۰

ایران دومین کشور در محدودیت اینترنت

بررسی‌های وب‌سایت معتبر «سرف‌شارک» هم تایید می‌کند که در سال گذشته میلادی ایران با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید، رتبه دوم جهان از نظر بیشترین تعداد این محدودیت‌ها را به خود اختصاص داد.
کد خبر: ۲۷۶۴۸۴
۰۸:۵۸ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، اینترنت ایران سال‌هاست که با چالش فیلترینگ مواجه است؛ اما محدودیت‌های اینترنتی در هیچ زمانی به اندازه ماه‌های گذشته جدی و شدید نبوده‌اند.

 بررسی‌های وب‌سایت معتبر «سرف‌شارک» هم تایید می‌کند که در سال گذشته میلادی ایران با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید، رتبه دوم جهان از نظر بیشترین تعداد این محدودیت‌ها را به خود اختصاص داد.

اینترنت ایران سال‌هاست که داغ فیلترینگ را بر پیشانی دارد و همین است که انواع وی‌پی‌ان و ابزارهای فیلترشکن ‌میهمان همیشگی موبایل‌ها و کامپیوترهای کاربران هستند. با این همه اما محدودیت‌های اینترنتی هیچ زمانی به اندازه ماه‌های گذشته جدی و شدید نبوده‌اند. تا پیش از شهریور امسال، کاربران برای ورود به فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب، تلگرام و کلاب‌هاوس به سراغ وی‌پی‌ان‌ها می‌رفتند، اما از آن زمان با اضافه شدن اینستاگرام، واتس‌اپ، گوگل‌پلی و بسیاری از دیگر سرویس‌های گوگل به این فهرست، عملا کاربران برای دسترسی به اغلب شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های پرکاربر ناچار هستند که دست به دامن ابزارهای فیلترشکن شوند.

است که در سال میلادی جدید هم ادامه پیدا کرده‌اند که از میان آنها، ۹ مورد در سال ۲۰۲۲ آغاز شده و بقیه از سال‌های گذشته آغاز شده بودند.

بد نیست بدانید که تحلیل آمارهای سرف‌شارک نشان می‌دهد که نیمی از محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده در سال گذشته میلادی (برابر ۳۹ مورد) به دلیل اعتراضات بوده و نیمی دیگر به دلیل مجادلات سیاسی. بر اساس این آمارها، به‌طور کلی ۴۱ مورد از محدودیت‌های اینترنتی مربوط به قطع اینترنت محلی و داخلی، ۲۳ مورد مربوط به قطع اینترنت بین‌الملل و ۱۴ مورد مربوط به محدودیت‌های اعمال شده در شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های تماس اینترنتی بوده‌اند. در میان شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک بیشترین میزان محدودیت‌های اینترنتی را تجربه کرده است و در سال گذشته میلادی چهار کشور دیگر شامل بورکینافاسو، روسیه، سریلانکا و اردن هم دست به فیلترینگ این شبکه اجتماعی زده‌اند. در واقع از سال ۲۰۱۵ تا حالا ۴۶ درصد از کل جمعیت جهان به شکلی تحت تاثیر فیلترینگ فیس‌بوک از سوی دولت‌ها بوده‌اند. اینستاگرام دومین شبکه اجتماعی مغضوب دولت‌هاست و بعد از آن تیک‌تاک در رتبه سوم قرار دارد.

گزارش اخیر سرف‌شارک از وضعیت محدودیت‌های اینترنتی در سال گذشته میلادی، نشان می‌دهد که ۱۰کشور جهان بیشترین و شدیدترین محدودیت‌های اینترنتی را اعمال کرده‌اند که در آسیا شامل افغانستان، ایران، قزاقستان، سریلانکا و ازبکستان، در آفریقا شامل بورکینافاسو، سیرالئون، سودان و زیمبابوه و در آمریکای جنوبی شامل کوبا بوده‌اند. این بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۱۰کشور جهان از نظر تعداد محدودیت‌های اینترنتی جدید در سال ۲۰۲۲ به ترتیب عبارتند از: جامو و کشمیر، ایران، هند، سودان، بورکینافاسو، زیمبابوه، پاکستان، روسیه، کوبا و سیرالئون. جامو و کشمیر که از سال ۱۹۴۷ منطقه مورد مناقشه‌ای بوده است، در سال گذشته میلادی با ۲۴ مورد محدودیت اینترنتی جدید، ۳۱ درصد از سهم این محدودیت‌ها در جهان را به خودش اختصاص داده و در جایگاه اول قرار گرفته است. بعد از آن ایران با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید در سال گذشته میلادی، رتبه دوم را دارد. بر اساس گزارش سرف‌شارک، ۱۰مورد از این یازده مورد، مربوط به اعتراضات بوده و دولت ایران نیز به همین دلیل در سال ۲۰۲۲ دو شبکه اجتماعی را فیلتر، اینترنت چهار منطقه را قطع کرده و پنج قطع سراسری اینترنت را در کارنامه داشته است. بعد از ایران، هند با ۱۰مورد محدودیت اینترنتی جدید در رتبه سوم قرار دارد که از این میان ۹مورد مربوط به اعتراضات بوده‌اند. این کشور از ژوئن سال ۲۰۲۲ شبکه اجتماعی تیک‌تاک را فیلتر کرده است.

بر اساس این بررسی‌ها، کشورهای بورکینافاسو، روسیه و آذربایجان طولانی‌ترین محدودیت‌های اینترنتی را در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند. با این حال ایران در این زمینه رکورد بیشترین تعداد محدودیت‌های طولانی را در اختیار دارد. به این ترتیب، آمارهای سرف‌شارک نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۲۲، محدودیت واتس‌اپ و اینستاگرام به مدت ۲۴۲۴ ساعت، محدودیت اسکایپ به مدت ۲۳۵۳ ساعت، قطع اینترنت در کردستان به مدت ۳۳۶ ساعت و قطع اینترنت سراسری به مدت ۳۳۰ ساعت را تجربه کرده است. به عقیده کارشناسان سرف‌شارک، شدیدترین موارد محدودیت‌های اینترنتی در سال گذشته میلادی در روسیه، هند، ایران و جامو و کشمیر اتفاق افتاده است؛ در روسیه به دلیل جنگ با اوکراین بسیاری از پلتفرم‌های کلیدی و محبوب فیلتر شده‌اند؛ در هند اعتراضات مربوط به سربازگیری نیروهای مسلح باعث اعمال محدودیت‌های اینترنتی شد؛ در ایران به دنبال اعتراضاتی که از اواخر شهریور شکل گرفتند، محدودیت‌های گسترده اینترنتی اعمال شدند و در نهایت جامو و کشمیر همچنان به دلیل مناقشات و مجادلات سیاسی با محدودیت‌های متعدد اینترنتی مواجه بوده است.

انتهای پیام

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: