۰

دلار و سکه فواره ای بالا رفتند؛ سرسره ای پایین آمدند

این روز‌ها بازار‌هایی همچون ارز، سکه و خودرو، با افزایش‌های بی سابقه قیمت‌ها مواجه بوده است. تا جاییکه دلار آمریکا برای اولین بار به میانه کانال ۴۴ هزار تومان و سکه نیز به نزدیکی ۲۳ میلیون تومان رسید. اما این روند به یکباره برعکس شد و ریزش جایگزین جهش قیمت‌ها شد.
کد خبر: ۲۷۵۸۷۲
۱۳:۱۷ - ۱۱ دی ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، هفته‌های گذشته بهای دلار همچون سال ۹۷، ساعتی بالا رفت تا جاییکه رکورد تاریخی در کانال ۴۴ هزار تومانی را هم به ثبت رساند. در این میان، همچون روال همیشگی اولین تاثیر این افزایش به بازار طلا و سکه رسید و قیمت‌ها در این بازار نیز به صورت فواره‌ای بالا رفت. به گونه‌ای که سکه تمام طی چند روز، از محدوده ۱۷ میلیون تومانی به نزدیکی ۲۳ میلیون تومان رسید. روندی که در ادامه به بازار خودرو و موبایل هم رسید و قیمت‌ها در این بازار‌ها نیز سیر صعودی به خود گرفت.

در این شرایط، همه نگاه‌ها به بانک مرکزی و رئیس کل این بانک بود تا شاید تدبیر و برنامه‌ای داشته باشند. اما آنچه به عنوان تدبیر صالح آبادی و تیم ارزی این بانک رونمایی شد، انتشار اوراق ارزی و انتشار گواهی سکه بود. سیاستی که مانع از رشد قیمت‌ها نشد و سکه از زمان عرضه این اوراق که در محدوده ۱۶ میلیون تومان بود، تا کانال ۲۲ میلیون تومان نیز قد کشید و باعث شد تا فضای هیجانی بیش از هر زمان دیگری بر بازار ارز و سکه حاکم شود.
در نهایت در آخرین غروب پنج شنبه هشتم دی ماه، صالح آبادی بالاخره از سمت رئیس کلی بانک مرکزی استعفا داد و سکان هدایت نهاد سیاست گذاری پولی و ارزی کشور را به محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی سپرد.

واکنش بازار به انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی

در حالی که روز پنج شنبه قیمت دلار در بازار ارز به بالاترین سطح در کانال ۴۴ هزار تومان رسیده بود، با خبر تغییر رئیس کل بانک مرکزی، یک شوک مثبت به معاملات ارز رسید. شوکی که مانع از ادامه افزایش قیمت دلار شد.

اما در ساعات پایانی روز جمعه، فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی در گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: برای یک دوره یک ساله نرخ دلار نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان است و از فردا (شنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱) عرضه خواهد شد. وی تاکید داشت: این ارز به کالای اساسی و ماشین آلات تعلق می‌گیرد و این روند به صادرکنندگان خرد آسیبی نمی‌زند، البته هر سیاستی دارای استثنایی است. به گفته فرزین: هدف این است که پیام ثبات به بازار کالا بدهیم، چون بازار کالا باید بداند قیمت کالا‌ها چند است و با چه نرخی کالا‌ها معامله می‌شوند.

رئیس کل جدید بانک مرکزی همچنین با اشاره به اینکه نرخ ارز در کشور ۴۴ هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم، اظهار داشت: "نرخی با عنوان ۴۴ هزار تومان پذیرفته شده و به دلیل اینکه این نرخ پذیرفته شده در نتیجه نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پذیرفته نمی‌شود، اما این در حالی است که نرخ ۴۴ هزار تومان نرخ کشور ما نیست، بلکه نرخی تحریف شده که ما در بازار برای کنترل این نرخ دخالت می‌کنیم تا آن را مدیریت کنیم. این نرخ ۴۴ هزار تومانی تحریفی است که علامت‌دهی غلط به بازار کالا می‌دهد البته در بازار آزاد ارز دخالت می‌کنیم و حتما نرخ آن کاهشی خواهد شد. "

پس از این اظهارات، خبر‌ها حکایت از عقب نشینی دلار در بازار‌های غیررسمی و معاملات فردایی داشت. به گونه‌ای که در نخستین دقایق شروع بازار ارز در اولین روز هفته، بهای دلار آمریکا در عرض چند ساعت با عقب نشینی چند کاناله همراه شد و از کانال ۴۴ هزار تومانی در آخرین روز کاری صالح آبادی، به کانال ۳۹ هزار تومانی سقوط کرد. ریزش نرخی که باعث شد تا بسیاری از خریدارانی که در هفته قبل تحت تاثیر فضای هیجانی بازار قرار گرفته و برای خرید ارز اقدام کرده بودند، به یکباره با ضرر حدود ۵ هزار تومانی در ازای هر دلار مواجه و شوکه شوند.

این روند سرسره‌ای تنها در بازار ارز رخ نداد و سایر بازار‌های موازی همچون طلا و سکه و خودرو نیز از این روند نزولی قیمت‌ها بی نصیب نماندند. به گونه‌ای که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که تا بالای ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز پیش روی کرده بود، روز گذشته به کانال ۱۹ میلیون تومان سقوط کرد و در بازار امروز نیز تا لحظه انتشار این گزارش به رقم ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برسد که نشان از ریزش قابل توجه قیمت سکه دارد. در بازار خودرو نیز بسیاری از خودرو‌ها با افت قیمت روبرو شدند.

فراز و فرود قیمت ارز و سکه و خودرو در این روز‌ها بازهم نشان داد که این بازار‌های با ریسک بسیاری بالایی برای سرمایه گذاری مواجه هستند. به گونه‌ای که هر زمان ممکن است با کاهش قیمت همراه شوند و در این شرایط برای افرادی که در لحظه آخری اقدام به خرید کرده اند، تنها ضرر و زیان باقی بماند.

فعالان بازار معتقدند، با توجه به برنامه‌های بانک مرکزی در دوره جدید، امکان تعدیل نرخ‌ها وجود دارد و در این شرایط، ورود به این بازار همچنان با ریسک بسیار بالایی همراه است. اتفاقی که در روز‌های اخیر همچون پاییز سال ۹۷ رقم خورد و دلاری که فواره‌ای بالا رفته بود، سرسره‌ای هم پایین آمد!

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: