۰

روایت مادر یکی از دانش‌آموزان قمی از مسمومیت

مادر یکی از دانش‌آموزان مبتلا در مدرسه پسرانه می‌گوید: «پسرم سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه در مدرسه دچار مسمومیت شده بود. چهارشنبه که به مدرسه رفتم منکر وجود گاز شدند و این موضوع را به شیطنت بچه‌ها ربط دادند. پسر من بی‌حال شده بود. اورژانس آمد، معاینه و اعلام کرد بیشتر از ترس و استرس دچار این حس شده‌اند. مدیر مدرسه گفت بچه‌ها حالشان خوب است، فقط ترسیده‌اند.»
کد خبر: ۲۷۷۱۲۰
۱۶:۲۴ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، مادر یکی از دانش‌آموزان مبتلا در مدرسه پسرانه می‌گوید: «پسرم سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه در مدرسه دچار مسمومیت شده بود. چهارشنبه که به مدرسه رفتم منکر وجود گاز شدند و این موضوع را به شیطنت بچه‌ها ربط دادند. پسر من بی‌حال شده بود. اورژانس آمد، معاینه و اعلام کرد بیشتر از ترس و استرس دچار این حس شده‌اند. مدیر مدرسه گفت بچه‌ها حالشان خوب است، فقط ترسیده‌اند.»

ماجرا به ۹ آذر ۱۴۰۱ باز می‌گردد وقتی که برای اولین‌بار در هنرستان دخترانه‌ی نور قم ۱۸ دانش‌آموز دچار مسمومیت و با اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. این اتفاق به صورت متوالی در مدارس مختلف ادامه پیدا کرد. سه‌شنبه ۲۲ آذر ماه در هنرستان نور ۵۱ نفر مسموم و راهی بیمارستان شدند، این حادثه برای دومین بار در این مدرسه اتفاق افتاد.

از صحبت‌های فرماندار قم با یکی از مسمومین که حالش بدتر بود، مشخص شد که ابتدا درد شدیدی را درپای خود حس کرده، اما بعد از یک روز با کمک گرفتن از دیگران، می‌توانست راه برود. طبق گفته‌ی دانش‌آموزان بوی گاز و علائم آن مانند قبل بود و با تنفس، پس از ایجاد سوزش در حلق و بینی و تنگی نفس، پا‌ها و در برخی موارد دست‌ها بی‌حس شده‌اند.

هنوز علت این حوادث مشخص نشده است. نکته‌ی جالب توجه اینکه تمام این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه‌ی قم اتفاق افتاده تا اعلام مورد جدید در سه‌شنبه ۲۵ بهمن که برای اولین بار در یکی از مدارس راهنمایی دو شیفته‌ی پسرانه‌ی قم، دانش‌آموزان دچار مسمومیت شدند. این حادثه آنقدر ادامه پیدا کرد که وزارت اطلاعات و وزارت بهداشت به موضوع ورود کردند تا علت را پیدا کنند.

حرف وحدیث‌ها زیاد است و نهاد‌ها هر یک به‌گونه‌ای حادثه را تشریح می‌کنند. تجمع خانواده‌ها در مقابل فرمانداری قم نشان‌دهنده‌ی نگرانی والدین نسبت به سلامت فرزندانشان و درخواست آموزش مجازی است تا شرایط به حالت نرمال باز گردد. آن‌ها خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر مسئولان نسبت به این موضوع خطیر شدند.

مادر یکی از دانش‌آموزان مبتلا در مدرسه پسرانه به «خبرآنلاین» می‌گوید: «پسرم سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه در مدرسه دچار مسمومیت شده بود. چهارشنبه که به مدرسه رفتم منکر وجود گاز شدند و این موضوع را به شیطنت بچه‌ها ربط دادند. پسر من بی‌حال شده بود. اورژانس آمد، معاینه و اعلام کرد بیشتر از ترس و استرس دچار این حس شده‌اند. مدیر مدرسه گفت بچه‌ها حالشان خوب است، فقط ترسیده‌اند.»

استشمام بوی گاز، حسی مشترک در میان دانش‌آموزان مختلف
در هنرستان نور که اولین مدرسه بود. این داستان سه بار تکرار شد. دانش‌آموزان می‌گفتند که اول بوی گاز را در نقاط مختلف احساس کرده‌اند. اول فکر کرده‌اند که مربوط به آزمایشگاه مدرسه است، اما در آنجا هیچ اتفاقی نیفتاده بود. بعدتر که این مشکل در مدارس مختلف، اما فقط در شهر قم اتفاق افتاد.

اورژانس و آتش‌نشانی هر دو به محل اعزام می‌شدند. ذاکریان، فرماندار قم در گفتگو با رکنا گفته بود: «سازمان آتش‌نشانی با توجه به دستگاه‌های گازسنجی که در اختیار دارد به مدارس اعزام شد تا بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود. علاوه بر پای کار آمدن دستگاه‌های مختلف اداری و امنیتی استان؛ رصد و پایش با دقت بیشتری در دستور کار قرار گرفت و تمام دوربین‌ها بازنگری شد تا مشخص شود آیا فرد مشکوکی وارد مدارس شده است یا خیر.»

نتیجه این بررسی‌ها هنوز به رسانه‌ها اعلام نشده است. اولیای یکی از افراد دچار مسمومیت که تمایل ندارد اسمش بیان شود به «خبرآنلاین» می‌گوید: «پسر من تعریف کرد که یک لحظه بوی ماهی گندیده سرکلاس آمد و بعد مدرسه به بچه‌ها ماسک داد که بزنند و از کلاس خارج شوند. یک‌سری از بچه‌ها حالشان بدتر بوده، به اورژانس و نیرو‌های امنیتی زنگ زدند و چند نفر از بچه‌ها را به مراکز درمانی منتقل کردند که پسر من هم جز آن‌ها بوده است.»

این مادر درباره علائم پسرش ادامه داد: «از علائم باقی بچه‌ها در جریان نیستم، اما پسرم دل درد داشت و دور ناف‌اش درد می‌کرد.»

ترس و شایعه، علت‌های بیان شده‌ی ماجرا
در هفته‌ی گذشته مدارس قم دو روز تعطیل شد تا علت حادثه مشخص شود، اما نه تنها علتی پیدا نشده است. بلکه با از سرگیری مدارس، مسمومیت‌ها مجدد روی کار آمد. تنها یک روز بعد از واقعه‌ی مدرسه‌ی پسرانه، نوری، وزیر آموزش و پرورش چهارشنبه ۲۶ بهمن با بیان اینکه شایعات علت سریالی مسمومیت بچه‌ها است، گفت: «این موضوع بیشتر تحت تأثیر شایعات است و خواهش من این است رسانه‌ها کمک کنند اثر این شایعات منفی از بین برود و دانش آموزان به مدرسه روند و تحصیل کنند. دانش آموزان سه سال از تحصیل جا ماندند و حیف است.»

او همچنین شایعه‌ی فلج شدن در اثر مسمومیت دانش‌آموزان را تکذیب کرد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز درباره‌ی علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی گفت: «جمع‌بندی این است که مسمومیت بسیار خفیف است و عارضه‌ای از شروع مسمومیت تا امروز ایجاد نشده و نگرانی در این جهت وجود ندارد.»، اما در واقعیت موضوع دیگری مشهود است. بچه‌ها به بیمارستان شهید بهشتی منتقل می‌شوند و در مواردی منجر به بستری می‌شود. مادر پسری که مسموم شده، درباره‌ی اینکه مدرسه به اولیا چه چیزی را اعلام کرده، می‌گوید: «آن‌ها گفتند اورژانس اعلام کرده که مورد خاصی نیست. بیشتر در اثر استرس و ترس بچه‌ها دچار مشکل شده‌اند. من حدود ساعت ۱۱ به دنبال پسرم به مدرسه رفتم و با معاون مدرسه صحبت کردم. گفتند که بعداز ظهر ستاد مدیریت بحران برای آن‌ها جلسه گذاشته است که ببیند آیا داستان واقعیت دارد یا خیر؟ که آخرشب مدیریت بحران اعلام کرد مدارس همچنان حضوری است و مشکلی وجود ندارد.»

یکی از بخش‌های بیمارستان شهید بهشتی، در دوران کرونا به بیماران کرونایی اختصاص یافت. در ماه‌های اخیر این بخش خالی شده بود، اما اکنون به بخش دانش‌آموزان مسموم تبدیل شده است. بهرام عین‌اللهی چهارشنبه در بیمارستان شهید بهشتی قم درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قمی اظهار کرد: «امروز در قم در بیمارستان شهید بهشتی حضور داریم و با تعدادی از افرادی که به دلیل مسمومیت از مدارس به این بیمارستان منتقل شده بودند دیدار و با پزشکان صحبت و مذاکراتی داشتیم.»

مادر یکی از مسمومین از مشاهدات خود در بیمارستان شهید بهشتی این‌طور روایت می‌کند: «من همان روز از جلوی بیمارستان شهید بهشتی عبور کردم. این بیمارستان یک بخشی داشت که برای بیماران کرونایی بود. این چند وقت که مریض‌ها کمتر شده‌اند، آن بخش بسته شد. من بعدازظهر ۲۵ بهمن، ساعت پنج و نیم که به بیمارستان شهید بهشتی رفتم ۷ الی ۸ آمبولانس جلوی در بیمارستان دیدم. پرستار‌ها می‌گفتند بچه‌هایی که بعدازظهر این اتفاق برایشان افتاده بود، آمده‌اند که عکس و آزمایش بگیرند تا ببیند علت چه بوده است. همه در اثر گاز به بیمارستان آمده‌اند. اما من متوجه نشدم دختر بودند یا پسر. پرستار‌ها که صحبت می‌کردند، می‌گفتند تعداد مریض‌ها امروز از باقی روز‌ها بیشتر بوده است. یکی از مسئولان آنجا بود و گفت ما تا الان در آزمایش بچه‌ها چیزی ندیده‌ایم و نمی‌دانیم این گاز چیست.»

هنوز هیچ مسئول یا نهادی درباره دلایل این اتفاق اظهار نظر شفافی نداده است، آخرین خبر‌ها هم نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز طی این مدت با علائمی شبیه به مسمومیت به مراکز درمانی قم مراجعه کرده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: