۰

مقامات جهان اسلام اقدامات طالبان را محکوم کردند

مقامات و روسای سازمان‌های بین‌المللی که در مقر سازمان ملل در نیویورک در کنفرانس یک روزه «زنان در اسلام» به مناسبت روز جهانی زنان سخنرانی کردند، از رسانه‌های غربی خواستند که به پوشش کلیشه‌های منفی درمورد زنان مسلمان پایان دهند.
کد خبر: ۲۷۷۶۵۴
۱۱:۲۴ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، مقامات و روسای سازمان‌های بین‌المللی که در مقر سازمان ملل در نیویورک در کنفرانس یک روزه «زنان در اسلام» به مناسبت روز جهانی زنان سخنرانی کردند، از رسانه‌های غربی خواستند که به پوشش کلیشه‌های منفی درمورد زنان مسلمان پایان دهند.


سازمان همکاری اسلامی در این کنفرانس بار دیگر تاکید کرد که حقوق زنان با حقوق اسلامی برابر است و از طالبان خواست تا به وعده‌های خود برای احترام به حقوق زنان عمل کرده و تصمیم خود را مبنی بر ممنوعیت زنان از تحصیل لغو کنند.

«بلاول بوتو زرداری»، وزیر امور خارجه پاکستان، گفت: «رشته مشترک در کنفرانس امروز، وضعیت ناگوار افغانستان است و همه ناخرسندی و ناامیدی خود را از این که زنان در افغانستان نه تنها از حقوق خود محروم شده‌اند، بلکه دولت موقت هنوز به وعده‌های خود مبنی بر اجازه دسترسی به آموزش زنان عمل نکرده است، ابراز کردند».

وی با اشاره به اینکه طالبان از اسلام به عنوان توجیهی برای رفتار خود با زنان استفاده می‌کنند، افزود که همه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی موافق هستند که رفتار طالبان به اسلام مرتبط نیست. این اقدامات با مفهوم اسلام بیگانه است و اولین کلمه قرآن کریم «بخوان» است و ما همچنان بر این موضوع تاکید داریم.

همچنین «مروان علی نعمان الدوبهانی»، معاون نماینده دائم یمن در سازمان ملل، از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا این گونه اقدامات طالبان را که «هیچ ارتباطی با اسلام ندارد»، محکوم کنند.

«لرد احمد»، وزیر دولت انگلیس در امور خاورمیانه، شمال آفریقا، جنوب آسیا و سازمان ملل در امور خارجه، دفتر مشترک‌المنافع و توسعه، در این کنفرانس گفت که «زمانی که زنان در مرکز پیشرفت باشند، جوامع شکوفا می‌شوند و ملت‌ها پیشرفت می‌کنند».

وی از «چالش‌های ناگفته» زنان و دختران در سراسر جهان ابراز تاسف کرد و محرومیت آنها از فضاهای سیاسی، اقتصادی، آموزشی و اجتماعی را «خشونت» توصیف کرد.

لرد احمد از همه کشورها خواست تا از طالبان بخواهند حقوق زنان را به آنها اعطا کنند و از طالبان بپرسند: « چه کار می‌کنید؟ این اسلام نیست».

«نوره الکعبی»، وزیر فرهنگ و جوانان امارات، گفت که بسیاری از زنان و دختران در سراسر جهان مورد تبعیض قرار می‌گیرند، تصمیماتی برای آنها گرفته می‌شود و صرفا به دلیل زن بودن به طور سیستماتیک کنار گذاشته می‌شوند.

وی افزود: «این موضوعی نیست که فقط مربوط به یک منطقه، نژاد یا مذهب باشد. این یک اپیدمی جهانی است. با این حال تبعیض جنسیتی که زنان مسلمان را هدف قرار می‌دهد، با تحریف، ارائه و درک نادرست از دین آنها تشدید می‌شود».

الکعبی افراط گرایی و اسلام‌هراسی را دو روی یک سکه دانست و خاطرنشان کرد: «افراط گرایی اسلام را وسیله‌ای برای توجیه اعمال تبعیض‌آمیز و سیاست‌های زن ستیزانه علیه زنان و دختران نشان می‌دهد. اسلام‌هراسی نیز تلاش می‌کند موقعیت زنان را تحقیر کند».

وی نقض حقوق زنان و دختران افغان توسط طالبان را محکوم کرد و از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا هرگونه تلاش برای مشروعیت بخشیدن به تحریف اسلام را که برای توجیه تبعیض سیستماتیک استفاده می‌شود، رد کنند.

«می جاسم محمد البغلی»، وزیر امور اجتماعی، امور بانوان و کودکان کویت نیز خواستار تلاش برای مبارزه با کلیشه‌های مرتبط با زنان مسلمان شد.

«وفا بنی مصطفی»، وزیر توسعه اجتماعی اردن، گفت که کشورش که میزبان دومین جمعیت پناهنده در جهان است و اهمیت ویژه‌ای برای پناهندگان زن قائل است و «زندگی شرافتمندانه را بر اساس پیام‌های انسان‌گرایانه اسلام و ارزش‌های اخلاقی همه مردم اردن» برای آنها تضمین می‌کند.

«امل حمد»، وزیر امور زنان فلسطین، روش‌هایی که رژیم صهیونیستی توسط آن زنان فلسطینی را قربانی می‌کند، تشریح کرد و بر تلاش‌های مقامات فلسطینی برای مقابله با تبعیض جنسیتی از جمله مستقل شدن زنان از لحاظ مالی، تاکید کرد.

«محمد الحسن»، نماینده دائم عمان در سازمان ملل، گفت که علیرغم تلاش‌های کمپین‌های اسلام‌هراسی، پیام اسلام همچنان پیام توحید ابدی است که کرامت همه انسان‌ها را، چه مرد و چه زن، حفظ می‌کند. وی از همه کشورها خواست تا برای حمایت از حقوق زنان به ویژه زنان افغان با یکدیگر همکاری کنند.

گفتنی است روز ۸ مارس، همزمان با روز جهانی زنان، کنفرانسی با عنوان «زنان در اسلام: شناخت حقوق و هویت زنان در جهان اسلام» در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد. ریاست این کنفرانس را «بلاول بوتو زرداری»، وزیر امور خارجه پاکستان، بر عهده داشت.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: