۰

گسترش نفوذ القاعده و داعش با بروز ناامنی‌ها در کشور مالی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: سطح و فراوانی حوادث خشونت‌آمیز به‌طور استثنایی بالاست و حملات گروه‌های افراط‌گرای خشن علیه غیرنظامیان بیشترین موارد نقض مستند حقوق بشر را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۷۶۳۰۳
۱۱:۴۵ - ۲۸ دی ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، دبیرکل سازمان ملل در گزارش جدیدی که دوشنبه، ۲۶ بهمن منتشر شد، گفت که گروه‌های افراطی القاعده و داعش ناامنی را در مرکز کشور مالی ایجاد می‌کنند و به درگیری‌ها در نزدیکی مناطق پرجمعیت در مناطق شمالی گائو و مناکا در این کشور ادامه می‌دهند.

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: سطح و فراوانی حوادث خشونت‌آمیز به‌طور استثنایی بالاست و حملات گروه‌های افراط‌گرای خشن علیه غیرنظامیان بیشترین موارد نقض مستند حقوق بشر را تشکیل می‌دهند.

گوترش افزود: حملات انجام شده علیه غیرنظامیان توسط گروه‌های تروریستی، نبرد برای نفوذ در میان آن‌ها و فعالیت‌های خشونت‌آمیز انجام شده توسط شبه نظامیان محلی، مانند حملات علیه نیروهای دفاعی و امنیتی مالی و نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در مالی(MINUSMA) به واقعیت وحشتناک روزانه تبدیل شده است.

گوترش در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل گفت که عملیات نظامی برای مبارزه با گروه‌های افراط‌گرا در آینده، موضوع حیاتی برای بازگرداندن امنیت خواهد بود.

وی گفت که در مرکز مالی، افراط‌گرایان از درگیری‌های بین مردم برای گسترش نفوذ خود و تأمین نیروهای جدید استفاده می‌کنند.

گوترش تصریح کرد: ستیزه‌جویان نصرة الاسلام وابسته به القاعده موسوم به JNIM و داعش نیز همچنان به درگیری ادامه می‌دهند و خشونت‌ها باعث تلفات غیرنظامی و فرار هزاران نفر در مناطق شمالی گائو و مناکا شده است.

دبیرکل سازمان ملل گفت که تعداد افراد آواره در مالی از ۳۹۷,۰۰۰ نفر به ۴۴۲,۶۲۰ نفر تا اکتبر افزایش یافته است. حدود ۱,۹۵۰ مدرسه بسته شده و این بیش از ۵۸۷,۰۰۰ کودک را تحت تأثیر قرار داده است. کمک‌های بشردوستانه تنها به ۲,۵ میلیون نفر از ۵.۳ میلیون نیازمند می‌رسد.

مالی از سال ۲۰۱۲ برای مهار شورش افراط‌گرایان تروریست تلاش کرده است. تروریست‌ها با کمک یک عملیات نظامی به رهبری فرانسه در شهرهای شمالی مالی از قدرت خارج شدند، اما آنها در منطقه صحرا دوباره جمع و شروع به حمله به ارتش مالی و متحدانش کردند. ناامنی با حملات به غیرنظامیان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل بدتر شده است.

در آگوست ۲۰۲۰، رئیس‌جمهور مالی در یک کودتا توسط آسیمی گویتا (Assimi Goita)، که در آن زمان سرهنگ ارتش بود، سرنگون شد. در ژوئن ۲۰۲۱، گویتا پس از انجام دومین کودتای خود در کمتر از ۹ ماه، به عنوان رئیس جمهور یک دولت انتقالی سوگند یاد کرد. این باعث شد فرانسه استعمارگر مالی در سال‌های دور، نیروهای خود را در آگوست ۲۰۲۲ در بحبوحه مذاکرات با دولت انتقالی خارج کند.

گویتا اواخر ۲۰۲۱، تصمیم گرفت اجازه استقرار گروه شبه ‌نظامی واگنر روسیه را در مالی بدهد.

در بعد سیاسی، انتخابات ریاست جمهوری مالی که برای فوریه ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده بود، قرار است فوریه ۲۰۲۴ برگزار شود.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: