۰

بررسی وضعیت دینداری ایرانیان در قم

آقای محمدباقر صدقی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این پروژه در سال 97 کلید خورد و برخلاف آنچه جا افتاده بود، نوع دینداری و روند آن در کشور، بحرانی نیست.
کد خبر: ۲۷۷۱۵۱
۱۶:۰۱ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، معاون ارتباطات موسسه پژوهشی مبنا از همایش بررسی وضعیت دینداری ایرانیان، سوم اسفندماه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران خبر داد.

 آقای محمدباقر صدقی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این پروژه در سال 97 کلید خورد و برخلاف آنچه جا افتاده بود، نوع دینداری و روند آن در کشور، بحرانی نیست.

وی گفت: در این کنفرانس، مدیر حوزه های علمیه خواهران، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیر جامعه الزهرا، قائم مقام حوزه های علمیه و رئیس مرکز پژوهشی مبنا سخنرانی خواهند کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: «در پایش های صورت گرفته از میزان دینداری مردم به آمار جالبی دست یافتیم؛ از جمله، 88.4 درصد به بحث توکل به خدا در زندگی معتقدند». همچنین در بعد روانی 72.1 درصد به توسل به ائمه (ع) اعتقاد دارند. 86.9 درصد قران را کتاب زندگی می دانند و 75 درصد به امام زمان (عج) و ظهور اعتقاد دارند و 88.5 درصد به ایستادگی برابر ظلم معتقد هستند».

وی ادامه داد: «در مقوله مناسک دینی فردی، 79 درصد به قرائت قرآن و 77 درصد هم به زیارت قبور ائمه (ع) معتقدند ضمن آنکه 76.9 درصد هم در مناسک جمعی حضور می یابند. 67 درصد در مراسم مناجات و شبهای قدر حاضر می شوند و 48 درصد به راهپیمایی اربعین معتقد هستند».

وی ادامه داد: «بر اساس پایش های صورت گرفته، 76 درصد به نماز و روزه اعتقاد دارند و 72 درصد قوانین کشور را که برگرفته از اسلام است را رعایت می کنند».

آقای صدقی گفت: «براساس پیمایش صورت گرفته در سال 97، میزان دینداری در ایران نسبت به اول انقلاب حدود 3 درصد کاهش یافته است و میزان دینداری خانم ها از آقایان بیشتر بوده است».

در ادامه، حجت الاسلام آرش رجبی معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه های علمیه خواهران «دین ورزی معرفت بنیان»، «دین ورزی اخلاق بنیان» و «دین ورزی مناسک بنیان» را سه مدل کلان دین ورزی ذکر کرد و افزود: «دین ورزی مناسک بنیان» در جامعه شهرت بیشتری دارد و رشد مناسک در برخی افراد، نشانگر دینداری جامعه تلقی می شود درحالیکه این شاخص خیلی معتبری تلقی نمی شود و در روایات ما، «اخلاق مداری» از جمله راستگویی به عنوان شاخص های دینداری تلقی می شوند.

وی گفت: حوزه علمیه خواهران در راستای تحول مطلوب در سبک زندگی بانوان نقش کلیدی در این زمینه دارد. این نهاد حوزوی با دارابودن ظرفیت در 28 استان کشور و 500 مرکز تخصصی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی در کشور و بیش از 50 هزار طلبه فعال در حال فعالیت است.

وی خاطرنشان کرد: مطلوب حوزه های علمیه خواهران دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه زن و خانواده است تا بتواند در توسعه و تعالی خانواده ها اثرگذار باشد.

معاون حوزه های علمیه خواهران در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت دینداری در کشور گفت: امروزه، سبک دینداری تغییر کرده ولی اصل دینداری تغییری نکرده است بلکه جلوه های دیگری یافته است. شاید دینداری عمیق تر شده باشد. امروزه، کسانی که چالش های معرفتی در حوزه دین دارند را می توانیم در حوزه «دینداری» بگنجانیم.

وی درباره دینداری جوانان هم گفت: جوانان در بسیاری از ظواهر و مناسک پیشرو هستند اما نباید نماد دینداری آنان را در این حوزه های معمول ببینیم. دینداری جوانان امروز، خود را در دفاع از هنجارها و ارزش ها، وطن دوستی، ناموس پرستی و … خود را نشان می دهد. به عبارت دیگر، الزامات دینداری نسبت به گذشته دچار تحول شده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: