۰

خشنودی مرحوم آیت الله خویی از اشتغالات علمی آیت الله روحانی+ سند

مرحوم آیت الله خویی در مکتوبات مختلفی خشنودی خود را از اشتغالات علمی مرحوم آیت الله روحانی ابراز داشته اند.
کد خبر: ۲۷۵۵۳۸
۱۰:۲۹ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، مرحوم آیت الله خویی در مکتوبات مختلفی خشنودی خود را از اشتغالات علمی مرحوم آیت الله روحانی ابراز داشته اند.

 پنج مکتوب استاد به شاگرد را می بینید:

خشنودی مرحوم آیت الله خویی از اشتغالات علمی آیت الله روحانی

بسم الله الرحمن الرحیم

به عرض عالی می ‎رساند: ان شاء الله تعالی وجود مبارک قرین صحت و سعادت و عزت و عافیت بوده باشد. محترم مرقومه مبارکه مورخۀ 13 جاری حاکیه از سلامتی مزاج شریف و از عواطف آن جناب واصل، بسی مسرور و متشکر، بحمدلله بلایی رسیده بود از برکت ادعیه صالحه آقایان و توجهات خاصه حضرت ولی عصر – عجل الله تعالی فرجه – رفع شد. فشکراً له مادامت السماوات و الارض.
از اشتغالات جنابعالی بسی مسرور و خوشنود می ‎باشم. امید است به فضل الهی پیوسته موفق به خدمت شرع مقدس باشید. حقیقهً دلم به این خوش است که اگر اجل رسید، بی ‎نتیجه نمرده ‎ام و بحمدلله امثال جنابعالی را در حوزه علمیه به یادگار گذاشته ‎ام. …..
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ابوالقاسم الموسوی الخویی
25 صفر 1371

خشنودی مرحوم آیت الله خویی از اشتغالات علمی آیت الله روحانی

خشنودی مرحوم آیت الله خویی از چاپ فقه الصادق

بسم الله الرحمن الرحیم
به عرض می‌رساند: ان شاء الله تعالی مزاج مبارک در کمال استقامت و عین عافیت بوده و ملالی نخواهید داشت. امید است پیوسته در اعزاز دین مبین واحیاء و نشر فقه صادق آل محمد ـ صلوات الله و سلامه علیه و علیهم ـ موفق و به تأییدات غیبی مؤید و از بلیات محفوظ باشید. این جانب بحمدالله سلامت و تازه ‎ای ندارم. یک نسخه از جلد اول (فقه الصادق) ارسالی جنابعالی به وسیله جناب مستطاب حجه الاسلام آقای حاج میرزا احمد انصاری ـ دامت تأییداته ـ واصل و بی ‎نهایت موجب خوشوقتی و تشکر گردید. به خصوص از این که در این فرصت چنین اثر گران ‎بهایی از حضرتعالی صادر شده است و به مقداری از آن را مطالعه کردم. امیدوارم در طبع بقیهٔ اجزا موفق شوید. بدیهی است که نسخه ما را خواهید فرستاد. در خاتمه مزید عمر و عزت و موفقیت حضرتعالی را از خداوند متعال طالب و از دعا فراموشتان ننموده، مستدعی دعا هستم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ابوالقاسم الموسوی الخویی
24 ذی القعده 1389

خشنودی مرحوم آیت الله خویی از اشتغالات علمی آیت الله روحانی

مرحوم آیت الله خوئی خطاب به آیت الله روحانی: شما نور چشم من هستید

بسم الله الرحمن الرحیم
به عرض می ‎رساند: بعد از تقدیم مراتب مرسومه و استعلام از صحت مزاج شریف خاطر شریف را مستحضر می ‎دارد که یک هفته قبل عریضه ‎ای به خدمت عالی ارسال، الیوم هم رقیمه محترمه غیر مورّخه زیارت، ضرور ایجاب کرد که جواب او را فوری بنویسم. ان شاء الله تعالی از حقیر نسبت به جنابعالی بی ‎ارادتی نخواهد شد. اگر در جواب رقیمه تأخیر می ‎شود از بی ‎اخلاصی و العیاذ بالله از بی ‎اعتنایی نیست. غالباً احقر نمی ‎رسم و جواب مکاتیب تعطیل می ‎شود. چندی قبل ملاحظه کردم که جواب ‎های لازمه تأخیر شده، قسم خوردم تا ده شب هر شبی یک مکتوب بنویسم. یکی از آنها مکتوبی بود که به خدمت عالی ارسال داشتم. جنابعالی نور چشم احقرید. عزت شما عزّت من است. بعد از مردن، حیات من به حیات شماها است. نتیجه عمر و زحمات احقر جنابعالی و امثال آن جناب است. چگونه متصوّر است که احقر کم اعتنایی به شماها بنمایم. احقر که از دنیا خیری ندیده ‎ام به جز تربیت چند نفر که به منزله اولاد و ثمره قلب احقرند. ……..

ابوالقاسم موسوی الخوئی
6 ربیع الثانی 1370

خشنودی مرحوم آیت الله خویی از اشتغالات علمی آیت الله روحانی

 

تجلیل مرحوم آیت الله خویی از آیت الله روحانی و بیان اینکه عزّ شما عزّ من است

بسم الله الرحمن الرحیم
به عرض می‌رساند: ان شاء الله تعالی وجود مبارک قرین صحت و اعتدال و عزت و سعادت بوده باشد. محترم رقیمه کریمه مورخه 14 شهر ماضی واصل، از سلامتی مزاج شریف و بنای شروع به بحث خارج بسی مسرور، ان شاء الله تعالی پیوسته موفق و مؤید بوده باشید. از تأخیر عریضه احقر با ضمیمه اعتقاد بر این که احقر مکاتیب زیاد نوشته ‎ام…
اما این که جنابعالی و امثال شما مایه افتخار احقر، بلکه ان ‎شاء ‎الله تعالی ذخیره آخرت من و نتیجه عمر احقر می‌باشید. اگر عمر بیش از این باقی نباشد، دلم به این خوش است که به زندگی شماها زنده هستم و زحمات و بی‌خوابی‌های شب‌های من هدر نرفت. کسانی هستند که به نشریات نتایج عمر من از علم و دین ترویج نمایند و بالجمله غیر از امثال جنابعالی در دنیا به چه دلخوش بوده و هستم. عزّ شما عزّ من است. مرقوم داشته بودید که آقایانی که به احقر اعتراض علمی یا غیره داشته باشند، به آن جناب متوجه می‌سازند، البته حق دارند. زیرا که درست احراز کرده ‎اند که جنابعالی به منزله خود احقر می‎باشید. اگرچه بحمدلله تعالی هرجا که باشد، مورد استفاده خواهید شد، ولی البته بودن در نجف بر جهات ثبوتی آن جناب خواهد افزود. در صورت امکان به نجف مشرف شوید، گمان می‌کنم بهتر باشد. علاوه بر این که ما هم به خدمتتان خواهیم رسید. از ماه گذشته ایام تعطیل ما بالمعنی الاعم به مباحثۀ تفسیری و نوشتن آن شروع کرده ‎ام. گمان می‌کنم فایده آن به عالم دیانت عامه و به عالم تشیع خاصه بیشتر از خدمات دیگر بوده باشد. مخصوصاً التماس دارم، دعا فرمایید که موفق به اتمام آن بوده باشم در حقیقت به فضل الهی دایره المعارف علوم اسلامیه خواهد شد…

ابوالقاسم الموسوی الخویی
18 جمادی الثاتی 1389 هجری قمری

خشنودی مرحوم آیت الله خویی از اشتغالات علمی آیت الله روحانی

تایید استعداد علمی آیت الله روحانی در اوان جوانی


بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله على آلائه والصلوه والسلام على سید رسله وانبیائه وعلى آله واوصیائه وبعد فلا یخفى على الناظر فی هذا التقریر الرشیق والتحریر الرقیق الذى جاء به یراع الفاضل النیل والسید الجلیل صاحب القریحه الوقاده والفکره النقاده السید محمد صادق القمى الروحانى ایده الله بروح منه انى قد لاحظت منه مواقع عدیده وجملا مفیده فالفیتها تقریرات سدیده تعرب عن الحقایق التى تلقیها من محاضراتى التى کنت القیها وتکشف عن الشوارق التى اقتبسها من المباحث التى کنت املیها بما جعله عندى على صغر سنه کبیرا فی فنه فذا فی دقه نظره وقوه ذهنه واستقامه سیره وسرعه وصوله فیما حرره وقرره من مباحث العلمین العظیمین الکبیرین علم الفقه واصوله فنسئل الله تعالى ان یجعله علما من اعلام الدین وقره لعیون المؤمنین وان یقر عینه بما یحب کما اقر عینى به ولله الحمد اولا وآخرا کتبه بیمناه الداثره.
الفقیر الى رحمه ربه الغنى ابو القاسم الموسوى الخوئى .
الاحقر ابو القاسم الموسوى الخوئى

خشنودی مرحوم آیت الله خویی از اشتغالات علمی آیت الله روحانی

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: