۰

شانه درد و درمان آن با فیزیوتراپی

شانه درد یک مشکل رایج است – که بین 18 تا 26 درصد بزرگسالان را درگیر می کند – اما این به معنای سادگی آن نیست زیرا علائم شانه درد برای بسیاری از افراد ناخوشایند است.
کد خبر: ۲۷۵۸۶۰
۱۰:۳۳ - ۱۱ دی ۱۴۰۱

شانه درد و درمان آن با فیزیوتراپی

شانه درد یک مشکل رایج است – که بین 18 تا 26 درصد بزرگسالان را درگیر می کند – اما این به معنای سادگی آن نیست زیرا علائم شانه درد برای بسیاری از افراد ناخوشایند است. بیشترین بازه حرکتی در بین تمامی مفاصل بدن مربوط به شانه است و رایج و دردناک بودن شانه درد خیلی عجیب نیست. مفصل شانه از سه بخش اصلی تشکیل می شود:

  • استخوان بازو
  • ترقوه یا کلاویکل
  • کتف یا اسکاپولا

دلایل رایج شانه درد

آشنایی با دلیل شانه درد، اولین قدم در درمان آن است؛ فعالیت های مختلفی، حتی آنهایی – مثل نشستن پشت میز کار - که به نظر بی ضرر می رسند، می تواند منجر به ایجاد مصدومیت شود. انواع مصدومیت شانه را تقریبا می توان به دو دسته اصلی: مصدومیت ناگهانی و مصدومیت های ناشی از استفاده زیاد ازین مفصل تقسیم کرد.

مصدومیت ناگهانی

این مشکل که به آن مصدومیت حاد نیز گفته می شود، می تواند ناشی از افتادن روی شانه یا پیچیدگی غیرعادی آن باشد. مصدومیت های ناگهانی می تواند با موارد زیر همراه شوند:

  • کبودی
  • آسیب دیدگی تاندون های ارتباطی بین عضله و استخوان
  • مصدومیت رباط هایی که به پایداری مفصل شانه کمک می کند.
  • صدمات عصبی
  • کشیدگی عضلانی
  • شکستگی استخوان
  • دررفتگی

مصدومیت ناشی از استفاده زیاد

استفاده زیاد در طول زمان و در نتیجه فعالیت های روزانه می تواند آسیب دیدگی شدیدتری از مصدومیت حاد را به همراه بیاورد. فشار زیاد وارد بر مفصل شانه یا بافتهای اطراف منجر به بروز این شکل از مصدومیت می شود و شاید تا زمانی که درگیر بروز درد نشوید، متوجه هیچ مشکلی نشوید. مصدومیت ناشی از استفاده زیاد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بورسیت، که به التهاب کیسه مایعات ضربه گیر و نرم کننده مفصل شانه گفته می شود.
  • تاندونیت که به التهاب تاندون ها گفته می شود.
  • شانه یخ زده یا منجمد که باعث کاهش بازه حرکتی شانه می شود.
  • ایمپینجمت یا سندورم گیرافتادگی شانه که در زمان بالا بردن شانه با ساییدگی تاندون ها به بخشی از تیغه شانه همراه می شود و منجر به التهاب تاندون های روتاتور کاف می شود.

فیزیوتراپی چطور می تواند به کاهش درد و آسیب دیدگی شانه کمک کند؟

فیزیوتراپی یک روش درمانی غیرتهاجمی است که معمولا برای کنترل درد ناشی از پارگی روتاتور کاف یا آسیب دیدگی های دیگر عضلات اطراف شانه موفقیت آمیز خواهد بود. پزشکتان ممکن است که شما را برای کنترل و مدیریت درد به فیزیوتراپ ارجاع دهد و فیزیوتراپ شما را برای تعیین بهترین دوره درمان معاینه می‌کند.

شانه درد و درمان آن با فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپ با توجه به خصوصیات مصدومیت بیمار، شکل درمان را تعیین می‌کند که می‌تواند در موارد زیر قرار بگیرد:

کمک به کاهش شانه درد با تقویت عضلات شانه

دکتر ممکن است برای شانه دردی که در نتیجه مصدومیت ایجاد شده باشد، یک دوره استراحت و بی حرکتی را تجویز کند؛ این مورد برای دوره بعد از جراحی نیز صادق است. عضلات شانه بعد از درمان به تقویت نیاز دارند و فیزیوتراپ برای تقویت متمرکز عضلات، تاندون ها و رباط های شانه – به خصوص آنهایی که کمتر به آن توجه کرده اید و یا به دلیل آسیب دیدگی یا یک مشکل پزشکی با ضعف شدید مواجه شده – آموزش دیده‌اند.

متخصص فیزیوتراپ برای راهنمایی شما در انجام ورزش‌های تقویتی عضلات شانه، کاهش شانه درد و بازیابی تدریجی عملکرد مفصل و بازه حرکتی کمک می‌کند. ورزش‌های فیزیوتراپی با آزادسازی مسکن های طبیعی بدن در طول ورزش، می تواند در پیشگیری از اعتیاد به داروهای مسکن موثر باشد.

اولتراسوند

شانه درد و درمان آن با فیزیوتراپی

درمان به وسیله اولتراسوند – که نباید آن را با اولتراسوند تشخیصی اشتباه گرفت – نوعی روش درمانی فیزیوتراپی برای شانه درد است که در آن به وسیله گرمایش عمیق به درمان عضلات، تاندون ها و بافت های نرم دیگر کمک می شود. گرمای اعمال شده باعث بهبود جریان خون در بافت و نتیجتا کاهش درد و کمک به درمان مصدومیت می شود. اولتراسوند درمانی همچنین به افزایش قدرت ارتجاعی عضلات – به خصوص در مورد شانه یخ زده – منجر می شود و امکان اجرای ساده‌تر حرکات کششی و افزایش بازه حرکتی را فراهم می‌کند.

درمان دستی

متخصصین فیزیوتراپ همچنین برای درمان دستی و بهبود جریان خون در شانه ها، و در نتیجه کاهش شانه درد نیز آموزش دیده اند. از مثال های درمان دستی می توان حرکت دادن به مفاصل گردنی و پشتی اشاره کرد. درمان دستی به تسکین درد و بازیابی تدریجی عملکرد نرمال شانه کمک می کند. 

استفاده از ابزارها و روش‌های توانبخشی

متخصص فیزیوتراپ در صورت لزوم، ابزاری مثل بند کشی و کش تمرینی را برای استفاده در ورزشهای تقویت عضلانی به کار می گیرند. آنها همچنین از درمان هایی مثل حرارت درمانی، تحریک الکتریکی و طب سوزنی را برای تکمیل درمان و توانبخشی موثر به شانه نیز استفاده می کنند.

همه این روشهای درمانی نه تنها برای بیمارانی که بعد از جراحی به فیزیوتراپی نیاز دارند، بلکه برای آنهایی که بعد از آسیب دیدگی یا یک مشکل پزشکی مثل آرتروز با شانه درد مزمن مواجه هستند، گزینه های موثری به شمار می رود.

چه زمانی برای درد شانه به پزشک مراجعه کنیم؟

اینکه بگوییم دقیقا از چه مرحله ای باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشیم شاید کمی مشکل باشد، اما بنا به یک قاعده کلی، زمانی که شانه درد به حد قابل توجهی برسد که بتواند بازه محدودیت هایتان را محدود کند، بهتر است به دنبال کمک پزشک باشید. احتمالا با توصیه پزشک مبنی بر مراجعه به فیزیوتراپ مواجه شوید، اما برای این کار به توصیه او نیازی ندارید. اگر به نظرتان مراجعه به فیزیوتراپ می تواند کمک خوبی برای مشکلتان باشد، از مراجعه به یک متخصص ضرری نمی کنید و او می تواند شدت مصدومیتتان را ارزیابی کنید.

هر چه زودتر به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید، بهتر است؛ این موضوع در صورت مشکوک بودن به مصدومیت ناشی از استفاده زیاد که نشانه خاصی تا زمان شدت یافتنش نخواهد داشت، اهمیت بالاتری پیدا می کند. هرچه درمان یک مصدومیت احتمالی شانه را به تعویق بیاندازید، بدتر می شود. پیشگیری از درمان بهتر است، اما استفاده زودتر از مزایای فیزیوتراپی می تواند علاوه بر پیشگیری از بدترشدن مشکل از لزوم جراحی نیز جلوگیری کند.

منبع: https://omidpainclinic.com

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: