰ بود که رسانه‌ها از طرح پنج مرحله‌ای اردن برای حل بحران سوریه و ارائه آن به سازمان ملل خبر دادند که عبارت بود از:

-ایجاد یک رویکرد تدریجی برای رسیدن به راه حل سیاسی درباره مسئله سوریه بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت.

-حمایت از رویکرد جدید در قبال سوریه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی.

- تلاش برای توافق با روسیه درباره این رویکرد.

-توافق درباره ساز و کار تعامل با نظام سوریه.

- اجرای طرح.

در این طرح که بر این مبنا ارائه شد که تغییر حکومت در سوریه دیگر یک طرح شکست‌خورده است و باید سراغ راه حل سیاسی براساس قطع‌نامه ۲۲۵۴ سازمان ملل رفت، تاکید شد که جلب رضایت روسیه برای حمایت از این رویکرد عامل موفقیت آن خواهد بود.

در این طرح چهار موضوع تعریف شد که می‌بایست به صورت گام به گام اجرا می‌شد که عبارت بودند از: نخست؛ مسائل انسانی، دوم؛ سیاسی، سوم؛ مبارزه با تروریسم و چهارم؛ خروج کلیه نیروهای خارجی از خاک سوریه و مناطق مرزی کشورهای همسایه آن و کاهش شمار نیروهای روسی و رساندن آن به میزان نیروهای روسی حاضر در این کشور تا پیش از سال ۲۰۱۱.انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: