۰

بیانیه سه کشور اروپایی درباره توافق ایران و آژانس

سرانجام سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، چند روز پیش از برگزاری نشست شورای حکام و گمانه زنی‌ها پیرامون صدور قطعنامه علیه ایران، تاثیر خود را روی رابطه ایران و آژانس گذاشت و قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه تهران صادر نشد؛ مساله‌ای که امید‌ها برای زنده ماندن برجام را همچنان حفظ کرده است.
کد خبر: ۲۷۷۶۳۶
۱۲:۳۷ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، سرانجام سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، چند روز پیش از برگزاری نشست شورای حکام و گمانه زنی‌ها پیرامون صدور قطعنامه علیه ایران، تاثیر خود را روی رابطه ایران و آژانس گذاشت و قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه تهران صادر نشد؛ مساله‌ای که امید‌ها برای زنده ماندن برجام را همچنان حفظ کرده است.

عصر روز چهارشنبه، جلسات مربوط به ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون صدور قطعنامه علیه ایران پایان یافت.
غرب با محوریت سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان امیدوار بود، با مانور درباره گزارش تحریک آمیز و ادعایی نشریه آمریکایی بلومبرگ، مبنی بر کشف ذرات نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی در ایران، قطعنامه جدیدی را در این نشست علیه تهران صادر کند؛ اما در آستانه برگزاری اجلاس، اختلافاتی در اردوگاه طرف‌های غربی گزارش و قرار شد که تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه پس از سفر مدیرکل آژانس به ایران صورت گیرد.

بیانیه‌ مشترکی که در پی سفر دو روزه مدیرکل آژانس به تهران برای رفع‌ورجوع مسائل پادمانی منتشر شد، محاسبات غرب را برای جوسازی علیه ایران برهم زد و در واقع صحنه نشست شورای حکام را بر خلاف انتظار آن‌ها پیش‌ برد.

رافائل گروسی در افتتاحیه نشست شورای حکام از توافقات به دست آمده با ایران ابراز خرسندی کرد و گفت، بی‌صبرانه منتظر برگزاری جلسات فنی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی است.

وی با اشاره به دیدار با مقامات ارشد ایران افزود: «در این نشست‌های سطح بالا، اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌ها در راستای سرعت بخشیدن به حل مسائل پادمان باقی‌ مانده مورد بررسی قرار گرفت. هر دو طرف اذعان دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافقات گسترده‌تر بین دولت‌های عضو هموار کند.»

مدیرکل آژانس با مروری بر توافقات به دست آمده گفت که ایران داوطلبانه با اجازه دادن به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی آزمایی بیشتر که برای آژانس در انجام مأموریتش ضروری است موافقت کرده است. وی با اشاره به اهمیت این مساله و اینکه تیم فنی آژانس به زودی راهی تهران می‌شود بیان داشت: کار مهمی در پیش داریم.

بیانیه تروئیکا درباره توافق ایران و آژانس

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکا با صدور بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام، خواستار اجرای سریع و کامل توافقات صورت گرفته میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حل‌وفصل مسائل پادمانی شدند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن روز چهارشنبه در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، آمده است: «ما متوجه هستیم که در پی گفتگو‌های صورت گرفته میان مدیرکل آژانس و معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و اینکه با توجه به تلاش‌های مدیرکل، بیانیه مشترکی در چهارم مارس مورد توافق قرار گرفت که در آن ایران داوطلبانه موافقت کرد تا به آژانس اجازه دهد که راستی‌آزمایی و نظارت بیشتری را صورت دهد. همچنین متذکر می‌شویم که مدیرکل آژانس در گزارش GOV/۲۰۲۳/۸ خود اعلام کرد که ایران با افزایش دفعات و شدت فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس موافقت کرده است.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما ایران را برای اجرای سریع و کامل اقدامات توافق شده با توجه به اهمیت ادامه و تشدید برنامه هسته‌ای‌اش پاسخگو خواهیم دانست. این اقدامات ایران را از تعهدات سال ۲۰۱۵ خود دورتر کرده است.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد، چنانچه مقتضی باشد، فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن در نشست فنی که بزودی در تهران برگزار می‌شود، بین دو طرف مورد توافق قرار می‌گیرد.

در ادامه بیانیه تروئیکا به سلسله اقدامات صورت گرفته در چارچوب تدابیر جبرانی ایران ذیل برجام و ادعای کشف ذرات اتمی با غنای بالای ۸۰ درصد اشاره و ادعا شده است: «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی سازی تا این حد در ایران وجود ندارد. این گام، همراه با برنامه هسته‌ای گسترده‌تر ایران، این کشور را به طور خطرناکی به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند. این وضعیت همچنین استدلال‌های ایران را که برنامه هسته‌ای این کشور فقط برای اهداف صلح آمیز است، تضعیف می‌کند و ما از مدیرکل برای ادامه گزارش منظم و کامل درباره این موضوع حمایت می‌کنیم.»

عصبانیت اسرائیل از عدم صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام

تارنمای آکسیوس، روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام ارشد صهیونیستی نوشت، مذاکرات آمریکا و اسرائیل در مورد ایران در این هفته مثبت بود و نشان داد که دو کشور از دیدگاه بسیار نزدیک‌تر به این موضوع نگاه می‌کنند.

این رسانه آمریکایی - صهیونیستی در این مطلب به روایت خبرنگارش از تل آویو نوشت: مذاکرات در کاخ سفید، که از زمان روی کار آمدن کابینه جدید اسرائیل اولین بار در نوع خود بود، در میان نگرانی های فزاینده در مورد پیشرفت بی سابقه برنامه هسته ای ایران انجام شد.

هیات رژیم صهیونیستی به رهبری ران درمر، وزیر امور استراتژیک و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی، مقامات ارشد وزارت خارجه، وزارت جنگ و جامعه اطلاعاتی اسرائیل در این جلسه شرکت کردند.

کاخ سفید اعلام کرد که تیم آمریکا به رهبری جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و هیات اسرائیلی با نگرانی قابل توجهی پیشرفت ها در برنامه هسته ای ایران را بررسی کردند.

کاخ سفید افزود: تیم های دو کشور در مورد تقویت مشارکت امنیتی بین رژیم صهیونیستی و آمریکا گفت‌وگو کردند و متعهد شدند که هماهنگی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و بازدارندگی بیشتر در مقابل فعالیت های منطقه ای بدخواهانه ایران را تقویت کنند.

این مقامات همچنین در مورد رزمایش های نظامی اخیر اسرائیل و آمریکا گفت‌وگو کردند.

آکسیوس با تکرار لفاظی های رژیم صهیونیستی مدعی شد، مقامات این رژیم گفته‌اند این رزمایش ها بر تمرین حمله نظامی احتمالی متمرکز بودند.

این رسانه به نقل از یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی که در این گفت‌وگوها حضور داشت، نوشت: رایزنی‌ها درباره ایران بسیار خوب بودند. رایزنی‌ها در سطح بالایی از گشودگی قرار داشتند.

یک مقام دیگر اسرائیلی نیز گفت که این رایزنی‌ها نشان‌دهنده این بود که تل آویو و واشنگتن بیشتر از گذشته در خصوص ایران هم‌ جهت هستند.

این مقام صهیونیستی مدعی شد: توافق هسته‌ای در دستور کار نیست و ایرانی‌ها در حال کمک به روسیه در اوکراین هستند. وارد دنیایی جدید و فضایی متفاوت شده‌ایم و از دیدگاه نزدیکتری به موضوع نگاه می‌کنیم.

این مقام صهونیستی با جدی خواندن گفت‌وگوها افزود: رایزنی‌های جدی در خصوص ایران صورت گرفت و صرفا دیداری تشریفاتی نبود.

مقامات صهیونیست گفته اند که این رژیم از اینکه آمریکا از پیشنهاد فرانسه، آلمان و انگلیسی برای صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در اوایل هفته جاری حمایت نکرد، ناامید و ناراضی است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بار دیگر بر دیپلماسی در قبال برنامه هسته ای ایران تاکید کرد و گفت: انتظار داریم ایران به تعهدات خود در بیانیه مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا: ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست

جامعه اطلاعاتی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گزارش سالانه خود را که به ارزیابی تهدیدهای امنیتی پیش روی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ میلادی می‌پردازد، منتشر کرده است .

در گزارش ضد ایرانی جامعه اطلاعاتی آمریکا اذعان شده است: ایران در حال حاضر فعالیت های کلیدی توسعه تسلیحات هسته ای را که برای تولید یک سلاح هسته ای قابل آزمایش لازم است، انجام نمی دهد.

در این گزارش ضد ایرانی آمده شده است: از زمان ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایران در نوامبر ۲۰۲۰، تهران به گسترش برنامه هسته ای خود سرعت بخشیده و اعلام کرده است که دیگر محدود به ضوابط برجام نیست و فعالیت های تحقیق و توسعه ای را انجام داده است که در صورت تصمیم، این کشور را به تولید مواد هسته ای جهت استفاده در یک بمب هسته ای نزدیکتر می کند. اگر تحریم ها علیه تهران لغو نشوند، مقامات ایرانی احتمالا به دنبال غنی سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد خواهند بود.

جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین در گزارش خود آورده است: ایران به تهدید منافع آمریکا ادامه خواهد داد. این کشور تلاش می کند نفوذ آمریکا در خاورمیانه را از بین ببرد، نفوذ و قدرت خود را در کشورهای همسایه تقویت کند و تهدیدات علیه حکومت را به حداقل برساند. تهران سعی خواهد کرد از دیپلماسی، برنامه هسته ای در حال گسترش، نیروهای متعارف، نیابتی و شریک خود و خرید و فروش های تسلیحات نظامی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.

در بخش دیگری از گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا راجع به ایران درباره توانایی های نظامی ایران ادعا شده است که رویکرد ترکیبی ایران به جنگ‌ که استفاده از توانمندی‌های متعارف و غیرمتعارف را شامل می‌شود، تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه در آینده پیش روی خواهد بود.

در این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی ایران احتمالا به دنبال دستیابی به سامانه‌های تسلیحاتی متعارف شامل جنگنده‌ های پیشرفته، هواپیماهای آموزشی، بالگرد، سامانه‌های پدافند هوایی و تانک خواهد بود. با وجود این، محدودیت‌های بودجه‌ای و کمبودهای مالی سرعت دستیابی به این هدف را کند خواهد کرد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا در این گزارش در راستای ایران هراسی آورده است: قابلیت‌های موشکی، پهپادی و دریایی ایران کماکان تهدیدی علیه آمریکا و متحدانش در منطقه خواهد بود. عملیات‌ نظامی غیرمتعارف ایران در کنار شبکه شرکا و نائبان، این کشور تهران را قادر خواهد کرد برای پیشبرد منافعش در منطقه تلاش کرده و عمق راهبردی خودش را حفظ کند.

در این گزارش ادعا شده، ایران مستقیم از طریق توانایی های موشکی و پهپادی و غیرمستقیم از طریق حمایت از حزب الله لبنان و سایر شرکای خود، همچنان تهدیدی برای اسرائیل است. ایران با حمایت از شبه‌نظامیان شیعه عراقی که تهدید اصلی برای نیروهای آمریکایی در عراق هستند، همچنان منبع بی‌ثباتی در سراسر منطقه خواهد بود.

در بخش دیگری از این گزارش درباره توانایی های سایبری ایران، آن را تهدیدی علیه منافع ایالات متحده خوانده و آورده است: تخصص و تمایل روزافزون ایران برای انجام عملیات‌ ستیزه‌جویانه سایبری، این کشور را در زمره تهدیدهای عمده علیه امنیت آمریکا و شبکه متحدانش قرار می‌دهد. رویکرد فرصت‌طلبانه ایران برای حملات سایبری صاحبان زیرساخت‌ها در ایالات متحده را در معرض حمله از سوی تهران قرار داده است. حملات سایبری اخیر علیه اسرائیل نشان می‌دهد، ایران بیشتر از گذشته به هدف قرار دادن کشورهای دارای قابلیت‌های بیشتر تمایل دارد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: