۰

جزئیات جدید سرقت قرن از زبان نخست وزیر عراق

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق گفت: همه متهمان پرونده سرقت قرن به جز «نور زهیر» اقدام به تصفیه اموال خود کردند و گریختند و تصمیم دستگیری و آزادی «نور زهیر» (متهم پرونده قرن که در فرودگاه بغداد حین فرار دستگیر شد) نیز قضایی است نه دولتی.
کد خبر: ۲۷۶۶۸۵
۰۹:۲۶ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، نخست وزیر عراق در گفت و گو با شبکه تلویزیونی العراقیه از جزئیات جدید پرونده موسوم به «سرقت قرن»، پرده برداشت.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق گفت: همه متهمان پرونده سرقت قرن به جز «نور زهیر» اقدام به تصفیه اموال خود کردند و گریختند و تصمیم دستگیری و آزادی «نور زهیر» (متهم پرونده قرن که در فرودگاه بغداد حین فرار دستگیر شد) نیز قضایی است نه دولتی.

السودانی افزود: قضیه سرقت سپرده های مالیاتی (سرقت قرن) از سوی من زمانی مطرح شد که نماینده پارلمان بودم پیش از آنکه نخست وزیر شوم و این پرونده در زمان دولت سابق باز شد.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: نور زهیر، جعبه سیاه (سرقت قرن) و اکنون در قبضه قضایی در تحقیقات و استرداد اموال است. او اموال سرقتی را بین تعدادی از سیاسیون بانفوذ، بانک ها، شخصیت ها و اهالی رسانه توزیع کرده است. او آزاد شد تا اموال را بازگرداند.

السودانی اشاره کرد که «این سیاسیون و رسانه ها و بانک ها، منکر وجود پول ها نزد خود شدند...طرف های رسمی بانفوذ در دولت سابق نیز در این پرونده دست دارند که نام آنها با اسناد مربوطه به زودی از سوی دستگاه قضایی منتشر خواهد شد.»

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه برخی از متهمان اقدام به بازگرداندن مرحله ای اموال مردم عراق کرده اند، افزود: سروصداهایی که پیرامون آزادی نور زهیر شد به خاطر این بود که باقی ماندن زهیر در زندان به مصلحت این عده نبود تا به این ترتیب، پول ها را از آنها مطالبه نکند.

مبالغ سرقت قرن

به گفته نخست وزیر عراق، نور زهیر متهم به سرقت یک تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دینار (بیش از یک میلیارد دلار) است.

السودانی تاکید کرد که «دولت عراق دست از بقیه افراد تحت پیگرد در این پرونده بر نمی دارد و دستگاه امنیتی در داخل و خارج عراق به دنبال آنان است و آنها را بازخواهد گرداند».

محمد شیاع السودانی با بیان اینکه ۳ تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دینار عراق (حدود ۲.۵ میلیارد دلار) در جریان سرقت قرن به غارت رفته است، تصریح کرد: ما در پلیس بین الملل (اینترپل) احکام بازداشت متهمان را در همه کشورها صادر کردیم و در همین زمینه در فرانسه نیز توافقی با آن کشور در زمینه مبارزه با فساد امضا کردیم. عراق، عضو کنوانسیون بین المللی مبارزه با فساد است و و این یعنی هر کشوری وظیفه دارد که متهم تحت پیگرد را تحویل بدهد. بازگرداندن متهمان و پول های قاچاق شده یکی از محورهای ثابت ما در دیدار با هر مسئولی است که از خارج می آید.

السودانی به اجرایی کردن مبداء «از کجا آورده ای؟» در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: قانون به گونه ای تعدیل خواهد شد که شامل هر کسی شود که به شکل غیرعادی ثروتمند شده است.

مقام عراقی تاکید می کند: اموال غارت شده نزد نزدیکان متهمان است به گونه ای که بعد از دستگیری مدیر سابق هیات مالیات ها مشخص شد ۱۱ ملک را به نام همسر خود کرده است...تهدید واقعی بعد از داعش، فساد است زیرا همه خدمات و برنامه ها و پروژه ها را متوقف می کند».

نقش رسانه ها در پرونده سرقت قرن

وی به ابعاد دیگری از پرونده سرقت قرن و سایر دست های آلوده پرداخت و گفت: پایگاه ها و شبکه های خبری وجود دارند که ماموریت آنها فریب مسئولان است و هیات پاکدستی از طریق هیات رسانه ها و ارتباطات عراق، یک مامور بازپرسی و تحقیقات را در هر کدام از شبکه های ماهواره ای عراقی قرار داد و ماموریت مامور تحقیقات این است که «اطلاعات را از میهمانان برنامه های این شبکه ها درباره فساد، اخذ کنند» (اشاره السودانی به مستندسازی و بیان دیقیق از سوی میهمانانی است که درباره پرونده فساد سخن می گویند و افشاگری می کنند).

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: