۰

از حذف زنان از جامعه تا کشتار گروه های قومی و مذهبی توسط طالبان

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود ضمن تأکید بر پایان داد معافیت رهبران و اعضای گروه طالبان از مجازات، گفته است جامعه جهانی اظهارات مکرر خود را در این رابطه، با «اقدامات عملی» پیگیری کند.
کد خبر: ۲۷۷۵۲۹
۱۲:۵۳ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، سازمان عفو بین الملل از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است که با ایجاد یک «هیأت حقیقت یاب» به «معافیت» گروه طالبان از «مجازات» پایان دهد.

 در این بیانیه که روز جمعه منتشر شده است، آمده است که برای بررسی جرایم حقوق بشری در افغانستان، باید یک گروه مستقل «حقیقت یاب» تشکیل شود.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود ضمن تأکید بر پایان داد معافیت رهبران و اعضای گروه طالبان از مجازات، گفته است جامعه جهانی اظهارات مکرر خود را در این رابطه، با «اقدامات عملی» پیگیری کند.

این نهاد بین المللی می گوید که شورای امنیت سازمان ملل متحد با یک «مکانیزم تحقیقی» و با «ایجاد یک مأموریت ویژه» می تواند حقایق و شرایط مربوط به جنایات و موارد نقض حقوق بشر در افغانستان را دنبال کرده و عاملان آن را شناسایی کند.

سازمان عفو بین الملل گفته است که مکانیز تحقیق بین المللی برای بررسی جنایات ضد بشری در افغانستان، می تواند مکمل مأموریت حیاتی ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان باشد.

این نهاد در حالی خواستار ایجاد هیأت حقیقت یاب مستقل بین المللی برای بررسی نقض حقوق بشر در افغانستان شده است که ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر برای افغانستان، دومین گزارش را از وضعیت حقوق بشر در افغانستان را منتشر کرده است.

آیا بنت در این گزارش گفته است که گروه طالبان نقض حقوق بشری زنان را به یک «روال عادی» تبدیل کرده است.
نقض سیستماتیک حقوق زنان

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود به موارد نقض حقوق بشر توسط گروه طالبان در افغانستان اشاره کرده است و گفته است این موارد را در گزارش های این نهاد مستند شده است.

این سازمان در بیانیه خود گفته است که نقض سیستماتیک حقوق زنان افغانستان یکی از موارد عمده نقض حقوق بشر توسط گروه طالبان است.

در بیانیه سازمان عفو بین الملل آمده است که گروه طالبان در 18 ماه گذشته زنان را از حق آموزش، حق کار، حق سفر و بسیاری دیگر از حقوق اساسی شان محروم کرده اند و ساختارهای حمایتی از زنان همانند وزارت امور زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را از بین برده اند.

این نهاد همچنین گفته است که در زیر سلطه گروه طالبان، آمار ازدواج اجباری، ازدواج زیر سن و ازدواج زودهنگام افزایش زنان و دختران افزایش یافته است و این گروه زنان و دخترانی را که به دستورات تندروانه آنها اعتراض کرده اند، به صورت «خودسرانه دستگیر، شکنجه و ناپدید کرده اند.»

سازمان عفو بین الملل گفته است که سیاست گروه طالبان در قبال زنان، نوعی از سیستم سرکوب بر اساس جنسیت است که تمام ابعاد زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد.
تداوم کشتار گروه های قومی و مذهبی

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود، کشتار و سرکوب غیرنظامیان در مناطق شیعه نشین افغانستان و در استان پنجشیر را نیز از موارد جدی نقض حقوق بشر توسط گروه طالبان دانسته است.

در بیانیه این نهاد آمده است که تاکنون دست کم سه گزارش مستند در مورد کشتار شیعیان هزاره در افغانستان منتشر شده است، اما گروه طالبان تاکنون اقدام به تحقیق و محاکمه عاملان این کشتار انجام نداده است.

این نهاد همچنین گفته است که جنایت ضد بشری گروه طالبان در استان پنجشیر در شمال کابل نیز ادامه دارد.

در بیانیه این نهاد آمده است که آزار و اذیت مردم و بازداشت های خودسرانه در این ولایت ادامه دارد و در مواردی این گروه کسانی را به بهانه داشتن اسلحه بازداشت کرده اند که «حتی چاقو نیز با خود نداشته اند.»

سازمان عفو بین الملل گفته است که گروه طالبان در 18 ماه گذشته که بر افغانستان حاکم بوده اند، نه اراده و توانایی این را از خود نشان داده اند که نقض حقوق بشر توسط افراد خود را بررسی کند؛ به ویژه نقض حقوق بشری زنان و دختران و گروه های قومی و مذهبی.

این نهاد به همین دلیل، پیشنهاد کرده است که یک هیأت حقیقت باب مستقل بین المللی توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ایجاد شود و نقض حقوق بشر در افغانستان را به صورت مستقلانه بررسی کند.

سازمان عفو بین الملل پیشنهاد کرده است که هر مکانیزم حقیقت یابی که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشنهاد می شود، باید دارای دو ویژگی باشد؛ اول باید توانایی جمع آوری، حفظ، تجزیه و تحلیل شواهد برای عدالت بین المللی در آینده را داشته باشد و دوم باید یک مکانیز قدرتمند تحقیقی و مستندسازی ایجاد کند.

گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان بارها به اعمال سیاست «تبعیض آمیز» و «انتقامجویانه» علیه اقوام غیر پشتون افغانستان متهم شده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز قبل از اینکه توسط گروه طالبان منحل شود، خواستار ایجاد یک هیأت حقیقت یاب مستقل بین المللی برای بررسی جنایات گروه طالبان علیه اقوام افغانستان، به ویژه علیه شیعیان هزاره، شده بود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان، ریچارد بنت را به عنوان نماینده ویژه خود در امور حقوق بشر در افغانستان گماشته است و او تاکنون دوبار به این کشور سفر کرده است.

اما بسیاری از شهروندان افغانستان و فعالان حقوق بشری، از فعالیت آقای بنت رضایت ندارند و می گویند که او نتوانسته است موارد جدی نقض حقوق بشر توسط طالبان را مستندسازی و بررسی کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: