۰

بارش برف بی سابقه و شدید در تهران

از دید مسئولان شهری، آنچه موجب گلایه شماری از شهروندان از عملکرد شهرداری تهران است، بیش از هرچیز، ظرفیت اندک معابر این شهر است و افزون بر آن، نزدیک شدن به نوروز هم سهمی در تشدید ترافیک پایتخت در این روز‌ها داشته و دارد. اظهاراتی عجیب و تامل برانگیز، آن هم از زبان یکی از مدیران مجموعه‌ای که از جمله وظایفش، رفع معضل ترافیک است.
کد خبر: ۲۷۶۹۷۶
۱۰:۳۴ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، بارش برف در تهران، شمار زیادی از شهروندان را با مشکلاتی مواجه کرد و گلایه‌هایی را نسبت به عملکرد شهرداری به دنبال داشت که با واکنش مقامات این نهاد مواجه شد.

چند روز قبل زمانی که بارش برف در مناطقی از تهران شدت گرفت، به سرعت خطوط قرمز رنگی در نقشه‌های ترافیکی ظاهر شد که حکایت از ترافیک سنگین و راه بندان داشت. وضعیتی که به باور برخی شهروندان گلایه مند، در نتیجه کوتاهی و قصور شهرداری تهران تشدید شده بود و نشان می‌داد که پیش بینی‌های لازم در این خصوص صورت نگرفته است.

پاسخ شهرداری به این انتقادات، جالب توجه بود: «دنبال بهانه‌جویی نیستیم، حجم برف سنگین بود»؛ این اظهار نظر چند روز قبل مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران درباره مشکلاتی بود که گریبانگیر شماری از شهروندان تهرانی شده و گلایه ایشان از عملکرد مجموعه شهری را به دنبال داشت.

علیرضا جعفری تاکید کرده بود که «حجم بالای برف و میزان بالای تردد خودرو‌ها در معابر منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شد که متاسفانه به رغم فعالیت ده‌ها هزار نیروی خدماتی و ماشین‌آلات و تجهیزات برف روبی، نشد تا تسهیل صددرصدی تردد را فراهم آوریم. در معابر منطقه ۲ و ۵ مشکل تردد وجود داشت و موجب شد که مشکلاتی برای شهروندان ایجاد شود که ما از مردم عذرخواهی می‌کنیم.»

اما این پایان ماجرا نبود چراکه به فاصله کمتر از دو روز، بار دیگر بارش برف در تهران به بروز مشکلاتی منجر گردید و گلایه‌های شهروندان را به دنبال داشت؛ رویدادی که به نوعی هنوز در میانه آن قرار داریم چراکه بارش برف تا ساعاتی قبل ادامه داشته و آن گونه که پیش بینی هواشناسی تاکید دارد، در ساعات و روز‌های آتی از سر گرفته خواهد شد.

ناگفته پیداست که در نتیجه این شرایط جوی و کاهش شدید دمای هوا، یخ زدن معابر یکی دیگر از مشکلاتی است که ساکنان پرشمار پایتخت در ساعات و روز‌های آتی با آن مواجه خواهند بود و می‌تواند مشکلاتی برایشان به دنبال داشته باشد؛ دورنمای وضعیتی که به نوعی عملکرد شهرداری تهران را به زیر ذره بین خواهد برد.
وضعیتی ترافیکی صبح دیروز تهران در نقشه گوگل، حکایت از ترافیک سنگین در بسیاری از شریان های شهر داشت.
وضعیتی ترافیکی صبح دیروز تهران در نقشه گوگل، حکایت از ترافیک سنگین در بسیاری از شریان های شهر داشت.

شهرداری تهران، اما این بار واکنش متفاوتی به گلایه‌ها نشان داد؛ ابتدا عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری با انتشار توییتی تاکید کرد که با توجه به حجم گسترده بارش برف، برودت هوا، کندی حرکت و ترافیک بیش از روز‌های عادی خواهد بود، اما هیچ مسیری مسدود نیست و بعد نوبت به رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران رسید که تاکید کند میزان بارش برف در تهران از سال ۹۶ به بعد بی‌سابقه بوده است.

علی نصیری با تاکید بر اینکه «الحمدالله با مدیریت مناسب مشکلات را پشت‌سر گذاشتیم و می‌توانم بگویم در این برف کارنامه موفقی داشتیم»، در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات ترافیکی در بزرگراه‌های تهران گفت: «معابر تهران ظرفیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار خودرو دارد، اما در حال حاضر ۸ میلیون خودرو در تهران تردد می‌کند و ما یک ترافیک مرسوم در پایتخت داریم به خاطر نزدیک شدن به پایان سال هم میزان ترافیک بیشتر است. البته لغزندگی معابر هم در روز‌های بارش تردد را کندتر می‌کند.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که از دید این مقام مسئول، آنچه موجب گلایه شماری از شهروندان از عملکرد مجموعه شهری در تهران است، بیش از هرچیز، ظرفیت اندک معابر این شهر است و افزون بر آن، نزدیک شدن به نوروز هم سهمی در تشدید ترافیک پایتخت در این روز‌ها داشته و دارد. اظهاراتی عجیب و تامل برانگیز، آن هم از زبان یکی از مدیران مجموعه‌ای که از جمله وظایفش، رفع معضل ترافیک است.

به عبارت بهتر، زمانی می‌شود ریشه تشدید ترافیک و حتی راه بندان را ظرفیت کم معابر و حتی رسیدن به روز‌های پایانی سال خواند که طرح‌هایی برای رفع این معضل، ولو در بلند مدت در دستور کار داشت و بتوان به این سوال پاسخ گفت که چرا انبوه شهروندان ترجیح می‌دهند که برای تردد از خودروی شخصی استفاده کنند؟ آیا ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی، کافی است یا اساسا یکی از دلایل رواج استفاده از خودرو‌های شخصی، ضعف شدید و البته قدیمی این ناوگان است؟

سوالاتی که دست بر قضا مرجع پاسخگویی به آن شهرداری تهران است؛ مجموعه‌ای که البته نمی‌تواند در کوتاه مدت به مشکلات و حتی معضلات کهنه کلانشهر پایتخت رسیدگی کرده و آن‌ها را رفع نماید، اما می‌بایست برنامه‌ای جامع در این خصوص تدارک دیده و به اطلاع عموم برساند تا همگان بدانند که اگر ظرفیت کم معابر یکی از دلایل کند شدن و گره خوردن ترافیک است، رفع این مشکل هم در دستور کار قرار دارد و صرفا پاسخ به گلایه‌های مطرح شده درباره مشکلات بعد از بارش برف نیست!

انتهای پیام

منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: