۱

عربستان از اسرائیل گاز می‌خرد

روزنامه گلوبس رژیم صهیونیستی خبر داد که کشورهای مصر و عربستان سعودی در حال رایزنی با رژیم تل آویو برای خرید و انتقال گاز از سرزمین اشغالی به عربستان هستند.
کد خبر: ۲۷۶۷۸۳
۱۴:۴۴ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه گلوبس رژیم صهیونیستی خبر داد که کشورهای مصر و عربستان سعودی در حال رایزنی با رژیم تل آویو برای خرید و انتقال گاز از سرزمین اشغالی به عربستان هستند.

طبق این گزارش، محور این رایزنی‌ها انتقال گاز استخراج شده از میادین گازی در دریای مدیترانه که در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد به خاک عربستان از طریق مصر است.

روزنامه گلوبس توضیح داد طبق این طرح، خطوط گاز با عبور از خلیج عقبه وارد عربستان می‌شود تا برای تأمین گاز پروژه «نئوم» و دیگر پروژه‌هایی که در طول خط ساحلی دریای سرخ و خلیج عقبه در شمال غرب عربستان در حال احداث است، به کار گرفته شود.

طبق این گزارش، طرح مذکور در مراحل اولیه است، اما به شدت می‌تواند موجب گرمی روابط اقتصادی ریاض و تل آویو شود، به خصوص پس از اینکه خبرهایی از صدور مجوز برای گردشگران صهیونیست جهت ورود به دو جزیره «تیران» و «صنافیر» منتشر شده است.

روزنامه گلوبس چندی پیش در گزارشی نوشت که عربستان سعودی قصد دارد دو جزیره «تیران» و «صنافیر» که اکنون در اختیار مصر است را تحویل گرفته و آن دو را به مرکز گردشگری تبدیل کند و هتل و کازینوهای متعدد بسازد و در این راستا پذیرای گردشگرانی از رژیم صهیونیستی باشد.

طبق این گزارش، پذیرش گردشگران رژیم صهیونیستی در جزایر «تیران» و «صنافیر» نشان از تمایل دولت عربستان سعودی برای برداشتن گام‌هایی در جهت نزدیکی به رژیم اسرائیل است و این مسأله به تدریج اتفاق خواهد افتاد.

در این راستا وبسایت سعودی‌لیکس نوشت که عربستان سعودی در ظاهر رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و روابط رسمی دیپلماتیک و تجاری میان آن‌ها وجود ندارد و همچنین دولت سعودی به توافقات سازش موسوم به «توافق ابراهیم» نپیوسته است، اما روابط و همکاری‌های امنیتی و دفاعی میان تل آویو و ریاض با هدف مقابله با ایران وجود دارد.

با این وجود طی سال‌های متمادی میان سعودی‌ها و صهیونیست‌ها روابط اقتصادی غیر مستقیم در حوزه انتقال محصولات کشاورزی و صنعتی به عربستان از طریق اردن و قبرص و تشکیلات خودگردان برقرار بوده است.

در این راستا «انریکه زیمرمن»، روزنامه‌نگار اسرائیلی که مدتی در ریاض اقامت داشته، چندی پیش در گفت‌وگویی مطبوعاتی اذعان کرد که روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نزدیک‌تر خواهد شد.

طبق گزارش پایگاه خبری «آی‌۲۴»، این روزنامه‌نگار اسرائیلی در گفت‌وگوی خود با این رسانه به رشد جامعه یهودی و فعالیت تجار صهیونیست در عربستان اشاره کرده و گفت: «ما در آغاز یک دوره جدید هستیم؛ فعالیت‌های جدیدی شروع شده، اما زمان بیشتری را می‌طلبد».

او در این باره تاکید کرد: «در چارچوب نزدیکی روابط تل‌آویو و ریاض، اکنون شاهد حضور یک گروه یهودی در ریاض و فعالیت بازرگانان اسرائیلی هستیم که مدتی است در این کشور مشغول به کار بوده‌اند».

این روزنامه‌نگار صهیونیست در ادامه صحبت‌هایش به شروط ریاض برای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر اشاره کرده و گفت: شرط اول حکومت سعودی برای عادی‌سازی با کابینه جدید به نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» این بوده که اراضی بیشتری از کرانه باختری توسط صهیونیست‌ها اشغال نشود.

او درباره شرط دوم «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان برای نتانیاهو افزود: شرط دوم بن‌سلمان این بوده که سیاست صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی تغییر نکند؛ چراکه این نقطع جغرافیایی، از حساس‌ترین نقاط جهان به شمار می‌رود.

پیش‌تر نتانیاهو با تاکید بر اینکه مسئله پیوستن عربستان به روند عادی‌سازی فقط نیازمند زمان است، مدعی شده بود که برقراری روابط توسط بسیاری کشورهای عربی با تل‌آویو، از جمله امارات، بحرین، مغرب و سودان بدون اطلاع و رضایت ریاض نبوده است؛ چرا که عربستان تاثیرگذارترین کشور در جهان عرب است.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
نقشه وعلت توافق با ایران از زکاوت عربستان است تا دستان ایران. را در حنا بگذارد ومجبور کند وحرکت ناکوت است که فیتله پیچ وخاک شدیم وعربستان براحتی امنیت اقتصادی وسیاسی واجتماعی خودش را محکم کرد...واستارت پیشرفتش را زد ولی موفق میشود..ما هم اندرخم برجام ماندیم