۰

اعترافات 2 عضو باند سرقت از صندوق امانات بانک ملی

سرقت از صندوق‌های امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران در خیابان انقلاب بامداد روز ۱۳ خرداد رخ داد، اما خبر آن صبح روز دوشنبه ۱۶ خرداد وقتی کارکنان بانک پس از سه روز تعطیلی به بانک رفتند به پلیس اعلام شد.
کد خبر: ۲۷۶۳۴۲
۰۸:۵۳ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، دو پسرخاله که از متهمان اصلی سرقت صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران بودند و به ترکیه گریختند، پس از گذشت هفت ماه و نیم از حادثه به پلیس ایران تحویل داده شدند.

 سرقت از صندوق‌های امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران در خیابان انقلاب بامداد روز ۱۳ خرداد رخ داد، اما خبر آن صبح روز دوشنبه ۱۶ خرداد وقتی کارکنان بانک پس از سه روز تعطیلی به بانک رفتند به پلیس اعلام شد.

بررسی‌ها نشان داد هر چند اعضای این باند حرفه‌ای ۱۳ نفر هستند، اما چهار عضو اصلی باند دو برادر همراه پسر خاله‌شان و سارق حرفه‌ای دیگری ساعت 1.5 بامداد تا دو بامداد از در پارکینگ بانک در کوچه پشتی با تجهیزات فنی و نقشه‌ای حساب‌شده وارد قسمت صندوق امانات شدند و در نهایت پس از حدود ۱۴ ساعت و تخریب ۲۵۰ صندوق اموال، ۱۶۸ صندوق را سرقت کرده‌اند. همچنین مشخص شد اگر چه سرقت بزرگ قرن از سوی سارقان حرفه‌ای صورت گرفته‌است، اما نبود تجهیزات ایمنی و حتی نداشتن نگهبان به سارقان کمک زیادی کرده‌است.
۲۴ ساعت بعد

پس از آغاز تحقیقات تلاش شبانه‌روزی و تحقیقات تخصصی مأموران زبده پلیس آگاهی در کمتر از ۲۴ ساعت نتیجه داد و مأموران موفق شدند اعضای باند را شناسایی و در گام اول ۱۰ نفر از متهمان را دستگیر و مقدار زیادی از ااموال سرقتی را کشف کنند. مأموران در بررسی‌های بعدی دریافتند دو نفر از اعضای اصلی باند که پسر خاله هستند همراه همسر یکی‌شان به کشور ترکیه گریخته‌اند. بدین ترتیب نام دو متهم در لیست اعلان قرمز اینترپل قرار گرفت و متهمان پس از ۴۸ ساعت از سوی مأموران پلیس ترکیه دستگیر و روانه زندان شدند. سرانجام با پیگیری‌های مداوم پلیس اینترپل متهمان پس از هفت ماه و نیم تحویل مقامات قضایی ایران شدند.
صندوق‌های چسبی

دو پسر خاله دو روز قبل تحویل مأموران پلیس تهران شدند. یکی از متهمان که همراه برادرش طراح اصلی سرقت قرن بود، در توضیح سرقت بزرگ گفت: «سال قبل همراه برادرم به یک شعبه بانک سپه در شهرستان قائمشهر دستبرد زدیم و ۶۰۰ میلیون تومان سرقت کردیم. البته این سرقت ناچیز بود و بعد هم با گذاشتن وثیقه از زندان آزاد شدیم. پس از آزادی تصمیم گرفتیم این بار دست به سرقت بزرگی بزنیم تا پول کلانی به دست آوریم و به همین سبب اعضای باند را تشکیل دادیم و نقشه سرقت از صندوق امانات بانک ملی را طراحی و اجرا کردیم. البته قبل از این نقشه، سرقت از صندوق امانات بانک دیگری را در خیابان فلسطین طراحی کرده بودیم، اما موفق به اجرا نشدیم.»

وی افزود: «با تحقیقاتی که انجام دادیم، متوجه شدیم اموال زیادی در صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه در خیابان انقلاب نگهداری می‌شود. ما ابتدا اطلاعاتی درباره سازنده صندوق‌ها، نوع جنس صندوق‌های امانات به دست آوردیم و پس از جمع‌بندی در گوگل جست‌وجو کردیم و متوجه شدیم تمامی قفل در صندوق‌ها چسبی هستند، یعنی با چسب به صندوق‌ها چسبیده‌اند و با یک ضربه چکش هم باز می‌شوند. همین موضوع سرعت عمل ما در سرقت‌ها را بالا برد.»

متهم در پاسخ به سؤالی که آیا فکر می‌کردید ۴۸ ساعت پس از سرقت شناسایی و دستگیر شوید، گفت: «نه، چون نقشه ما حساب شده‌بود و ما حتی یک‌بار هم به آن بانک نرفته بودیم و فکر نمی‌کردیم شناسایی شویم. پس از سرقت هم تصمیم گرفتیم برای ۱۰ روز به کشور ترکیه برویم تا آب‌ها از آسیاب بیفتد. به همین خاطر ما ۲ تا ۳ هزار دلار همراه خودمان به ترکیه بردیم و تمامی اموال سرقتی را به صورت امانت به یکی از همدستانمان دادیم و مقداری هم داخل صندوق عقب خودرومان گذاشتیم و خودرو را در پارکینگ فرودگاه پارک کردیم. ما می‌خواستیم به زودی به ایران برگردیم و اموال سرقتی را آب کنیم، اما با اعلان قرمز پلیس اینترپل ایران، ما خیلی زود در کشور ترکیه بازداشت شدیم.»

سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل فراجا درباره طولانی‌شدن استرداد متهمان اصلی این پرونده به کشور گفت: برای استرداد یک متهم به کشور باید تمام مدارک به کشور ترکیه داده می‌شد و دستگاه قضایی ترکیه بعد از بررسی، حکم به استرداد می‌داد که تلاش کردیم به سرعت این اقدام انجام شود. البته از مرحله شناسایی و دستگیری متهمان تا استرداد آنها، دوره زمانی است که باید مرجع قضا‌یی کشوری که آن متهم را دستگیر کرده تصمیم بگیرد که آن فرد را استرداد کند یا خیر.

انتهای پیام

 

منبع: جوان

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: