۰

تبریک شیخ الازهر به مناسبت شب نیمه شعبان و تغییر قبله

دکتر احمد طیب از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیسبوک اعلام کرد: تبریک صمیمانه ودعای خالصانه خود را به امت اسلامی. به مناسبت شب نیمه شعبان و سالروز تغییر قبله عرض می کنم.
کد خبر: ۲۷۷۶۰۱
۱۴:۰۳ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، دکتر احمد طیب، شیخ الازهر مصر شب نیمه شعبان و سالروز تغییر قبله از مسجد الاقصی به مسجد الحرام را به امت اسلامی تبریک گفت.

دکتر احمد طیب از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیسبوک اعلام کرد: تبریک صمیمانه ودعای خالصانه خود را به امت اسلامی. به مناسبت شب نیمه شعبان و سالروز تغییر قبله عرض می کنم.

شیخ الازهر ادامه داد: از خداوند متعال می خواهیم که این ملت را در روی زمین توانمند سازد، مقام و منزلتش را بالا ببرد، با قدرت و صلابت به آن عزت دهد از امنیت، آرامش، فضل و رفاه برخوردار شود.

در همین حال، احمد طیب، همبستگی کامل الازهر خود را با مسلمانان روهینگیا که یکی از اردوگاه هایشان در منطقه کاکس بازار در بنگلادش دچار آتش سوزی مهیب شده است و درنتیجه آن دو هزار نفر کشته شدند، اعلام کرد.

از سوی دیگر، دکتر علی جمعه، مفتی پیشین مصر و عضو هیئت علمای ارشد در الازهر با تبریک نیمه شعبان بر اهمیت بیت المقدس در زندگی مسلمانان تاکید کرد.

دکتر علی جمعه در صفحه فیس بوک خود نوشت: شب نیمه شعبان، شبی است که خداوند قبله را از بیت المقدس به سمت بیت الحرام در مکه مکرمه تغییر داد.اینجا بیت المقدس را برجسته می کند، گویی محور زندگی مسلمانان و آغاز و پایان زندگی آنهاست.

وی افوزد: در آیات صریح آمده است که رسول خدا(ص) مسلمانان به سمت بیت الحرام هدایت کند. ما قرآن را تلاوت می کنیم و از آیات آن عبرت می گیریم . براساس این آیات مسیر زندگی مان و برنامه روزمان را قرار می دهیم. این همان چیزی است که خدا و رسولش و مومنان را خشنود می کند.

روایت‌های مختلفی درباره تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه وجود دارد، به طوری که برخی معتقدند که این مسئله در سال دوم هجری و به نقلی در نیمه شعبان اتفاق افتاده است.

طبری در تاریخ خود با بیان حوادث سال دوم هجرت می گوید: «از حوادث این سال؛ تغییر قبله مسلمانان از شام به سوى کعبه بود و این در ماه شعبان آن سال رخ داد. گذشتگان در وقت تغییر قبله اختلاف نظرهایی دارند اما بیشتر آنان معتقدند که این تغییر در نیمه شعبان، هیجده ماه پس از هجرت بود.»

از ابن مسعود نیز روایت شده است که ردم به سوى بیت المقدس نماز می‌خواندند و چون هیجده ماه از هجرت پیامبر(ص) گذشت هنگام نماز سر به آسمان برمی‌داشت و منتظر فرمان خدا بود و سوى بیت المقدس نماز می‌خواند ولی دوست داشت که سوى کعبه نماز بخواند، لذا خداوند آیه 144 سوره بقره را نازل فرمود: «قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ»

از ابن اسحاق نیز روایت کرده‌اند که قبله در ماه شعبان، هیجده ماه پس از هجرت، تغییر یافت.

انتهای پیام

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: