۰

سالروز حرکت امام حسین علیه‌السلام و یارانش از مدینه منوره به مکه

در روایات امده است که امام حسین علیه‌السلام قبل از حرکت از مدینه منوره به زیارت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و همچنین مادرش حضرت زهرا سلام‌الله علیها و برادرش امام حسن علیه‌السلام مشرف شد و پس از شکایت از اهالی آنجا، سفر خود را شبانه آغاز کرد.
کد خبر: ۲۷۷۱۴۷
۱۵:۳۲ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، ۲۸ رجب سالروز حرکت امام حسین علیه‌السلام و یارانش از مدینه منوره به مکه مکرمه و پس از آن کربلا است.

در روایات امده است که امام حسین علیه‌السلام قبل از حرکت از مدینه منوره به زیارت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و همچنین مادرش حضرت زهرا سلام‌الله علیها و برادرش امام حسن علیه‌السلام مشرف شد و پس از شکایت از اهالی آنجا، سفر خود را شبانه آغاز کرد.

مسجدالنبی (ص)

این آخرین باری بود که سیدالشهدا علیه‌السلام در زمان حیات به زیارت حرم نبوی و بقیع مشرف شد. دلیل اصلی حرکت کاروان امام حسین علیه‌السلام از مدینه به سوی مکه، خلافت یزید بعد از مرگ معاویه بود. چرا که یزید به والی مدینه نامه‌ای نوشته و تأکید کرده بود که برای او از چند شخصیت اثرگذار همچون امام حسین علیه‌السلام باید بیعت بگیرد و اگر کسی با او بیعت نکرد، محکوم به قتل است. سیدالشهدا علیه‌السلام هم که حاضر به بیعت با یزدی نبود، به والی مدینه با تلاوت آیه استرجاع «انا لله و انا الیه راجعون» فرمود: هنگامی که افرادی همچون یزید (شراب خوار و قمارباز و بی‌ایمان و ناپاک که حتی ظاهر اسلام را هم مراعات نمی‌کند) بر مسند حکومت اسلامی بنشیند، باید فاتحه اسلام را خواند.

بچه همراته جون من برگرد

پس از آن هم به امر خداوند به صورت مخفیانه از مدینه راهی مکه شدند و حدود پنج روز در مسیر بودند تا به مکه برسدند. با ورود به مکه مکرمه، کاروان حسینی حدود چهار ماه در آنجا حضور داشتند که پس از باخبر شدن یاران امام حسین علیه‌السلام از حضورش در مکه مکرمه، برخی از یاران به دیدارش رفته و با امام تجدید بیعت کردند.

همچنین وقتی که ۱۲ هزار نامه از سوی اهالی کوفه برای بیعت با امام حسین علیه‌السلام رسید، ایشان مسلم بن عقیل را به عنوان نماینده خود به کوفه فرستاد تا آنها را هدایت و برای بیعت آماده کند. اما کوفیان پیمان شکنی کردند و با وجود تلاش مسلم بن عقیل و هانی بن عروه برای جلوگیری از حضور سیدالشهدا علیه‌السلام برای حضور در کوفه، امام سوم شیعیان هشتم ذی‌الحجه به سوی کوفه حرکت کرد.

وقتی ابن زیاد، والی کوفه از حرکت امام حسین علیه‌السلام به سمت کوفه مطلع شد، لشکری به سویش فرستاد و مسیر سیدالشهدا علیه‌السلام توسط لشکر حر بن یزید بسته شد و کاروان امام حسین علیه‌السلام مجبور شد مسیر خود را تغییر و به سوی کربلا برود و پس از حضور در کربلا، بین امام حسین علیه‌السلام و یارانش با لشکر کوفه به فرماندهی عمر بن سعد در روز عاشورا جنگی رخ داد که به شهادت سیدالشهدا علیه‌السلام و یارانش و اسیری خاندان اهل بیت علیهم‌السلام منجر شد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: