۰

دعای مسافرت و ذکر برای سفر بی خطر

در دین اسلام برای همه قعالیت ها، دعاهایی از معصومین علیهم السلام نقل شده است. یکی از زمان هایی که دعای مخصوصی برای آن نقل شده است، در زمان سفر و مسافرت کردن است. در دین اسلام چه اهل سنت و چه شیعه، چندین دعای سفر رفتن و ذکر برای مسافرت نقل شده است.
کد خبر: ۲۷۷۸۷۴
۱۳:۲۰ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

«شیعه نیوز»: هر کدام از امامان معصوم علیهم السلام اذکار و دعاهایی برای مسافرت عنوان کرده اند که هر کدام خواص ویژه ای دارند. ما در این بخش چند دعای مسافرت رفتن و ذکر برای سفر رفتن به همراه ترجمه فارسی آن ها برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان همراهمان باشید.

متن دعای سفر با ترجمه فارسی

دعای سفر از جمله دعاهایی است که برای مسافرت خوانده می شود. البته مقدمات سفر طبق روایات به این گونه است که ابتدا غسل کرده، دو رکعت نماز خوانده، آیه الکرسی را خوانده و صلوات بفرستید و صدقه دهید. این پست مذهبی به دعای مسافرت (دعای قبل از سفر) با ترجمه فارسی اختصاص یافت.

دعای سفر (دعای مسافرت)

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ الْیَوْمَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ کَانَ مِنِّی بِسَبِیلٍ الشَّاهِدَ مِنْهُمْ وَ الْغَائِبَ اللَّهُمَّ احْفَظْنَا بِحِفْظِ الْإِیمَانِ وَ احْفَظْ عَلَیْنَا اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا [اجْمَعْنَا] فِی رَحْمَتِکَ وَ لا تَسْلُبْنَا فَضْلَکَ إِنَّا إِلَیْکَ رَاغِبُونَ اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِکَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَ کَآبَهِ الْمُنْقَلَبِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِی الْأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ هَذَا التَّوَجُّهَ طَلَبا لِمَرْضَاتِکَ وَ تَقَرُّبا إِلَیْکَ [اللَّهُمَ‏] فَبَلِّغْنِی مَا أُؤَمِّلُهُ وَ أَرْجُوهُ فِیکَ وَ فِی أَوْلِیَائِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

خداىا امروز خودم و خاندانم و مال و فرزندانم و هرکه را به طریقى از من است، حاضر و غایبشان به تو می ى‏سپارم است، خدایا ما را به حفظ ایمان حافظ باش و از ما محافظت فرما.خدایا ما را در حمایت رحمتت‏ قرار ده،و فضلت را از ما مگیر،ما تنها به جانب تو راغبیم.خدایا از رنج سفر،و اندوه بازگشت، و بدى دیدار،در خاندان و مال و فرزند در دنیا و آخرت به تو پناه مى‏بریم‏ خدایا به تو رو مى‏کنم و در این رونمودن،خواستار خشنودى و تقرّب به سوى توام،پس مرا به آنچه از تو و اولیایت آرزو مى‏کنم،و امید دارم برسان،اى مهربان‏ترین مهربانان.

پس از خواندن این دعا با خاندان خود خداحافظی کرده و بر در خانه بایست،و تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام را بخوان،و از پیش رو و طرف راست،و جانب چش سوره«حمد»و «آیه الکرسى»را قرائت کن و بگو:
اللَّهُمَّ إِلَیْکَ وَجَّهْتُ وَجْهِی وَ عَلَیْکَ خَلَّفْتُ أَهْلِی وَ مَالِی وَ مَا خَوَّلْتَنِی وَ قَدْ وَثِقْتُ بِکَ فَلا تُخَیِّبْنِی یَا مَنْ لا یُخَیِّبُ مَنْ أَرَادَهُ وَ لا یُضَیِّعُ مَنْ حَفِظَهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ احْفَظْنِی فِیمَا غِبْتُ عَنْهُ وَ لا تَکِلْنِی إِلَى نَفْسِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

خداى رویم را متوجه تو کردم،و در حفظ تو قرار دادم خاندان و مالم،و آنچه که به من عطا فرمودى را من به تو اطمینان کردم،پس مرا محرومم نکن ،اى که محرومم نمى‏ کند کسى‏که او را اراده کرده است،و ضایع‏ نمى‏کند هرکه را او محافظت نماید،خدایا بر محمّد و خاندانش درود فرست،و مرا در آنچه از آن غایبم محافظت فرما،و مرا به خویشتن وامگذار اى مهربان‏ترین مهربانان.

سپس سوره توحید را یازده مرتبه بخوان، و سوره قدر و آیه الکرسى و سوره ‏هاى(فلق) و (ناس) را قرائت‏ کن،پس با دست خود همه بدنت را مسح کن،و به هرچه میّسر باشد صدقه بده و بگو:
اللَّهُمَّ إِنِّی اشْتَرَیْتُ بِهَذِهِ الصَّدَقَهِ سَلامَتِی وَ سَلامَهَ سَفَرِی وَ مَا مَعِی اللَّهُمَّ احْفَظْنِی وَ احْفَظْ مَا مَعِیَ وَ سَلِّمْنِی وَ سَلِّمْ مَا مَعِیَ وَ بَلِّغْنِی وَ بَلِّغْ مَا مَعِیَ بِبَلاغِکَ الْحَسَنِ الْجَمِیلِ.

خدایا من با این صدقه سلامت خود، و سفرم، و آنچه با من است را خریدم. خدایا مرا و آنچه با من است حفظ کن،مرا و آنچه با من است سالم بدار، و برسان مرا و آنچه با من است به رساندن‏ نیکوى زیبایت .

بعد از آن این آیات شریفه سوره قصص را بخوان (البته ترجیحاً با داشتن عصایی از درخت بادام) : « و لمّا توجّه تلقأ مدیین » تا « و اللّه على ما نقول وکیل »

و بعد از آن این جملات را بگو (ترجیحاً هنگام برداشتن خاک کربلا) :
اللَّهُمَّ هَذِهِ طِینَهُ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَلِیِّکَ وَ ابْنِ وَلِیِّکَ اتَّخَذْتُهَا حِرْزا لِمَا أَخَافُ وَ مَا لا أَخَافُ

خدایا این تربت قبر حسین(درود بر او باد)ولىّ تو و پسر ولىّ تو است،که آن را پناهگاه خود از آنچه مى‏ترسم و نمى‏ترسم قرار دادم.
ذکری مجرب برای حفظ سلامتی در سفر و در امان خدا بودن

هر که در سفر و حضر روزی 161 بار بخواند حق تعالی سفر او را سلامت دارد و هیچ نکبتی به او روی نکند و از دزدان و راه زنان و درنده نگاه دارد و اگر بیمار بخواند صحت یابد.
یا سَلامُ تَسَلَّمتَ بِاالسَّلامِ وَ السَّلامُ فی سَلامُ سَلامِکَ یا سَلامَ

دعای امام موسی کاظم علیه السلام هنگام عزم سفر

در المحاسن از امام موسی کاظم علیه السلام نقل کرده اند که فرمودند هر گاه کسی از شما عزم سفر داشت پای خویش را بر روی در خانه خود قرار داده و می گوید :
بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ آمَنْتُ‏ بِاللَّهِ‏ تَوَکَّلْتُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ ما شاءَ اللَّهُ‏ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ

سپس روی به سمتی که می خواهد سفرکند کرده و سه بار سوره حمد را خوانده و به طرف مقابل سپس به طرف راست خود و بعد به طرف چپ خودد می دمد و نیز آیه الکرسی را به این ترتیب سه بار می خواند و پس از آن می گوید :
اللَّهُمَّ احْفَظْنِی وَ احْفَظْ مَا مَعِی وَ سَلِّمْنِی وَ سَلِّمْ مَا مَعِی وَ بَلِّغْنِی وَ بَلِّغْ‏ مَا مَعِی‏ بِبَلَاغِکَ الْحَسَنِ‏ الْجَمِیل

پس هر کس چنین کند خود و هر کس با او همراه است تا زمانیکه از سفر بازگردند در
حفظ خدای تعالی باشند.


دعا برای دفع بلا از مسافر

شخص مسافر این اسماء را در نزد خود نگه دارد سالم و غانم به وطن برگردد.
بطوشیّا جبّارا ملوثیّا قهارا کهفا مقتدرا حیا قیوما

دعا و توسل به حضرت امام رضا ( ع ) جهت سلامتی در سفرها

علامه المفضال محدث قمی نقل نموده به جهت سلامتی در سفرها و دریاها بنا بر حکایت معروف ابی الوفای شیرازی که رسول خدا را در خواب دید و دستور داد در خصوص توسل جستن دوستان به اهل بیت طاهرینش و امام هشتم که به ضامن الغربا مشهور است این دعا را بخوانند :

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا إِلَّا مَا سَلَّمْتَنِی بِهِ فِی جَمِیعِ أَسْفَارِی فِی الْبَرَارِی وَ الْبِحَارِ وَ الْجِبَالِ وَ الْقِفَارِ وَ الْأَوْدِیَهِ وَ الْغِیَاضِ مِنْ جَمِیعِ مَا أَخَافُهُ وَ أَحْذَرُهُ إِنَّکَ رَءُوفُ رَحِیمٌ

نماز هنگام سفر

به هنگام رفتن از خانه برای مسافرت، دو رکعت نماز بخواند. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله)فرمود: بهترین چیزی که انسان مسافر برای اهل و عیال خود باقی می گذارد آن است که به هنگام خروج از خانه، دو رکعت نماز بخواند و برای آنها دعا کند، که حتما خداوند دعای او را مستجاب می کند.

دعایی که آن حضرت توصیه کرده اند بعد از آن نماز خوانده می شود، چنین است:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ ذُرِّیَّتِی وَ دُنْیَایَ وَ آخِرَتِی وَ أَمَانَتِی وَ خَاتِمَهَ عَمَلِی

خدایا، من خودم و عیالم و مال و فرزندان و دنیا و آخرت و عاقبت امرم را به تو می سپارم (و تو از آن ها مواظبت و نگهداری بفرما

در کتاب، عوارف المعارف روایت شده است: چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله)از صفر مراجعت می فرمود، ابتدا داخل مسجد می شد و دو رکعت نماز می خواند، سپس به خانه تشریف می برد.

قطب راوندی در لب اللباب روایت کرده که: رسول خدا (صلی الله علیه و آله)از منزلی به منزل دیگر هرگز کوچ نمی کرد، مگر آنکه در آن دو رکعت نماز می خواند و می فرمود تا برایم به نماز خواندن گواهی دهد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: