۱

گشتی‌های مسلح طالبان علیه ولنتاین

دراین گزارش با تیتر "گلفروش های کابل از ممنوعیت ولنتاین توسط طالبان، دلشکسته اند" آمده است:‌ "طالبان جشن گرفتن ولنتاین را ممنوع کرده است. به همین دلیل گلفروشی های کابل روز سه شنبه همزمان با ولنتاین، بی مشتری ماندند. این را خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در کابل مشاهده کردند."
کد خبر: ۲۷۷۰۷۷
۰۸:۵۵ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»،طالبان امسال جشن ولنتاین در افغانستان را ممنوع کرد. طالبان همچنین گشتی های مسلح برای ممنوعیت خرید و فروش اشیا این جشن به راه انداخت.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به روز ولنتاین در کابل در سایه ممنوعیت آن توسط طالبان پرداخت.
دراین گزارش با تیتر "گلفروش های کابل از ممنوعیت ولنتاین توسط طالبان، دلشکسته اند" آمده است:‌ "طالبان جشن گرفتن ولنتاین را ممنوع کرده است. به همین دلیل گلفروشی های کابل روز سه شنبه همزمان با ولنتاین، بی مشتری ماندند. این را خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در کابل مشاهده کردند."
دهها فروشنده گل در خیابان های پایتخت افغانستان بودند که گل های قرمز رنگ، بالن هایی به شکل قلب و عروسک های قرمز رنگ در دست داشتند اما خبری از مشتری نیست.

روی شیشه یکی از مغازه ها اطلاعیه وزارت امربه معروف و نهی از منکر "امارت اسلامی افغانستان" (طالبان) نصب شده بود که خواهان ممنوعیت و دوری از جشن گرفتن ولنتاین بود.در این اطلاعیه آمده است: "‌عید ولنتاین، اسلامی یا بخشی از فرهنگ افغانستانی نیست بلکه نماد تبلیغاتی کفار است. جشن گرفتن عید عشاق / ولنتاین اظهار همبستگی با پاپ مسیحی است".البته در گذشته هم ولنتاین به شکل گسترده در افغانستان جشن گرفته نمی شد اما برخی اهالی شهرهای بزرگ در سال های اخیر این مناسبت را جشن می گرفتند.نیروهای وزارت امربه معروف و نهی از منکر گشتی هایی در مناطق فروش گل و اشیا ولنتاین به راه انداختند تا مطمئن شوند ممنوعیت جشن گرفتن ولنتاین و فروش اشیاء این جشن،‌ اجرا می شوند. نیروهای وزارت امربه معروف را افراد مسلح همراهی می کردند.

"عمر" در حالی که کنار فروشگاه گل فروشی اش ایستاده، گلبرگ های پلاسیده گل ها را بر می دارد اما همچنان امیدوار است گل ها را بفروشد. او گفت:‌ همانطور که می بینید مشتری نداریم. وضعیت خیلی بد است.

وی ادامه داد:‌ در گذشته خیلی مشتری داشتیم. گل می خریدند... اما وضعیت اقتصادی فعلی اهالی شهر، به آنها اجازه نمی دهد گل بخرند. البته خرید گل هم ممنوع است.همکارش فیاز هم گفت: امارات اسلامی {طالبان} به ملت اجازه نمی دهد ولنتاین را جشن بگیرند به همین دلیل تعداد کمتری مشتری داریم.
خبرگزاری فرانسه نوشت امکان ارتباط با وزارت امربه معروف طالبان ممکن نشد.

طالبان دو سال قبل توانست حکومت افغانستان را به دست بگیرد. مقامات این گروه وعده داده بودند به هنگام بازگشت به قدرت نرمش و انعطاف پذیری داشته باشند اما طالبان به تفسیر سختگیرانه از اسلام پرداختند.
طالبان محدودیت های گسترده ای علیه زنان و دختران اعمال کرده اند. از جمله اینکه دبیرستان های دخترانه را تعطیل کردند و مانع از رفتن دختران و زنان به دانشگاه ها شدند . طالبان همچنین کار کردن زنان و دختران در ادارات دولتی و موسسات خصوصی ممنوع کردند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در منطقه گلفروش های کابل دو خانم و آقا را دید که با احتیاط گل خریدند و هنگامی که گشتی وزارت امربه معروف طالبان را دیدند به سرعت محل را ترک کردند.
زهرا، جوان 30 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ "با عشق ازدواج کردم ... هر سال این روز را جشن می گیریم ... اما اکنون وضعیت تغییر کرده است و نمی توانیم مثل سال های قبل آن را جشن بگیریم. اما در خانه آن را جشن می گیریم".

سایت خبری "آمو" افغانستان هم در گزارشی نوشت‌:
در اوج محدودیت های طالبانی شماری از شهروندان افغانستان روز عاشقان (ولنتاین) را جشن گرفتند و با کسانی که دوست شان دارند، ابراز عشق و محبت کردند.اما طالبان تجلیل از این روز را حرام دانسته اند و خرید گل و هدیه را منع کرده‌اند و نیز تدابیر امنیتی را در کابل روی دست گرفتند.
اداره امر به معروف طالبان یک روز پیش از ولنتاین به دکان‌داران هشدار داده بود که به این مناسبت به جوانان گل نفروشند. طالبان این روز را فرهنگ غرب می‌دانند و افرادی که این روز را جشن می‌گیرند از سوی طالبان گنهکار دانسته می‌شوند.

"حسنیه" از دخترانی است که برای خرید گل به بازار گلفروشی شهرنو در کابل آمده است. او می‌گوید که یکی از افراد امر به معروف و نهی از طالبان به گلفروش اجاره نداد تا به من دسته گل بفروشد.
این دختر جوان درحالی که بغض گلویش را گرفته است گفت: «اسلام دین محبت است، دین عشق و صمیمیت است. خداوند دنیا را آفرید و بنای دنیا، انسانیت و عشق را بنا نهاد. من نمی‌دانم که چرا نمی‌توانیم دوست داشته باشیم و اجازه خرید دسته گل را نداریم این چگونه زندگی است که ما سپری می‌کنیم؟»

عزیز به بازار گلفروشی شهرنو آمده تا برای همسرش گل بخرد، اما اجازه خرید گل را نیافته است.
او که سخت اندوهگین است می‌گوید که هشت سال از ازدواجش می گذرد و او هرسال در این روز برای همسرش گل خریده اما امسال طالبان به او اجازه نداده اند گل بخرد.
عزیز گفت: «من نمی‌دانم، چرا دوست داشتن حرام است. اگر همسرت را با دسته گلی خوشحال کنی بدی اش در کجاست؟ متاسفانه در جامعه ما محبت جایش را به نفرت داده است. امروز واقعا دلم شکست حتی اجازه خرید یک دسته گل را نیافتم.»

نرگس مادر شش کودک از باشندگان (اهالی) کارته (منطقه) چهار کابل است، می گوید به دو بازار گل فروشی در «کارته ۴ و کوچه گل فروشی» در کابل رفت، اما دکان‌داران به او گل نفروختند. نرگس می گوید می خواست به همسرش گل ببرد و و تجدید پیمان کند، هیچ دکانداری حاضر نشد برای او گل بفروشد.
نرگس گفت «گل‌فروشی های کارته ۴ رفتم دکان داران گفتند نمیشه، طالبان گفتند امروز به کسی گل نفروشید، کوچه گل‌فروشی رفتم، آنجا هم گفتند اجازه نیست، امروز نمیشه گل بفروشیم به شما، هر چی گفتم یک شاخه برم بفروشید، قبول نکردند، دست خالی پس خانه رفتم.»
کوچه های که یک و نیم سال پیش در این روز جنب و جوش زیادی داشتند، اکنون سرد و خالی اند. این کوچه ها در روز ولنتاین پر از جوانانی بودند که برای همسر،نامزد، دوست و مادر و پدر های شان گل و هدیه می خریدند اکنون گاه گاهی کسی را می بینید که از این کوچه ها عبور کند و یا به دکان های گل فروشی سربزند. گل فروشان برعکس گل های شان چهره های خسته و اندوهگینی دارند.
گل‌فروشان در نقاط مختلف شهر کابل می‌گویند که پس از سقوط جمهوریت و بازگشت طالبان در افغانستان بازار گل‌فروشی در کابل رونق خود را از دست داده است و مردم توانایی و انگیزه خرید گل را ندارند. گل‌فروش ‌های کابل دلیل دل سردی جوانان را محدودیتهای طالبان می‌دانند.

علی یکی از گل‌فروشان ساحه (میدان) پل سرخ کابل است که از سال‌ها بدین سو دکان گل‌فروشی دارد.
او می‌گوید که قبل از حاکمیت طالبان در روز ولنتاین مردم دسته دسته برای خرید گل می‌آمدند اما این دومین سال است که شمار انگشت شماری برای خرید گل دل خوش می‌کنند آن هم به گونه پنهانی.
علی تاکید کرد: «در سال‌های گذشته کار وبار ما بسیار خوب دختران و پسران حتی افراد سن بالا می‌آمدند گل می‌خریدند و درآمد زیادی داشتیم. دو سال است که این فرهنگ خیلی کمرنگ شده است. طالبان دیروز واضح گفتند اگر فردا هر گل فروش دیده شد که یک گل را می‌فروشد حق شکایت را ندارد.»

"عمران" یکی از گل‌فروشان در منطقه شهر نو کابل می‌گوید: «من همه ساله در روز ولنتاین درآمدی بالاتر از ۲۰ هزار افغانی داشتم. اما امروز که روز ولنتاین است یک هزار افغانی درآمد داشته‌ام.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان محدودیتهای زیادی از سوی این گروه بر جوانان وضع شده است هرچند وضع این محدودیت‌ها واکنش‌های تندی به همراه داشته است. اما ظاهراً هیچ تغییری در دیدگاه طالبان نیامده است و محدودیتهای این گروه بر جوانان در حال افزایش است.

انتهای پیام

منبع: ASRIRAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
خب منظور؟با سلاح رفتن امر کنن .مردم حق دارن اینا رو بکشن.