۰

ریزش ۱۵ هزار تومانی دلار ظرف دو هفته

فراز و فرود‌های ارزی پیام روشنی از ریسک بسیار بالا در بازار ارز است. به گونه‌ای که در هفته‌های گذشته افراد کم تجربه راهی این بازار شدند و بدون اطلاع و آگاهی از فضای هیجانی بازار، به خرید دلار با نرخ‌های بسیار بالا اقدام کردند و حالا با زیان قابل توجهی مواجه شده اند.
کد خبر: ۲۷۷۷۰۴
۱۶:۰۲ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، حدود دو هفته قبل بهای دلار آمریکا در بازار غیررسمی با وجود حجم معاملاتی اندک، به بالای ۶۰ هزار تومان رسید؛ رکوردی تاریخی که نشان داد بازار در فاز هیجان قرار گرفته و در این فضا هرگونه خرید ارز، به زیان هنگفت در چشم اندازی کوتاه منجر خواهد شد.

اتفاقی که بالاخره افتاد و نرخ دلار با ریزش به کانال‌های پایین تر، موجی از نگرانی را برای خریداران دلار که با هدف کسب سود، راهی بازار هیجانی ارز شده بودند، رقم زد. به گونه‌ای که در معاملات امروز نیز این مسیر کاهشی برای دلار طی شده و در لحظه انتشار این گزارش، نرخ دلار آمریکا در تابلوی صرافی‌های مجاز (خرید ارز با ارائه کارت ملی و کارت بانکی) به کانال ۴۲ هزار تومان رسیده است؛ نرخی که هشتم اسفندماه به بالای ۵۲ هزار تومان نیز رسیده بود و بسیاری با هدف کسب سود و با در دست داشتن کارت ملی، در صف خرید دلار صرافی‌ها بودند، اما غافل از اینکه چند روز بعد، با زیان حدود ۵۰ میلیون تومانی مواجه شده اند. درست است؛ این حکایت ورود شتاب زده به بازار پرریسک ارز است که در گذشته هم بسیاری را نقره داغ کرده بود. به عنوان نمونه مهرماه سال ۱۳۹۷ زمانی که دلار به یکباره تا مرز ۲۰ هزار تومان پیش رفته بود، به فاصله چند هفته تا مرز ۱۰ هزار تومان سقوط کرد. ریزشی که بسیاری از خریداران را شوک عمیقی فرو برد. حال این فرآیند پرریسک در روز‌های اخیر نیز با شدت بیشتری رقم خورده است. همچنین نرخ دلار امروز در مرکز مبادله ایران با کاهش نسبت به روز قبل، به رقم ۴۰۵۹۰ تومان رسیده است.


این در شرایطی است که اخبار مثبت بین المللی نیز در کنار اقدامات موثر بانک مرکزی، سرعت کاهشی شدن نرخ ارز را بیشتر کرد. به گونه‌ای که انتشار اخباری در خصوص از سرگیری روابط ایران و عربستان روند کاهشی تازه‌ای را در بازار ارز آغاز کرد. مسیری که دلار را ساعت به ساعت کاهشی کرد و با دور شدن از قله ۶۰ هزار تومانی، به میانه کانال ۴۰ هزار تومان رساند؛ به عبارت دیگر ریزش ۱۵ هزار تومانی دلار در بازار آزاد ظرف دو هفته؛ هرچند باید اشاره کرد که حجم معاملات و دادوستدها در این بازار نسبت به معاملات رسمی در مرکز مبادله ایران بسیار اندک است، اما تاثیرات روانی بر بازارهای مختلف دارد و در نتیجه کنترل قیمت ها در بازار غیررسمی ارز در دستور کار سیاست گذار ارزی است.

یحیی آل‌اسحاق؛ رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز در خصوص تاثیر مثبت از سرگیری روابط تهران-ریاض در گفتگویی با تاکید براینکه درباره آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در عراق مذاکرات خوبی صورت گرفته و همچنان در حال مذاکره هستیم، اظهار کرد: میزان مطالبات ایران از عراق متغیر است، اما بین ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده که با توجه به توافق ایران و عربستان و اتفاقات مثبت دیگر در منطقه؛ بخش زیادی از این مطالبات را به زودی دریافت خواهیم کرد.

جمعه شب نیز مجیدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در توئیتی اعلام کرد: "هرچه دلار ذخیره کردید به بازار بریزید، یکی از توافقات پکن سرازیر شدن درهم از طرف امارات است و از یکشنبه کلید خواهد خورد. "

این سخنان از زبان روسای اتاق ایران و عراق و ایران و چین نشان از تصمیمات مهم و اثرگذار بر چرخه عرضه ارز در بازار دارد؛ به گونه‌ای که مشاهدات میدانی دو روز اخیر در بازار ارز بیان گر خروج خریداران هیجانی از کف بازار و ورود فروشندگان ارز به بازار است. تا جاییکه امروز در بازار ارز تهران، دلالان میدان فردوسی فقط قیمت خرید و فروش ارز اعلام می‌کنند و هنگامی به یکی از ان‌ها گفته می‌شود که ۱۰ هزار دلار اسکناس خریدارم، با پاسخ منفی دلالان مواجه می‌شود و یا در سمت فروش نیز، دلالان خریدار ارز نیستند، زیرا به گفته یکی از همین دلالان، بازار بسیار پرریسک است و هر زمان ممکن است با اقدامی از سوی بازارساز، ریزش نرخ ارز تشدید شود. حتی یکی از افراد حاضر در بازار غیررسمی ارز گفت: دلار به قیمت ۴۰ هزار تومان هم خریداری ندارد و به زودی قیمت ارز با کاهش شدیدی مواجه خواهد شد.

برآیند این رفت و آمد‌های لفظی میان دلالان و معامله گران در کف بازار دو نکته مهم دارد و آن کاهش انتظارات تورمی و همچنین نبود خریدار واقعی و در عوض حضور فروشنده‌های بسیار در بازار ارز است. هرچند آن دسته از خریداران و متقاضیان ارز نیز در این روز‌ها به راحتی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را در سرفصل‌های مختلف از صرافی‌های بانکی و همچنین با ارائه کارت ملی تا سقف ۵ هزار یورو از تمامی صرافی‌های سراسر کشور دریافت کنند.

مسلما فراز و فرود‌های ارزی در این سال ها، پیام روشنی از ریسک بسیار بالا در بازار ارز است. به گونه‌ای که در هفته‌های گذشته افراد کم تجربه راهی این بازار شدند و بدون اطلاع و آگاهی از فضای هیجانی حاکم بر بازار، به خرید دلار با نرخ‌های بسیار بالا اقدام کردند و حالا با زیان قابل توجهی مواجه شده اند؛ بنابراین این نوسان زیاد می‌تواند درس عبرتی باشد برای افراد کم تجربه‌ای که تحت تاثیرات اخبار و هیجانات قرار می‌گیرند و ظرف چند هفته، ارزش دارایی خود را به جای حفظ آن، کاهش هم می‌دهند. این در شرایطی است که پیش بینی می شود در هفته های آتی گشایش های ارزی جدیدی از طریق صرافی های کشورهای همسایه حاصل شود که می تواند به تداوم کاهش نرخ ارز کمک کند. دبیرکل کانون صرافان نیز در این باره گفته است: با اخبار خوب بازرسان اژانس و توافق ایران‌ و‌عربستان و‌ همینطور دست نگهداشتن هموطنان از خرید ارز و فروشنده شدن بسیاری از دارندگان ارز و پیشی گرفتن عرضه از تفاضا کاهش تا کانال ۳۰هزارتومن بسیار محتمل خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: